Oslo AK – klubbmøte 5 nov. Foredrag av Håvard Støre Andresen; «Biotopakvarier for maller»

Oslo Akvarieklubb arrangerer nok et klubbmøte for alle akvarieinteresserte i Oslo-området. Datoen er torsdag 5. november og stedet, som vanlig, Oppsal Samfunnshus (Vetlandsvegen 99, 0686 Oslo). Vi åpner dørene kl. 1830, med foredragsstart kl. 19.

Vi får besøk av Håvard Støre Andresen som nylig har kommet hjem fra fangsttur i Peru. Han skal holde et foredrag med tittelen «Biotopakvarier for maller»; og på tross av tittelen – dette er et foredrag som passer for mange; også oss som ikke har maller, da det dreier seg mye om innredning av akvarium – noe vi alle kan ta lærdom av.

Foruten foredrag så har vi en quiz på plakaten, hvor man får brynet akvariekunnskapene sine; vi har også alltid spennende premier som loddes ut og ikke minst så har vi alltid en klubbauksjon hvor medlemmene kan selge og kjøpe fisk, planter og akvarierelatert utstyr. Her er det alltid noen godbiter og raritéter, og kanskje dukker det opp fisk som akkurat du er ute etter?

Om du lurer på om klubbmøter i en akvarieklubb er noe for deg så anbefaler jeg deg å ta en tur. Første møtet er gratis (hørt det før? ,men jeg er sikker på at du vil ønske å ta turen senere også. Hvor mange steder er det man kan treffe andre akvarister for å utveksle erfaringer, diskutere problemer rundt akvarieholdet samt få kvalitetsforedrag hver måned?

Dette er en møteplass hvor du finner andre som brenner for hobbyen like mye som du gjør, men det er allikevel god plass for nybegynnere som ikke har den samme erfaringen som andre. Miljøet er åpent og inkluderende, for er det noe vi akvarister setter pris på – er det nye akvarister. På klubbmøtene vil du finne de gale med akvarier på hver eneste ledige flate i hjemmet sitt, og de som foretrekker et fint selskapskar og er fornøyd med det. Alle vil få noe ut av møtene; det eneste som kreves er at du er nysgjerrig og ønsker å lære mer om hobbyen.

Møtene begynner kl. 1830 med foredragsstart kl. 19. De av oss som kommer rett fra jobb vil sette pris på at det er mulig å få kjøpt pølser, rundstykker og mineralvann samt litt div. på møtene; så grytene hjemme kan forbli kalde denne ene kvelden i måneden.

Mer informasjon om Oslo Akvarieklubb på www.akvarieklubb.no

Spesielt tilbud om du melder deg inn i Oslo AK via våre nettsider: les mer og meld deg inn her.
Om foredragsholderen, Håvard Støre Andresen
Foredragsholder denne gangen er Håvard Støre Andresen (34); en av landets dyktigste på aquascaping (innredning av akvarium).

Han skal holde et spennende foredrag som heter «Biotopakvarier for maller».
Foredraget er todelt og første del tar for seg det tekniske rundt malleakvarier, samt naturlig innredning med enkle metoder. Andre del av foredraget handler om mer avansert akvarieinnredning ved bruk av moduler bygget av naturstein. Dette er noe de fleste av oss kan ta lærdom av, også de av oss som ikke har maller.

Støre Andresen er ikke bare faglig meget dyktig, men er også en flink foredragsholder og har vært et populært innslag på flere akvarietreff. Han er bl.a invitert til å holde foredrag på Ingo Seidels L-malle treff i Tyskland senere i november

Bilder fra foredraget:

[External Image]

[External Image]
Tror dette blir nok et bra møte. Kvalitetsforedrag og mye hyggelige folk; passer utmerket...

Noen her som har tenkt å ta seg en tur? Og skal du ta med noe til klubbauksjonen?
Lurer på om jeg skal ta meg en tur! Høres jo innmari spennende ut Er det greit om jeg tar med meg noe fisk til auksjonen selvom jeg ikke er medlem?
Er det mulig for en veldig fersk akvarist å delta på møte ?
Det er bare å ta turen innom,alle er velkommene. Og har dere noe til aksjonen så ta det med også. Kravane på poser/objekter er mye lavere enn på storauksjonene.Alt selges.
Minner om denne. Torsdag til uka er det full fart; vi gleder oss masse. Dette blir et spennende foredrag og også hyggelig å treffe andre akvarister.

Som JAG svarer på, det er bare å ta turen for alle som er nysgjerrige; både nybegynnere og mer erfarne er velkomne.

Selv meldte jeg meg inn i klubben og dro på møter før jeg fikk mitt første akvarium, og har ikke angret på det. Jeg snappet om mange gode tips som gjorde min akvariehverdag mye lettere. Mitt inntrykk av folk da (og nå) var at de var veldig villige til å dele sine erfaringer med nye akvarister. Det var og er et veldig inkluderende miljø.

I tillegg til dette så er det jo også klubbauksjoner på hvert møte hvor man kan få kjøpt spennende fisk og planter til en rimelig penge. Jeg har spart mye på å handle på klubbauksjoner og ikke minst har jeg fått tak i mye spennende fisk og planter som ikke er så lett tilgjengelige i butikk...

Noen andre her som vurderer å ta en tur? Selv har jeg altfor mye vallisneria og javamose som jeg skal ta med på auksjonen. Jeg har også et par apistogramma cacatuoides som jeg vurderer å selge. Har en enslig killi som også trenger kamerater...
Noen som er interessert i en rød mangrovekrabbe? Vurderer å ta med...
Det var et knallmøte! Ca 50 oppmøtte fikk med seg to foredrag! Håvard Støre holdt et meget imponerende foredrag om aquascaping og undertegnede fikk mange gode tips som skal tas med videre. Ikke minst var det gode tips om planlegging og gjennomføring... I tillegg så tok Jørn Kåsa et foredrag på sparket, om mallefangst. Veldig morsomt. Rar mann.

Klubbauksjonen var også veldig bra og det er én av fordelene med at det er bra oppmøte på klubbmøtene; det blir godt utvalg på auksjonsbordet. Mye spennende maller, masse flott og sjelden corydoras, apistoer, tetraer, bettaer, krabber, fôr, filtre; det var mye spennende en kunne skaffe seg denne kvelden; og for en meget god pris.

Stor og flott loddtrekning var det også, og det kan nevnes at det ble loddet bort bl.a. to mindre akvarium, én back to nature bok om L-maller, akvariedvder, fisk, planter og dvd'er.

Anbefaler absolutt folk å ta seg en tur på klubbmøtene, og også å melde seg inn i klubben. Da får dere i tillegg et medlemsblad og rabatter i flere dyrebutikker.

Neste klubbmøte er som vanlig første torsdagen i måneden på Oppsal samfunnshus. Torsdag 3 desember møtes vi igjen. Den gangen blir det ikke foredrag, men det blir den tradisjonsrike rekeaftenen hvor vi spiser og koser oss. Det blir også auksjon, samt loddtrekning med litt ekstra flotte premier.

Vel møtt!
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap