Mobbing i akvariet.

Jeg håper du ønsker å prøve min metode hvis du har ett problem med mobbing i ditt akvarium.

Jeg opplevde at det var mobbing i akvariet, for 2 dager siden så jeg at den ene hadde blitt mobbet av de andre fiskene og de hadde til og med spist ut øye på fisken. han hadde mye sår og skjellene stakk ut og noen plasser manglet det. Vi måtte avlive den med en gang. Da jeg så at de begynte å mobbe på den andre av samme sort var jeg i tvi på hva jeg skulle gjøre, jeg satte den i en bolle for seg selv gjennom natten frem til jeg kom på noe smart, jeg våknet flere ganger å sjekket om den enda levde i vannet.

Dagen etter kom jeg på at gullfisker(slørhalefisker) har 3 ukers hukommelse og kan lære seg triks.

Hver gang jeg så de andre fiskene nappe borti den som ble mobbet satte jeg fisken (som mobbet) over i en bolle (med samme vanne som fra akvariet selvsagt) i ca 2 min, å jeg så de ikke synes det var så gøy. å dette gjorde jeg hver gang jeg så noen nappe borti mobbeofferet. etter at de ble satt ut i "time out" 4 ganger hver ca, så sluttet de å nappe i fisken. De svømte ikke mot han for "angrep" som de pleide. Det var slutt på mobbingen løpet av 1 time.

Jeg vet ikke hvorfor den ble mobbet, jeg har bare slørhaler i akvariet, men jeg misstenker at det er pga den er litt mindre enn de andre. Dyrebutikken syns det var rart at det var mobbing i akvariet. Men nå er det slutt på mobbingen

Dette anbefales til alle som har samme problemet, ikke la fiskene lide til døden pga de andre fiskene ikke klarer å oppføre seg. men jeg er usikker hvordan det vil virke på andre type fisker. vet bare om hjernen til gullfisker/slørhaler.

-Lykke til
Flott at du klarte å stoppe mobbingen
men slørhaler er jo lette å fange, det vil bli svært vanskelig å gjøre det samme i en flokk med tetraer eller barber f.eks. Dessuten er "mobbing" en naturlig del av samfunnslivet til mange fiskearter. Nå er vel ikke slørhaler akkurat for stimfisk å regne, men i en stim er "mobbing" en god måte for fiskene å kvitte seg med aggresjon. Og det fjerner svake medlemmer fra avlspopulasjonen.
Forskjellen er at i et akvarium kan desverre ikke mobbeoffer stikke av. Så akvaristen har ansvar for å forsyne dem med gjemmesteder slik at de kan komme til krefter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap