- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- guppy verden
guppy verden
Postet 14.04.06 kl 20:23
Å finne grus / sand i naturen synes jeg er ofte blir fint. Noen større steiner fra samme område som du finner sanden, gjør seg også bra. Tenk på "det gylne snitt" når du plaserer steinene. Av beplantning ville jeg valgt Vallisinera, evt annen plante med "grasform", en dott med javamose og flyteplanter. Javamose og flyteplanter er fine skjulesteder for yngel.
Selv har jeg gode erfaringer med Biltema sand, så dette synes jeg er et godt alternativ til sand fra naturen.
Selv har jeg gode erfaringer med Biltema sand, så dette synes jeg er et godt alternativ til sand fra naturen.
Postet 15.04.06 kl 22:38
ørjan
hvordan vet jeg at sanden ikke inneholder farlige stoffer for fiskene??
finnes det tester man kan ta? for å være på den sikre siden
finnes det tester man kan ta? for å være på den sikre siden
Postet 15.04.06 kl 22:50
Man kan aldri være 100% sikker på sanden man finner, eller kjøper for den del.
Men det er meget skjelden at sand inneholder farlig store mengder metaller og mineraler som er skadelig for fiskene.
Men forurensing er ett annet kapittel, så det er lurt å finne sand litt unna allfarvei.
Noen tester av sand\ stein, kan man gjøre. Innholdet av karbonatstoffer i sand\ stein (oftest kalsiumkarbonat), vil avsløres ved å ta f.eks saltsyre på testobjektet. Bruser det, vil denne steinen\ sanda påvirke ph.
Å sette noe sand\ stein i en bøtte med vann (gjerne vesentlig mere sand\ stein enn en vil ha på tilsvarende antall liter vann) i en bøtte med vann, tett lokk, i en uke, test så vannet for Gh og Kh. Sammenlign med verdiene i krana. så ser du om du vil så noen påvirkning i akvairet.
Men det er meget skjelden at sand inneholder farlig store mengder metaller og mineraler som er skadelig for fiskene.
Men forurensing er ett annet kapittel, så det er lurt å finne sand litt unna allfarvei.
Noen tester av sand\ stein, kan man gjøre. Innholdet av karbonatstoffer i sand\ stein (oftest kalsiumkarbonat), vil avsløres ved å ta f.eks saltsyre på testobjektet. Bruser det, vil denne steinen\ sanda påvirke ph.
Å sette noe sand\ stein i en bøtte med vann (gjerne vesentlig mere sand\ stein enn en vil ha på tilsvarende antall liter vann) i en bøtte med vann, tett lokk, i en uke, test så vannet for Gh og Kh. Sammenlign med verdiene i krana. så ser du om du vil så noen påvirkning i akvairet.
Postet 16.04.06 kl 12:28
Finner du sanden på ei strand, bør du i alle fall se etter oljerester, og evt gå til et annet sted om du skulle finne dette. I en liten bekk, vil du være relativt sikker på at sanden er OK. Bare pass på at det ikke er industri, kloakk ol som kan ha forurenset sanden.
Skal du ha villformer av guppy i akvairet, kan du prøve å finne planter fra det landet fiskene kommer!
Lykke til!
Skal du ha villformer av guppy i akvairet, kan du prøve å finne planter fra det landet fiskene kommer!
Lykke til!
Postet 16.04.06 kl 23:09
Hent sand fra en hurtigstrømmende elv. Her kan du finne sand som er helt rein, og ferdig slipt.
Vil du ha bare sand, kan du ta med en grov sikt(jeg bruker en slik barna leker med i sandkassen)
Du må sikte sanden under vann, det lar seg ikke gjøre å sikte den over vannet.
Så er det bare å skylle i elvevannet, og sanden er klar til å fylles i karet.
Hvis du plukker større dekorsteiner fra samme elv ser det hele veldig naturlig ut, hvs det er det uttrykket du er ute etter.
Vil du ha bare sand, kan du ta med en grov sikt(jeg bruker en slik barna leker med i sandkassen)
Du må sikte sanden under vann, det lar seg ikke gjøre å sikte den over vannet.
Så er det bare å skylle i elvevannet, og sanden er klar til å fylles i karet.
Hvis du plukker større dekorsteiner fra samme elv ser det hele veldig naturlig ut, hvs det er det uttrykket du er ute etter.
Postet 16.04.06 kl 23:55
Rose UHent sand fra en hurtigstrømmende elv. Her kan du finne sand som er helt rein, og ferdig slipt. Vil du ha bare sand, kan du ta med en grov sikt(jeg bruker en slik barna leker med i sandkassen) Du må sikte sanden under vann, det lar seg ikke gjøre å sikte den over vannet. Så er det bare å skylle i elvevannet, og sanden er klar til å fylles i karet. Hvis du plukker større dekorsteiner fra samme elv ser det hele veldig naturlig ut, hvs det er det uttrykket du er ute etter.
Takk for mange brae svar. Har sett meg ut et par steder jeg kan hente grus og dekor steiner. Fant en plass med ganske mørk sand/grus, som jeg tror vill passe utmerket
Postet 16.04.06 kl 23:59
Postet 27.04.06 kl 21:20