hva slags fisk og planter i 16liter?

hei! i morra skal jeg kjøpe en 16liter. har noen noen planter å anbefale? hvilke fisker kan jeg ha/anbefaler dere? kanskje jeg skal ha killi hvis det går- vet lite om disse fiskene, er de dyre?hvor mange burde det være? kjønnsforskjell? hvilken type killi kan jeg ha i et så lite kar? kan jeg ha ancistrus i karet? et palett par alene? sommerfugl par alene? hvilken sand blir finerst tror dere?

har sett mange små fine kar på forumet her. håper på litt hjelp fra de.
16 liter er ganske lite vann, og derfor gjerne noe vanskelig å finne en god filterløsning på.

Av de fiskene du "ønsker", vil jeg bastant si at palletter og ansistrus vil bli at for store til dette lille karet.
Er ganske overbevist om at det samme gjelder for sommerfugleciklider.
Killi har jeg ikke filla peiling på, men ser ikke bort i fra at det kan finnes noen som vil kunne trives i ett så lite kar.

Hva med ett tett beplantet kar, og en del reker eller sneiler?? Det er jo en del å velge i der, og dette er jo også gjerne noe som er litt kulere enn en stim neontetra
Frank Angell
16 liter er ganske lite vann, og derfor gjerne noe vanskelig å finne en god filterløsning på. Av de fiskene du "ønsker", vil jeg bastant si at palletter og ansistrus vil bli at for store til dette lille karet. Er ganske overbevist om at det samme gjelder for sommerfugleciklider. Killi har jeg ikke filla peiling på, men ser ikke bort i fra at det kan finnes noen som vil kunne trives i ett så lite kar. Hva med ett tett beplantet kar, og en del reker eller sneiler?? Det er jo en del å velge i der, og dette er jo også gjerne noe som er litt kulere enn en stim neontetra :)

hca mener du med filterløsning? får med filter på karet. SKAL ha fisk i karet. kanskje yngelkar? hva passer best av sanden? noen reker å anbefale? noen planter å anbefale? vil ha noen fisk som gjør mye ut av seg og kanskje lett i avl.

Det er så og si ingen fisk som passer i 16 liter, så du kan nok ikke være for kravstor her.
Fornuft spiller en større rolle en ønskedrømmer i slike tilfeller.

Jeg støtter meg til Frank, det er masse flotte reker. Og små kar med fine planter er nydelige.
Jeg liker å kunne innrede de som om de var store, finne små røtter ol.

Tone og Holger har virkelig skjønt det!
MC Darup
Det er så og si ingen fisk som passer i 16 liter, så du kan nok ikke være for kravstor her. Fornuft spiller en større rolle en ønskedrømmer i slike tilfeller. Jeg støtter meg til Frank, det er masse flotte reker. Og små kar med fine planter er nydelige. Jeg liker å kunne innrede de som om de var store, finne små røtter ol. Tone og Holger har virkelig skjønt det!

Tone satt netopp opp en 19 liter med fisk i? kan jeg ha de fiskene? var det weitzmanns rovtetra eller noe sånt? tror jeg vil ha reker og MASSE planter. noen planter å anbefale? vallisneria elsker jeg men vil det bare se fomt ut i et så lite kar? vurderer å ha horn blad. hvilken sand skal jeg bruke?? skal ta oppi sanden i morra så må vite hvilken som blir finest...
kan jeg ha en dvergkule alene i 16 litern?
FS
kan jeg ha en [URLBLOCK1] alene i 16 litern?

kan jeg ha det???
FS, hvis du ser i profilen til kula så krever den litt mer en 16 liter, husk at dette er minimumsmål.
Stina Engerud
FS, hvis du ser i profilen til kula så krever den litt mer en 16 liter, husk at dette er minimumsmål.

tone holder jo weitzmans rovtetra i en 19liter. der står det minimum 60liter. er den lett å få oppdrett på?
Hvilken sand som blir finest? Tja jeg pesonlig liker biltemasanden svært godt, men i et så lite kar er det nok større sjanse for at finkorna sand draes inn i pumpa og det er ikke helt gunstig. For grov sand vil se veldig grov ut i et så lite akvarium så det er ikke pent. Så et eler annet sted midt i mellom er mest fornuftig.

Jeg er ingen plante ekspert, men i et så lite akvarium har jeg villet satsa på noe som vokser godt. Dette for å dra ut overskudsnæring. Du trenger den hjelpen du kan få til å balansere et så lite akvarium. De er nemelig ikke helt enkle å holde igang.
Pompel
Hvilken sand som blir finest? Tja jeg pesonlig liker biltemasanden svært godt, men i et så lite kar er det nok større sjanse for at finkorna sand draes inn i pumpa og det er ikke helt gunstig. For grov sand vil se veldig grov ut i et så lite akvarium så det er ikke pent. Så et eler annet sted midt i mellom er mest fornuftig.

hvordan kan jeg klare midt i mellom?

Pompel
jeg er ingen plante ekspert, men i et så lite akvarium har jeg villet satsa på noe som vokser godt. Dette for å dra ut overskudsnæring. Du trenger den hjelpen du kan få til å balansere et så lite akvarium. De er nemelig ikke helt enkle å holde igang.

hornblad er jo en slik plante. kanskje jeg skal ha litt vasspest og.
jeg har tilsvarende den groveste biltemasanden i min 28 liter og der går det helt greit med filteret.
hadde også en del vasspest der (merkelig nok det eneste karet den ikke dør i) og effekten blir litt artig når vasspesten ble en "skog"... killiene digget det ihvertfall
Det finnes en rekke størrelser på grusen som selges til akvariene, Akvastabil Orbit er den mest finkornete jeg har vært borti. Kornstørrelse ca 1mm. Så kommer den sorte haley, med 2-3mm kornstørrelse.

Litt mer om kornstørrelse og annet finner du i grusartikkelen jeg nylig skrev
Stina Engerud
jeg har tilsvarende den groveste biltemasanden i min 28 liter og der går det helt greit med filteret. hadde også en del vasspest der (merkelig nok det eneste karet den ikke dør i) og effekten blir litt artig når vasspesten ble en "skog"... killiene digget det ihvertfall :)

hvilken killi hadde du? har hørt at den groveste typen biltema sand inneholder noe rart slik at jeg ikke kunne ha den i akvariet. det sa de på biltema. jeg har nå mye grus at jeg ikke vill kjøpe mer nå... hva blir finest? skal tenke mest på planter i karet. det skal lbi skikkelig fint!
Frank Angell
Det finnes en rekke størrelser på grusen som selges til akvariene, Akvastabil Orbit er den mest finkornete jeg har vært borti. Kornstørrelse ca 1mm. Så kommer den sorte haley, med 2-3mm kornstørrelse. Litt mer om kornstørrelse og annet finner du i [URLBLOCK1] jeg nylig skrev :)

haley var kjempe fin. ser for meg karet me den i. men jeg har bare de typene du ser bilde av å velger å bruke en av de.
du ser killien min hvis du går inn under mine akvarier og sjekker ut "killikaret", ligger et par gamle dårlige bilder der og fra før det fikk vokst seg til.
jeg hentet sanda til dette karet på ei lokal strand og kokte den før bruk men det er jo litt vanskelig nå kanskje ?

ville vært skeptisk til for grov grus, for i et såpass lite kar så ville det kanskje sett rart ut i forhold til karets størrelse og dimensjonene på gruskornene ?
hvor mange mm i omkrets sånn ca er grusen din ?
Stina Engerud
du ser killien min hvis du går inn under mine akvarier og sjekker ut "killikaret", ligger et par gamle dårlige bilder der og fra før det fikk vokst seg til. jeg hentet sanda til dette karet på ei lokal strand og kokte den før bruk men det er jo litt vanskelig nå kanskje ? ville vært skeptisk til for grov grus, for i et såpass lite kar så ville det kanskje sett rart ut i forhold til karets størrelse og dimensjonene på gruskornene ? hvor mange mm i omkrets sånn ca er grusen din ?

ser bare et bilde, å det er av hele karet. grus typen er kanskje 0.5 til 1.0, regnet med mitt øyemål kan jeg ha klovne killi i 16 litern? hvrdan dretter jeg de? skal de være par? går de med andre fisker?
eh... når det gjelder en 16 liter så tror jeg ikke akkurat det er snakk om "hvor" mange du kan ha oppi der...
om klovner går i en 16 liter må du nesten spørre killifolka her inne om.
Stina Engerud
eh... når det gjelder en 16 liter så tror jeg ikke akkurat det er snakk om "hvor" mange du kan ha oppi der... om klovner går i en 16 liter må du nesten spørre killifolka her inne om.

mente hvor mange det skal være av arten i et sånnt kar...
tenkte på kommentaren din "går de med andre fisker"
men mer om klovnene har jeg ærlig talt ikke snøring på dessverre.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap