Innrednings tips til min 70l.

Jeg har kjøpt et 70 liters akvarie, men synes det blir litt tomt når jeg har puttet inn tingene jeg skal ha, (untatt planter og vann, siden jeg ikke har fått bordet inn på rommet enda) men synes det blir litt kjedelig.

Kan dere gi meg noen tips? Har sett utrolig mange fine akvarier på forumet. Både så det ser fint ut og for at fisken skal like seg.

Det blir sikkert mer spennende med planter, men det hadde vært fint med noen råd uansett.
Så nå at jeg skulle lagt denne ut på Design / Aquascaping, men svar gjerne om dere har tips.
Sommerfugl
Så nå at jeg skulle lagt denne ut på Design / Aquascaping, men svar gjerne om dere har tips.

Da er tråden flyttet til riktig forum
Tone Andreassen
[QUOTE=Sommerfugl]Så nå at jeg skulle lagt denne ut på Design / Aquascaping, men svar gjerne om dere har tips.

Da er tråden flyttet til riktig forum

Tusen takk
I ett sålass "lite" kar, begresner mulighetene til dekor seg noe.
Selv liker jeg best mest mulig naturlige omgivelser, i form av røtter og planter.
Så jeg ville garantert hatt mere røtter i karet, og kanskje en steinrøys i ett hjørne?
Frank Angell
og kanskje en steinrøys i ett hjørne?

Hehehe... unnskyld at jeg forstyrrer tråden med toillprat altså, men jeg syns det sto "kanskje et stearinlys i et hjørne?" *ler*

Skikkelig romantisk akvarium :-p
Sommerfugl
Kan dere gi meg noen tips? Har sett utrolig mange fine akvarier på forumet. Både så det ser fint ut og for at fisken skal like seg.

Jeg synes du er på god vei hvis du titter rundt på andres akvarier.
Plukk ideer du liker, bruk en skisseblokk for å skrible og tegne.. se mer og skap din egen versjon.

Eller kopier hemningsløst!
Hehe, jeg vil lage noe eget, men alt blir så kjedelig.
Skal prøve å lage noe litt spessielt, men da må jeg ut og kjøpe flere ting først

Men blir ikke det meste borte bak plantene uansett?
Hvor mye planter burde man ha?

Skal finne steiner, så jeg kan ha et steinrøys i et hjørne.

Har bytta bakgrunn og grus.
Uuups.... Vel, siden du spør om råd, så tillater jeg meg å komme med et tips. Ikke fornærmende ment, men dette er bare et uttrykk for min personlige smak, som går veldig i retning av hva som ser og er mest naturlig i et undervannsmiljø...OK?

Jeg synes den spraglete grusen ødelegger alt...! Den forstyrrer, og blikket får ikke "hvile" når du titter inn i karet. Det er ikke noe særlig med så sterke kontraster i grusen, den bør være i en avslappende og harmonisk, naturlig farge.
Jeg synes også blomsterpotter ødelegger, du kan skape fine og naturlige huler ved hjelp av trerøtter. Om nødvendig får du lage huler i røttene, om de ikke naturlig danner eller har hulrom i seg.

Plantene bør du ikke ha mer enn to-tre arter av i et så lite kar. Ikke kjøp litt "hummer & kanari" der, kjøp et par arter og hold deg til dem, plant hver art i en løs gruppe. Det skaper også harmoni, og er godt for øyet å hvile på.

Og det er vel det du er ute etter, når du kikker inn i din lille undervannsverden til slutt?
bakgrunnen bør også byttes
Ja, jeg ble litt usikker på grusen siden den ser langt fra naturlig ut, skal bytte den igjen.

Har lest så mange steder at potter er fine huler, men er enig med at det ikke ser så bra ut. Tror jeg skal kjøpe meg en stor rot jeg kan lage noen huler i

Bytte bakgrunn igjen? Synes bakgrunnen ser litt "reptil" ut, men har sett at mange som har bakgrunner inne i akvariet har noe lignenes av det. Funker det å ha helt svart bakgrunn?
Og sand?
Eller blir dette for falsk?
Vet at fiskenes farger kommer bedre frem da, men om de liker deg der er en annen sak.

Takk for tips
Jeg synes i alle fall svart bakgrunn er det fineste, kombinert med masse planter - fordelt på noen få arter, slik Mona nevner. Og røtter. Det er også lurt å velge planter som ikke vokser seg kjempestore, det ser mer harmonisk ut i et lite kar. (Det rådet har jeg ikke akkurat fulgt sjøl, men det skyldes at de store plantene skal over i et større kar...
Hm.. Har en tanke på åssen det skal bli.
Om jeg får svart bakgrunn, burde jeg ha brun, lys eller svart grus/stein da?

Kanskje biltema sand?

Vet jeg spør om mye, men vil at fiskene skal trives.

Jeg liker å bruke kokosnøtter til huler, de har samme farve som røtter og glir dermed bedre inn i miljøet.
men kokosnøtter er ikke noe fine og bruke i et kar hvis ikke du graver de helt ned eller beplanter karet så gott at hulen ikke syns (min mening)
Om den ikke ser noe bra ut i karret kan jeg gjømme den bak noen planter
Kokosnøtt huler er helt topp-samme om dem der ned gravd eller ei. Det blir smak og behag.(min mening da).
Ken Myrseth
Kokosnøtt huler er helt topp-samme om dem der ned gravd eller ei. Det blir smak og behag.(min mening da).

Jeg synes det er pent, og glir godt sammen med røtter.
Tilfeldig bekjentskap
© Esben Solfjell
Reklame for plussmedlemskap