"Tar meg ut 530 liter"

Har hatt Discus i et gammelt 530 liters Akvastabil kar en stund nå.
Har gått igang å bygge om dette til et akvarie som skal bli slik jeg VIL ha det.
Første bilde er akvariet satt opp med bakgrunn og varmekabel.
Bakgrunnen kommer fra Danmark og er forsterket med glassfiber og polyester ( syntes den var litt tynn enkelte plasser, og samtidig fikk jeg en bedre skjøt når jeg limte den sammen. Den kom i to deler.)
Varmekabelen er 220 volt 110 watt ( har jordfeilbryter ).
Andre bilde viser hvordan varmekabelen er punktlimt til glasset, med akvarie silikon.
Tredje bilde. her får jeg plass til endel utstyr og ting jeg kommer tilbake til senere.

Der var det jaggu orden i sakene. Den varmekabelen lå i slutta orden med rett retning høyre ). Legger du hele den biologiske filtreringen bak bakgrunnen?
Jeg har alltid forfilter på innsuget til pumpene mine. Dette lager jeg enkelt av litt blåfilter av groveste slaget.
Slik blir det også her. Har støpt inn en rist av syrefast netting 13X9 cm ca. 5 cm dyp, slik at her er det plass til en blåfiltersvamp. Den blir som et extra forfilter i dette systemet, bare for å stoppe fisk, planterester og andre ting som ikke skal bak bakgrunnen. Har bestemt meg for å bruke Rådasand 2 - 3 mm. i hele karet. Synes best plantene sitter bedre i litt større sand.

Underste bildet har jeg fyldt på et lag med ca. 2 cm. Oppå der har jeg pellets fra Tetra. ( InitialSticks )
Geir Kristiansen
Legger du hele den biologiske filtreringen bak bakgrunnen?

Huff... nei her blir det både og..skal fylle opp bak med terninger av blåfilter på fiskesnøre + at jeg skal ha stort bøttefilter i skapet under, som i hovedsaken skal ta seg av biologien.
Var også et smart triks å sette bakgrunnen på en remse av blåfilter under press . Dette var det Bjarne som kom på ( en takk til han ). Det vil jo også bli en filterfungsjon der også.
Ser meget bra ut, skal i gang snart med et nytt oppsett jeg og. har du en link til den bakgrunnen, ser ut som den er av plast og dermed ikke bygger så mye.
Bengt Fossli
har du en link til den bakgrunnen, ser ut som den er av plast og dermed ikke bygger så mye.

www.akvarieudstyr.dk
Kan da ikke finne på å kjøpe Co2 reaktor og bobleteller... tenkte jeg for meg selv. Så jeg lagde disse selv jeg.

Første bilde. Co2 reaktor. Fikk tak i to tykke polyetylen plater. Skar så disse i en firkant og dreide O ringspor. Fikk også tak i et plastrør som jeg rettet av i dreiebenken slik at det ble en plan anleggsflate mot O ringene. Det ble også masse grovt dreiespon av et prosjekt som jeg kommer til senere. Dette ble puttet i røret slik at vannet ( som kommer fra en delstrøm etter hovedfilteret ), går gjennom sponet og Co2 gassen blir greit fordelt i vannet. Vannet kommer inn på toppen og går ut i bunn. Skudde så sammen dette med 6 mm. gjengestenger.

Andre bilde. Bobbletelleren ble igrunn laget på samme måte som reaktoren. Enkel sak denne her. Gassen kommer fra regulatoren, går ned det rustfrie røret og stiger opp i bobbler.
Deretter går det over i toppen på Co2 reaktoren.

Tredje bilde. Hele systemet, fastskrudd og oversiktlig på en aluminiums plate.
Lekkert system og mesterlig utførelse
Det der ser helprofft ut. Lagde en innvendig med samme virkemåte til min 530, og den hadde ingen problemer med å klare det karet.
Innsug og utblåsning
Hei.

På bildet ser det ut som innsuget og utblåsningen er på samme side? eller ser jeg feil. Bør ikke disse stå på hver sin side for og trekke vannet gjemom de forskjellige svamp kamerene. Tenkte nemlig og sette opp et slik system i ny karret.
Inaktiv bruker
Vurderer å bestille bakgrunnen fra danske Akvarieudstyr selv etter tips her, men er det bare å bestille og så betales toll i tillegg ved henting? (Har ikke visa-kort el. lignende.) Takknemmelig for råd hvis noen kan svare.

Har akkurat kjøpt 6 mnd gml 240L (120x40x50) med brukt Eheim Aquaball pumpe. Pumpa er vel litt lita(tre kamre)? Tenkte å lage filter m/blåmatte og pumpe bak hvis mulig på mitt kar.

Er grønn og ønsker råd ang. pumpehode m/filterpatron(?). Kan jeg da kutte ut Eheimpumpa? Regner med at varmekolben oså hos meg kan skjules bak bakgrunnen.

Bengt Fossli
Hei. På bildet ser det ut som innsuget og utblåsningen er på samme side? eller ser jeg feil. Bør ikke disse stå på hver sin side for og trekke vannet gjemom de forskjellige svamp kamerene. Tenkte nemlig og sette opp et slik system i ny karret.
Du ser ikke feil...men jeg kjører litt ekstra biologisk filtrering. Trekker vannet opp på motsatt side ved hjelp av ett tradisjonelt bøttefilter, som er kun fyldt med efisubstrat. Dette står da selvfølgelig under akvariet.
Kari Jordahl
Har akkurat kjøpt 6 mnd gml 240L (120x40x50) med brukt Eheim Aquaball pumpe. Pumpa er vel litt lita(tre kamre)? Tenkte å lage filter m/blåmatte og pumpe bak hvis mulig på mitt kar.
Vet ikke helt hvordan det går uten Visa..har bare brukt dette. Toll på varer fra utlandet er et lotteri. Har erfart mange måter uansett hva beløp det er. Noen ganger må du betale andre ikke ???
Denne bakgrunnen ble fantastisk fin når det kom vann i karet. Ble faktisk målløs....Hadde jeg vært deg, så hadde jeg brukt Aquaball bumpen som en powerhead, montert den i motsatt ende av innløpet i bakgrunnen og fyldt opp med blåfilter terninger bak bakgrunnen. Varmekolben er det også plass til bak.
Inaktiv bruker
Takk for gode råd, det er supert å få så raskt svar.

Herren i huset har funnet ut at parketten i rommet hvor karet står må slipes og lakkeres, så det tar litt tid likevel før vi kan fylle det. Får godsnakke med ham litt for han har jo Visa-kort.

Da kan de fire jentene våre klippe blåmatte mens silikonet tørker når bakgrunnen er hentet.
Inaktiv bruker
Hvordan lime bakgrunnen fra Akvarieudstyr dk ?
Vet ikke om Viggo Gausvik leser dette men prøver et spørsmål til ham her:

Det tok en mnd fra innbetaling til jeg fikk bakgrunnen, og i går lakka jeg siste strøk på gulvet i rommet hvor karet skal stå så nå kan kan det settes opp. Fin bakgrunn!

Det er limt fast noen cm plastnetting på begge siderlangs kanten. Kan denne brettes bakover og så fuge med silikonet? Eller må nettingen skjæres bort?

Bakgrunnen passer så akkurat at den kan presses på plass med blåmatte under. Da trenger jeg kanskje ikke å legge silikon idet nettingen vil hindre småfisk fra å komme bak plata?

Hvor skaffer man syrefast netting eller er det like greit å bruke Bjarnes framgangsmåte med rist foran innsug? (Tror jeg får trøbbel med å bygge bur for ekstra svamp ved innsug.)
Jeg skar bort nettingen...vet ikke hva den skulle være for ?? Men hvis den passer så nøyaktig, ville jeg beholdt den og ikke brukt silicone.
Det med svamp på innløpet er kanskje litt overkill, men siden jeg har noen merkelige ideer fant jeg det for godt til å lage dette ekstra forfilteret. Tror nok det fanger opp de største restene, slik at de ikke går inn i hovedfilterene og skaper mer belastning på disse.
Det å ha filtermatte under bakgrunnen, gjør det at du ikke trenger silikonere bunnen?
Da holder det å silikonere sidene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap