hm... tom 28 liter.. what to do...

har en tom 28 liter etter å ha omplassert killien til "gullfiskbollen" og har lyst til å gjøre noe gøy der.
jeg har nemlig en plan med soverommet mitt... jeg har et skap som SKAL bort (selv om jeg mest sannsynlig må frem med slegge og spett) og inn der skal det en kommode og oppå der vil jeg ha 28 literen min.

er litt småinspirert av alle mosekarene som har poppet opp i det siste men jeg har også litt sans for denne gaffelmosen (?) som man fester ved hjelp av et hårnett, mesh eller lignende.
jeg tenker også litt røtter og fikk lyst til å lage en variant av denne bakgrunnen men med utskjæringer til røtter så da er vel javamosen mest aktuell ? eller kan gaffelmosen vokse under samme opplegg ?

det vil vel antageligvis funke dårlig å gjemme pumpa bak en mosebevokst rot o.l. så hvordan kan jeg gjøre dette ?

jeg tenker også reker... en to-tre kirsebær for å få litt farge, vil disse holde som algespisere mon tro ? det er kun ett lysrør og jeg hadde ikke algetrøbbel med kun killi oppi der.

men til det store titusenkronersspørsmålet... hva slags padledyr (fisk) skal oppi ?
de bør ikke være for kinkige å få tak i og killi, endlers, guppy og smykketetra har jeg fra før.

tenker hardt jeg nå... tips ?
Og hjemme pumpen bak moseveggen funker genialt lag et lit kammer og sett pumpen der med lite hulle der strømmen kan blåse mosen gir bedre filtrering enn noe filter

kirsebærreker + en stim ottoer er genialt

Det vil nok funke med gaffel mose og ja men litt mer trimming vil nok trengs.
men er det ikke en risiko for at mosen vil bli dratt inn og tette filterinnsuget ?
jeg har ikke tenkt til å lage en korkvegg eller lignede så det blir kun å kamuflere selve filterboksen, lurer på om den meshen blir for myk til å lage et kammer ?

og vil ottoer trives på moseunderlag ? har en del av de i andre kar men ser de aldri på selve mosen, kun på plantene med definerte blader.
ottoer elsker mose

Hvis du bruker samme mesh som på bildet(stål) fungerer det utmerket og lage kammer uansett ossen mesh du velger vil ikke mosen bli drett inn på en fluval 1+ eller lignende som jeg tenker du vil bruke?
har en søt liten sak liggende skjønner du
aner ikke hvordan merke men den er mindre i størrelse en fluval 1+ men fungerer utmerket ved ganske hard belastning (karet gikk som karantenekar før killiene).
minuset er at innsuget på den er ganske heftig så det er derfor jeg er litt skeptisk.

er ikke helt sikker på hvordan mesh jeg skal bruke, er egentlig mest keen på plast, eventuellt plastbelagt metall for rent metall innbiller jeg meg vil ruste ved så vedvarende kontakt ved vann ?
hvis jeg får fatt i plastbelagt så er det jo ikke noe problem å lage kammer.
meshen som brukes i linken er forresten i helplast

tenker meg noe alà mosebakvegg, mosegrodde røtter støttet opp mot veggen og mose på "bakken", muligens med noen bare partier ?
hvordan høres det ut ?

men har du forslag til fisk ?
Sorry

Bare partier høres bra ut det men hva med og fylle de opp med liitt hemianthus callictrhoides?

Ottoer jo muligens noen fine små korallplatyer? eller hetandria formosa?
hemianthus callictrhoides?

eh... hæ ?

he he, jeg vet hva sverdplanter, vallisneria og de mosetypene er, det er vel stort sett det jeg vet om planter
krever den mye lys ?

korallplaty... vel... det må bli en nødløsning, er ikke så begeistret for platy og molly.da er jeg mer troendes til å stappe noen guppyer oppi der.
men dvergtannkarpe hadde kanskje funket, er jo ute etter å få en litt mørk stemning.
men jeg må innrømme, det artigste hadde jo egentlig vært å gjort det til et mikro asiahabitat med reker, javamose og en dvergart av asiatisk fisk.
bare synd jeg har null peiling på asiater bortsett fra gurami.
bare testet om jeg fikk til bold skrift, resten av innlegget kom som edit
Den krever ikke så mye lys nei0.4-0.5 w/l duger men litt næring, ja men klarer seg fint med tmg (tropica mastergrow)
hm... må i tenkekassa.... må uansett få slått ut det ford**** skapet først
FS
TADA:D passer ikke [URLBLOCK1] fint inn? [URLBLOCK2]

er ikke så lysten på gurami dessverre.. labyrinter generellt er ikke min greie (selv om jeg har en hemmelig drøm om en blåturkis kampisk men det er hysj hysj og ikke aktuellt her)
Stina Engerud
jeg har en hemmelig drøm om en blåturkis kampisk

hvorfor ikke det i 28litern?:P
fordi jeg har hatt en drøm om mosekar lenge og da har jeg lyst på noe mer "livlig" oppi der.
Stina Engerud
fordi jeg har hatt en drøm om mosekar lenge og da har jeg lyst på noe mer "livlig" oppi der.

ok, hva med weitzmans rovtetra?
feil kontinent hvis dette skal bli et asia biotop
Jeg liker veldig godt Boraras brigittae som Tone har i sitt lille mosekar... Har hatt noen av disse selv en kort periode, og skal ha slike igjen bare jeg får anledning til å sette opp et passende akvarium!
de brigittaene er jo skikkelige tøffe men det står lite om de i profilen, spørsmålet er jo hvor vanskelige de er å få tak i ?
Stina Engerud
(selv om jeg har en hemmelig drøm om en blåturkis kampisk men det er hysj hysj og ikke aktuellt her)

(hvisker så stille jeg bare kan: er det en
<- slik en du mener??)
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap