Fisk dør - én etter én

Inaktiv bruker
Hei

For et par dager siden la jeg merke til at de fleste fiskene i akvariet mitt hadde fått hvitprikk, jeg startet medisinering med punktol ultra (samme medisin jeg brukte for et år siden, og som viste seg å fungere, men så ikke ut til å hjelpe denne gangen.) Jeg byttet vann, vasket grusen grundig, og startet på en varmekur på 32 grader isteden. Et ciklidepar døde, og nå begynner jeg å lure på om fisken har noen andre parasitter i tillegg til hvitprikk. Noen som kan hjelpe? Tetraenes haler er spist opp, ser ut til å være et slags hvit slør med prikker som fester seg til de andre fiskenes finner som gradvis blir ødelagte.
Har du nylig satt inn noen nye fisker ?
Hvis du stadig har hvitprikk, og nå også noe som ser ut som finneråte, er det sannsynligvis noe galt med vannkvaliteten i karet ditt. Husker at jeg anbefalte deg, for tre måneder siden, å lese om vannverdier og kjøpe tester, så hva slags vannverdier har du, og hva slags fisker ?

Tok du grusen ut og vasket den ? Og satte opp temperaturen til 32 grader ? Det ble nok alt for mye stress for fisker som er i så dårlig form som cikliden på bildet.
Medisinering OG varmekuren samtidig?
Uff.. dette hørtes ikke bra ut!
Du kan ikke gjøre begge, da kommer du til å ta knekken på all fisken du har. Så høy temp er stor påkjenning, i tilegg til medisiner når fisken er syk.

For det første: Har du sjekket om fiskene du har tåler såpass høy varme? Det er ikke alle som liker å gå over 30, å spesielt ikke 32.
Hvis ja: For at varmekuren skal fungere er det viktig at du har riktig temperatur i karret og gjerne flere termometere som viser riktig temp. Den må ligge over 32, 31,5 holder ikke for å ta knekken på parasitten.

Hvis du driver med medisinering: Følg bruksanvisningen slavisk.
Jeg har tidligere brukt Costapur mot hvitprikk og etter 3 dager var det forbedringer, etter en ukes tid var så godt som alt borte. Sånn cirkus.

-------

Jeg gjorde en lignende feil som deg å startet med varmekuren, men etter noen dager uten forbedring ga jeg opp og gikk over til medisin. Senket også gradene i karret tilbake til der den lå på fra før når jeg startet med medisin. Disse dagene mistet jeg en del fisk og det var ikke noe gøy i det hele tatt å få hvitprikk.

Jeg brukte som sagt "costapur" som gjorde at jeg ble kvitt hvitprikken. Jeg mener å huske at denne kan være farlig for filterbakteriene dine og bør egentlig ikke anbefales, men hvitprikken ble borte.'

Esha exit og esha 2000 skal visst være veldig fine mot bakteriene og skal visst ikke være skadelig. Har selv ingen erfaring med dem, men vet de er godt anbefalt av flere her på forumet som har mye mer peiling enn meg.

Mener jeg la inn et kullfilter noen dager etter det var symptomfritt i karret, for å fjerne rester av medisin.
Inaktiv bruker
.
Inaktiv bruker
SilverShaded
Har du nylig satt inn noen nye fisker ? Hvis du stadig har hvitprikk, og nå også noe som ser ut som finneråte, er det sannsynligvis noe galt med vannkvaliteten i karet ditt. Husker at jeg anbefalte deg, for tre måneder siden, å lese om vannverdier og kjøpe tester, så hva slags vannverdier har du, og hva slags fisker ? Tok du grusen ut og vasket den ? Og satte opp temperaturen til 32 grader ? Det ble nok alt for mye stress for fisker som er i så dårlig form som cikliden på bildet.

Hei

Nei, ingen nylige fisker er satt inn. Vannverdiene er gode i forhold til fisken som holdes i karet, og jeg har ikke "stadig hvitprikk". Jeg har hatt det èn gang i løpet av min tid som akvarist på 6 år. Jeg har på følelsen av at det ikke er hvitprikk som har gjort fiskene syke, men en parasitt som deretter har gjort fisken svakere slik at de lettere har tatt til seg hvitprikk. Jeg ser du nevnte finneråte, finnes det noen medisiner mot dette. Eventuelt noe som tar knekken på parasitter? Det er synd å se fisken dø, og da det jeg hadde hvitprikk forrige gang, døde ingen.

Jeg leste meg opp i bøker på hvordan en varmekur skulle foregå. Jeg fulgte oppskriften slavisk, og har også lest flere steder her i forumet der de har gjort det samme. Dette har fungert. Fisken var ikke like dårlige som de er nå før jeg startet varmekuren, en grundig rens av grusen samt varmekur var mitt siste håp da medisineringen ikke fungerte, desverre. Om du tror det er bedre å sette med temperaturen kan jeg gjerne gjøre det. Om du har noen andre tips til hva jeg kan gjøre er jeg åpen for det også. All hjelp er ønskelig.
Hmmm...ser det ut som de har et gulhvitt støv/belegg over ryggen ? Puster de fort ? Har de klødd seg ?
Det blir litt uklart når du ikke sier ikke hva slags fisk du har og hva vannverdiene faktisk er....ammoniakk, nitriitt og nitrat ? Hvor ofte bytter du vann ?

Tviler ikke på at du har gjordt riktig med varmekuren, men 32 grader er drøyt for mange fisker å tåle, som Andey sier. Og sammen med mye roting i akvariet, pluss medisin, blir det for mye for dem. Siden du sier Punktol absolutt ikke hjelper, tviler jeg på hvitprikk. Den tar de fleste parasitter, men ikke Oodinium, derfor spørsmålene øverst. Men når fisk går nedoverbakke så raskt, med ødelagte finner, må noe annet enn parasitter være inne i bildet.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap