Shrimp Contest & Art Of The Planted Aquarium, Hannover 2013

Noen som reiser til Hannover i år? Eg skal være på messen 26. og 27. Januar. Har evt. mulighet å ta noen med fra Berlin den 26.01.

Sjekk lenkene:



Så kult Michael. At du skal nedover. Skal du kjøre eller ta fly?Eg tenkte ikkje å dra men hvis du har plass i bilen så blir eg med.

Eg skal til Italia iår på rekemesse tenkte eg da. 7-8 September.


Bra du er tilbake...
Eg har aldri vore vekk fra akvariefronten, Tommy! Men måtte redusere tid å skrive innlegg her. Det er mye arbeid og krever mye tid med akvariene for tiden og slik hart det vore lenge nå (for å ikke snakke om småbarnsfartilværelsen). Utfordringen ligger i akvariene med bierekene og etablering av taiwanstammen Så det skal ikke komme altfor mye innlegg på AF fra min person i framtiden heller, dessverre eller evt. heldigvis :o
Messen i Hannover er iallfall verdt ett innlegg. Kan ikke si kva vil bli meir fascinerende, reker eller aquascaping. Men eg hat valgt gjengen fra den tyske aquascaping scenen å være sammen om kvelden på lørdag.
Eg skal ta fly til Berlin og leige bilen der. Reiser med bil til Hannover på lørdag, retur til Berlin på søndag.


Italia er sikker fristende, men feil tid på året for meg å reise...

Vil bare gi en rapport fra Tyskland-turen min. Besøkte først "Grüne Woche" i Berlin. Her var det inkludert en akvariemesse som var i tidligare år ett møtepunkt for akvarister fra inn og utlandet. Dessverre er det ikke mye igjen av det. En del akvarieklubber har fortsatt utstilling av sine akvarier men nivået er ikke høgare enn middels og det er synd. En stor gruppe med Neoloamprologus similis var eneste som hevde seg over det nivået.
Reiste videre til Hannover og var spent på Rekeshowet. Det var ca. 150 akvarier med reker (Tetra Aqua Art 20l) som var ett imponerende syn. Det var mulig å se alle slag av dvergreker i disse akvarier. Alt fra sjeldne Neocaridina-arter til høykvalitets Taiwanreker. MEN det var to store minus på det. De fleste rekene var altfor apatisk og det var lett å se at transportstress og ny omgivelse (spesiell det nye bunnsubstrat i utstillingsakvariene) hadde negativ innvirkning på trivselen. Dette likte eg ikke og derfor var eg glad at eg tok ikke rekene mine med til Tyskland sjølv om eg ville har hatt en god sjanse i gruppen "Svarte Tiger" :o Eg var heller ikke til stedet når rekene var auksjonert siden eg er sikker at de fleste ville dø likevel om ikke altså lang tid. Så det var synd.
Det andere minus var at regler for contesten var tilrettelagt for "private oppdrettee". Mange av de som vant var meir eller mindre professionelle selgerer /importørar og eg har store mistanker at en del av de mest imponerende reker var importert fra Asia og selektert fra 1000vis av reker og ikke eget oppdrett. Veldig tviltsomt det.

Men nå til det som var virkelig bra.
1. Aquascaping contest: Dette var noe av det råeste eg har sett og det er vanskelig å finne ord for de akvariene som var tatt med (Nano-contest) eller "scapet" live i Hannover (XL-contest). For å få ett inntrykk kor høgt nivået var sjekk linken.


Fikk mulighet å snakke med mange av vinnerene og spurte b.a. korleis de klarer å få plantene så bra til og kva prinsipp de ha å gjødsle plantene. Eg var bare litt overrasket at INGEN av dei gjødsler etter målte vannverdier. Adrie Baumann (vinner XL) og Georg W. Just (XL-Iwagumi) mente at de er altfor lat å måle. Det som er viktig å sjå på plantene, de forteller deg kva de trenger :o Ja, det er eg enig i. Men resepten er også å tilføre godt med nitrat slikat dette kommer ikke i minimum, fosfat gjerne med en boost ved vannskift. CO2 og god belysning er en selvfølge og bør egentlig ikke nevnes. Mange av de som vil framvise en scape gjere en kur med Easy Carbo i siste tiden før de skal presentere akvariet eller plantene fordi dette stoffet gjere det siste lite som er nødvendig for å få en topfinish på plantene.

2. Stendker-Discus som var utstilt i Hannover. Han hadde ca. 30 akvarier med seg. De fleste med ett avlspar Discus. Mest Pidgeon Blood eller liknende farger. Kvaliteten og størrelse var på det høgaste som eg har sett i mitt liv. Snakkte litt med sjefen sjølv og skjønte rask at han driver ikke med akvaristik. Dette er Discus-akvakultur på sitt beste. Imponerende! Ja, prismessig låg ett avlspar på messa på 250 til 450 €. Syns ikke det var så dyrt egentlig mht. kvalitet.

3. Butikker på messa. Eg vet ikke kor mange butikker hadde stand på messa men det var en del. Stor utvalg av reker og planter på minst 10 stand og mange "vanlige" akvariebutikker med alt fra DENNERLE, JBL, EHEIM, SERA osv. Vil nevne de nye akvariene fra EHEIM. Veldig høg kvalitet og dette blir en suksess! Beste nyhet er for meg en liten pumpe fra EHEIM som heter SKIM 350 og fjerner overflatehinner (se egen tråd her under teknisk).
Eg kjøpte sjølv tre planter (som er ikke så vanlig, hehe), en sekk soil og en hel haug med utstyr. Fikk også ett fint rekeposter fra Chris Lukhaup.

Anbefaler Hannover-messa i neste år for alle som vil utvikle akvariehobbyen og spesiell de som er interessert i planter og aquascaping. Det er verdt turen!
Fantastisk grundig og informativ rapport. Hjertelig takk for det.
Det er nok mye som tyder på at det blir en tur nedover neste år ja... Det var en bra salgsmesse også, eller hovedsakelig utstilling? (må jo shoppe litt når en først er nedover.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap