- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Å mikse vallisneria- arter.. fint/stygt?
Å mikse vallisneria- arter.. fint/stygt?
Når jeg setter opp discuskaret mitt skal jeg ha mest slike høye slanke planter.
Har en vallisneriatype nå som får rødlige striper/flekker på seg, og kunne tenkt meg å satt denne tett ilag med kjempevallisneria feks.
At det blir litt "annenhver".. de vil vokse sammen i en klynge.
Blir dette stygt?
Vil gjerne hatt flere vallisneriatyper, feks skru-typen.
RÅD!!
Postet 28.03.06 kl 15:31
MC DarupAt det blir litt "annenhver".. de vil vokse sammen i en klynge. Blir dette stygt?
Tror ikke det....men her vil du vel få like mange synspunkter som det er medlemmer..?? ...smaken er som baken osv...
Personlig tror jeg det ville bli "mmm...bærre lækkert"
(...her må det vel være lov å eksperimentere litt...??...hehe)
Postet 28.03.06 kl 16:06
Endret: 28.03.06 kl 16:15
Postet 28.03.06 kl 16:15
Jeg synes denne er kjempefin.Har den selv,bladene skrur seg og den vokser kjempefort,slik at stenglene flyter på toppen.
Postet 28.03.06 kl 16:57
Postet 28.03.06 kl 17:17
MC DarupJeg er elendig på plantenavn, men det finnes en løkplante jeg MÅ ha. Den har tynne blader som er veldig "krøllete" ;)
Det MC er garantert denne, kjipt at Crinumartene er så sinnsykt dyre.
Dette er planter som passer utmerket hvis man ikke ønsker spredning. Planter man disse ned uten å gå for dypt så setter de ikke sideskudd.
Postet 28.03.06 kl 17:30
Postet 28.03.06 kl 18:07
Endret: 28.03.06 kl 18:08
Postet 28.03.06 kl 18:10
Jeg har hatt svært menge forskjellige vallisneriarter.
Dette er min favoritt
Dette er en gigantea som ikke blir så høy. Planten føres av Imazo og kan dermed skaffes i enhver dyrebutikk.
Dette er min favoritt
Dette er en gigantea som ikke blir så høy. Planten føres av Imazo og kan dermed skaffes i enhver dyrebutikk.
Postet 28.03.06 kl 18:22
Postet 28.03.06 kl 18:28
Du kan bruke den som forgrunnsplante.... Om du ønsker det er jo en annen ting. Det er jo en kjempevallisneria, så den er ikke liten. Hos meg blir bladene inntil 50cm lange. Jeg pleide å ha den som forgrunnsplante, men jeg flyttet dem fordi de forstyrret fotograferingen.
Når det gjelder dette med vallisneria artene så er det jo slik at de fleste gjerne blir 1-1.5 meter under normale omstendigheter i akvariet. De vil da ligge i overflaten og ta masse lys som igjen fører til at bladene vokser seg enda lengre for å få lys. Vallisneriaene vokser derfor kortest i dype akvarier med masse lys.
På undervannsfotografier fra Malawi ser man ofte flotte enger av vallisneria som holder seg ganske lave og fine. Dette er pga dypt vann og masse lys.
Når det gjelder dette med vallisneria artene så er det jo slik at de fleste gjerne blir 1-1.5 meter under normale omstendigheter i akvariet. De vil da ligge i overflaten og ta masse lys som igjen fører til at bladene vokser seg enda lengre for å få lys. Vallisneriaene vokser derfor kortest i dype akvarier med masse lys.
På undervannsfotografier fra Malawi ser man ofte flotte enger av vallisneria som holder seg ganske lave og fine. Dette er pga dypt vann og masse lys.
Postet 28.03.06 kl 20:36
MC DarupOg du- svar meg på spørsmålet da!
Tenker du på det opprinnelige spørsmålet?
Ok. En som ser et akvarium med forskjellige vallisneria arter vil sannsynligvis ikke oppfatte at det er forskjellige arter. De er jo veldig like. De skrudde artene skrur seg bare ved intens belysning.... Svært intens belysning. Spørs om det har noen hensikt med flere like arter?
Postet 28.03.06 kl 20:41
Postet 28.03.06 kl 21:32
Er ikke så begeistret for Vallisneriaen i discuskarret. Siden jeg benytter Co2 for å regulere pH er problemet med hurtigvoksende planter nettopp at de vokser noe så inn i granskauen.
Vallisneria sprer seg som ugress og er helt umulig å kontrollere på en fornuftig måte. Prøver å holde den i to grupper for å dekke til innsugene på eheim filterne.
Den varianten til Håvard er i så måte interressant da man kan slippe å få så lange planter. Vi får fri til han når det blir litt varmere i været og mulighet for å sende noe i posten.
Å blande de vil bare til slutt bli en eneste stor klase fordi de sprer seg så grasat.
Vallisneria sprer seg som ugress og er helt umulig å kontrollere på en fornuftig måte. Prøver å holde den i to grupper for å dekke til innsugene på eheim filterne.
Den varianten til Håvard er i så måte interressant da man kan slippe å få så lange planter. Vi får fri til han når det blir litt varmere i været og mulighet for å sende noe i posten.
Å blande de vil bare til slutt bli en eneste stor klase fordi de sprer seg så grasat.
Postet 28.03.06 kl 21:50
Endret: 28.03.06 kl 21:52
Postet 28.03.06 kl 22:30
Postet 28.03.06 kl 23:43
Hva med Limnophila sessiliflora eller Myriophyllum aquaticum (Green) Har dem selv, jeg synes de er kjempestilige. Høye og slanke er et definisjonsspørsmål Men jeg liker dem i hvertfall veldig godt der de står og svaier i vannstrømmen
Postet 29.03.06 kl 00:14
Postet 29.03.06 kl 01:53
Postet 29.03.06 kl 02:04
Postet 29.03.06 kl 08:06