Foredrag om dvergreker i bergen akvarieklubb

På februar møtet 25.feb kommer Micha til oss og holder ett foredrag om dvergreker. Som alle vet så kan man vel kalle Micha ekspert på dette feltet og nok den personen som kan mest her i Norge om dvergreker.

Foredraget vil innholde :

- Litt om noen arter som er interessant for akvarieforhold
- Oppsett og innregning av rekeakvarier
- Akvariemiljø
- Rekefor og foringsmåte
- Oppdrett
- Problemområder

Vi møtes som vanlig kl.1900 i lokalet vårt i Gimlehallen , skiltet utenfor

Ønsker gamle og nye medlemmer velkommen til en kvalitetskveld med ett utrolig bra foredrag.

Ikke glem auksjonen visst dere har noe til overs i karene. Gå inn på denne linken for å registrere objekter du planlegger å ta med. Det gjør ingen ting om du registrerer noe du ikke rekker å ta med siden alle objektene skal bekreftes innlevert før de legges ut for salg.

(klippa og limte litt eg, for dette fortjener ein egen tråd. )
Hei,
eg takker Bergen Akvarieklubb for invitasjonen og håper, at det blir ett interessant møte. Black_Flys var sjokkerende godt informert kva foredraget mitt skal handle om :o Pga det må eg sette meg på ræ... i helga for å forandre presentasjonen kanskje litt, at Black_Flys kjeder seg ikke altfor masse under foredraget

Ellers skal foredraget gi en generell inføring i de viktigaste punkter når det gjelder hold og oppdrett av dvergreker. Det er en orientering til praksissen og erfaringer eg har gjort med de forskjellige dvergreketyper, akvarieutstyr, spesielle ting og midler for dvergreker osv. En viktig del av foredraget dreier seg om problemsoner og ting som kan lett drepe dvergreker i motsetning til akvariefisk som er ofte meir robust...

Eg håper iallfall å treffe en del hyggelig akvarie- og rekefolk og gleder meg til fine samtale og/eller diskusjoner.

Tenkte å skal ta med meg forskjellige reketyper til auksjonen, bl. a.:
Blue Pearl
Red Bee
Black Bee
Blå Tiger

I tillegg kommer det en liten gruppe (5 stk) Svart Tiger OE (orange eyes). Disse er veldig sjelden,utrolig vanskelig å få og derfor ganske dyre. I fjor var fleire hundre stk Svarte Tiger OE eksportert fra Tyskland til Japan for 60€/stk! Så kommer det virkelig noe rart. Men fine er de selvfølgelig også. Sjekk bildet.

Hvis det er noen som har interesse, kan eg pakke inn også en gruppe med Kardinalreker (Caridina dennerli) fra Sulawesi (bildet). De har egne krav til vatn og kan ikke sammenlignes med de andere dvergreker. Men det kan jo være at noe her har ett spesiell kar allerede oppstartet Innkjøringstid er veldig viktig. Så hvis det er interesse bør eg få beskjed før møtet.

Det som kommer også er forskjellige planter som eg har i rekeakvariene mine og noen er ikke helt vanlig på markedet. Bl. a. Fissidens fontanus, Ferskvannstang, smalbladet Javabregne, Hengemose (Vesicularia ferrei) og kanskje en liten bit av Minipellia (Riccardia chamaedryfolia).

For oppdrett av biereker er det lurt å tilsette mineraler. Eg skal ta med meg fleire poser med en mineralblanding som eg har brukt de siste to år i nesten alle rekeakvariene. Blandingen baserer på en leirmineral (Montmorillonit) og har ekstra tilsatt Kalsium. Det kan brukes for aller reketyper men er også bra i fiskeakvarier siden Montmorillonit binder Ammonium og en del skadelige stoffer. Denne mineralblandingen fårman ikke ellers i Norge.

Huffda, håper det var ikke for mye reklame nå.

Håper vi snakkes neste torsdag,

Micha

P.S.: Eg er opprinnelig tysk, så dåke må være innstilt, at det blir litt dialekt og grammatikken min er egentlig alt annet enn presentabelt
Hei!

For oss som ikke er i nærheten av Bergen, går det an å grine seg til en kopi av denne presentasjonen? Om du har den digitalt da?
Har selvsagt også forståelse hvis du ikke ønsker å dele den...
Uff Michael ,hvorfor kunne du ikke kommet på en onsdag som er vanlig klubbdag
Hadde så veldig gjerne kunne vært på dette foredraget ,men jobber til kl. 20.00 og dermed ikke være der før kl 20.30 og da da er nok dette ferdig forlengst .
Håper det byr seg en ny anledning om ikke så altfor lenge.
Sølvi Gullaksen
Uff Michael ,hvorfor kunne du ikke kommet på en onsdag som er vanlig klubbdag :( Hadde så veldig gjerne kunne vært på dette foredraget ,men jobber til kl. 20.00 og dermed ikke være der før kl 20.30 og da da er nok dette ferdig forlengst . Håper det byr seg en ny anledning om ikke så altfor lenge.

Fortsatt muligheter for å bytte vakter med noen?
Det må også jeg gjøre.
Hehe.

Håper jeg får det til.

Espen
tusj
Hei! For oss som ikke er i nærheten av Bergen, går det an å grine seg til en kopi av denne presentasjonen? Om du har den digitalt da? Har selvsagt også forståelse hvis du ikke ønsker å dele den...

Han holdt dette fordraget i Oslo for snart 2 uker siden.
tusj
Hei! For oss som ikke er i nærheten av Bergen, går det an å grine seg til en kopi av denne presentasjonen? Om du har den digitalt da? Har selvsagt også forståelse hvis du ikke ønsker å dele den...

Hei,
det er en del arbeid med å lage en foredrag og derfor er det dessverre ikke planen min å gi den videre.
Men hvis det er konkrete spørsmål om dvergreker, prøver eg selvfølgelig å svare. Ellers er det bare å følge nøye med her på AF (og bruker søksfunskjon). Det meste fra foredraget har blitt eller blir publisert her i løpet av tida.
Det som gjære en foredrag levende er likevel spørsmål og diskusjoner underveis

Mvh

Micha
Her har dere muligheten til og lære masse om dvergreker, han hadde et foredrag hos Oslo akvarieklubb for 2 uker siden, det var utrolig bra, denne mannen kan masse om reker. Michael er det mulig å legge inn forhånds bud på Svart Tiger OE
Hiavata
Her har dere muligheten til og lære masse om dvergreker, han hadde et foredrag hos Oslo akvarieklubb for 2 uker siden, det var utrolig bra, denne mannen kan masse om reker. Michael er det mulig å legge inn forhånds bud på Svart Tiger OE

Hehe, Erik, kanskje en god ide. I Oslo gikk det pløtselig veldig kjappt med 1,2,solgt på disse Men har du tenkt deg å ta turen??? Kanskje litt langt...
Tror ikke jeg reker det til kl 1900, får nok vente til det blir varmere i været.
Vil bare minne om at også denne gongen kjem møtet på ein torsdag. Frå mars av blir det onsdag som vanleg.
Noe spesielt fol tar med til auksjonen?
Håper jeg rekker det.
Kan ta med ett lekspar med australe visst det er interesse
Skal forsøke å fange inn nokon Mexicanske tanglopper, vurderer også å ta med ei lita gruppe stjernedanio. Ellers får eg sjå kva eg får tid til å fange inn.
På siden av rekene og mosene som eg tar med, kan eg samle inn en større gruppe (ca. 30 voksne) Endlers som er ganske fine. Er det interesse?
Michael Niesar
På siden av rekene og mosene som eg tar med, kan eg samle inn en større gruppe (ca. 30 voksne) Endlers som er ganske fine. Er det interesse?

Då blir Trygve glad
Snaken
Kan ta med ett lekspar med australe visst det er interesse

Aphyosemion australe Lyrehale Killi du mener?

Tar med flyteplanter, div planter og eplesnegler.
Hvis formen blir bra nok vel å merke (opererte forrige onsdag).

Espen
Jeg tenkte jeg skulle gå på det møtet, er Gimlehallen i sentrum eller i Vilhelm Bjerknesvei 26?
Tilfeldig bekjentskap
© Meyers Aquascaping
Reklame for plussmedlemskap