Har nettopp hentet 660 literen:)

Har nettopp fått inn ny karret, 660 liter. Viste jo at det var/er stort-men fikk nesten sjokk når jeg fikk plassert det på stativet i stua. Synes det er megastort
Så nå er pumpe/filter neste innvestering, tenker litt på Fluval FX5-noen som har noen formening om type filter av det merket eller komme med andre forslag.
Har 2 powerhead 802 som jeg også skal bruke,ihvertfall 1 av dem,med en filterpatron-av blåfilter(bestilt fra JBL).
Så nå har vi 3 karr-180, 212 og 660 liter
å nåer det å begyne å tenke hvordan sand/grus jeg skalha.

Noen forslag på typer sand/grus som ikke koster skjorta?? Lurer litt på å ha en lys type.
Du er smittet
Ha..ha.. av litersykken. Gratulerer!
Du kan kanskje glede oss andre akvarister med å fortelle hva slags kar 660L skal bli først før vi kan si noe annet.
Tenker litt på Amazonas bio" topp. Har veldig lyst på altumer, peru altumer, vanlige scalarer og mulg diskuser-men diskuser er jeg veldig usikker på ga. al den skremmselen om 20-30% vannbyter annen hver dag-komer til å gå konkurs på vann avgift da Tenker også på en leksgruppe av L134.
Si fra når karet er klar
Så setter jeg inn en annonsen om P. altum til salgs. he..he..
Du trenger ikke skifte vann annenhver dag for å holde altum.

En gang hver 7-21 dag holder godt nok. Med discus er nok minst en gang i uka god rutine.
Gratulerer, Ken Jeg kan bare fjernt forestille meg hvor enormt stort det må virke i stuen din nå Jeg synes jo 250 literne mine virket digre da de sto her tomme.... og 660 liter? *svimmel*

Jeg håper du har kamera og kan underholde oss litt underveis med bilder når du innreder og holder på?

Og jeg er enig med Håvard, med et så gedigent kar trenger man ikke bytte vann i hytt og pine. Jo mindre kar, jo mer sårbart for forurensning. Men ditt store kar er jo nesten "selvdrevet", pga stort vannvolum (jeg mener ikke at vannbytter ikke behøves, men det er ikke like sårbart som "små" kar).
Takk for alle svarene-ble litt mer beroliget nå ang. vann bytter og diskuser.
Har ikke noe kamera(bare vanlig med film og mobil), men skal prøve åfå lånt et dig kamera og lagt ut noen bilder.
Stua er på ca. 50 kvm-men nå er den rimelig full

har hørt snakk om "selv"drevene karr-menes det når dem virkelig blir store, tenker da på mitt 660 liter, med mye hurtig voksende planter bør jeg vel klare å holde NO3 nivået akseptabelt til å ha diskus, og bytte noen %vann 1 gang i uken?? Håvard har egentlig svart på det, at det skal gå fint.

Til Badat-har du peru altumer til salgs, eler var det bare en fleip??
Har en som sier han kan skaffe meg "ekte"altumer til fin pris(han driver dyrebutikk).
Nå har jeg holdt på i 2 dager å fylle 660 literen med 10 liter bøtte-tar tid glad jeg har slange når jeg skal tappe ut vann rett ut av vinduet/veranda døren.
Hentet filteret igår, så jeg gleder meg som en unge til å "fyre" opp det og(Fluval Fx5), kjøpt hos tropefisk.no-knall butikk og alle tiders fyr som driver butikken
Altum
Jeg har en voksen han. Du kan få kjøpe den. Er du ferdig med veggen forresten?
Venter med vegg proskjekktet til vi er ferdige med soveromma i kjelleren, så inntil vidre så står stor karret midt mellom det innebygde(212L) og et 180 liter møbel arr på andre siden. Så da får man virkelig inntrykk av hvor stort det er i forhold til dem 2 andre-kommer bilder etterhvert, bare få lånt et dig kamera.

Er inntressert i Altumen jeg, men må undersøke litt først-noen/mange mener man ikke bør kombinere scalarer og diskuser, fordi scalaren kan være bærer av parasitter som den selv er immun mot, men som kan gjøre diskuser syke-så jeg må undersøke den saken litt.
Endelig ferdig å fylle 660 literen, og har nå startet den nye "gigantiske"pumpen, Fluval FX5-og den virker okei-synes den bråker litt så jeg må nok lydisolere litt, måtte ta ut bånn i skapet mitt for pumpen ver for høy, så da tenkte jeg å isolere litt under skapet der pumpen står.
Treker tilbake det at pumpen bråker, for det gjør den ikke-satt den oppå en lydisolerings matte og det ble rolig. Idag kjørte jeg filter guffe i karret rett foran innsuget-så nå er karret liksom startet-tempen har kommet opp i 26-27 grader og er nesten der jeg skal ha den.
Har vært i kontakt med diskus leverandør og skal til oslo en av dagene, mulig jeg må vente til uken men skal inn å se. Skal selvfølgelig ikke sette inn diskus i karret etter 1 uke.
Drømme diskusene mine er blå diamant og Malboro rød-selvfølgelig mange andre også so er fine-men jeg er så glad i rødt og bltt
Ken Myrseth
noen/mange mener man ikke bør kombinere scalarer og diskuser, fordi scalaren kan være bærer av parasitter som den selv er immun mot, men som kan gjøre diskuser syke-så jeg må undersøke den saken litt.

Det største problemet så vidt jeg veit er at scalarer er en racer til å ta for seg under mating. Discusen er gjerne litt treig til å begynne å spise. Maten må gjerne ligge i karet 10-20 sekunder, før de begynner å spise. Med scalarer ombord i tanken er da gjerne maten borte før discusen i det hele tatt får begynt å spise. Og discus sloss ytterst sjelden om maten med andre fiskearter......

Vil forresten anbefale deg en tur til dyrego-butikken på Storbyen i Sarpsborg. Nydelige discuser. Jeg kommer nok til å kjøpe noen der, så fort inntekta mi kan brukes til annet enn forsikringer og veiavgifter.........Ser forreten ut til at 2 av mine Brilliant Turkise begynner å legge planer her, så jeg er veldig spent om dagen.....
Tilfeldig bekjentskap
© KSN
Reklame for plussmedlemskap