Ai-basert overvåkning og regulering av vannverdier

Hei kjære akvarieentusiaster!

Jeg er masterstudent ved NMBU og jobber med å utvikle et nytt og revolusjonernede AI-basert system som kan bli brukt til å overvåke og automatisk regulere viktige vannparametere i lukkede økosystemer som akvarier og hagedammer. Systemet består av en rekke sensorer som senkes ned i vannet og aktuatorer som kan korrigere og opprettholde optimale vannverdier basert på vannvolum, biotoptype (både ferskvann og saltvann) og for organismene som bor der.

Jeg hadde satt stor pris på om du hadde tatt deg tid til å gi en ærlig tilbakemelding på produktet.
Se lenke for å komme til videoen og til spørreskjema.

LINK: Spørreskjema og Konsept Video

På forhånd takk for hjelpen!
(NB! Dine svar vil forbli anonyme, og er kun ment til å gi viktige innsikter i en produktutviklingsfase.)

 
Plussmedlem
Hei, Henrik!

Håper det er ok at jeg stiller noen spørsmål til dette? 

Hva er det konkret systemet gjør? 
I videoen nevnes temperatur, nitrat og ammoniakk som ting dette systemet håndterer. Hvordan? Man kan få inntrykk av at det involverer noen tilsetninger ref. samme video, men jeg kan ikke skjønne at det i så fall er en forbedring på eksisterende håndteringer av dette. 
Temp'en reguleres med en varmekolbe i stor grad. Ja, disse har masse forbedringspotensiale og er ikke på langt nær like godt utvviklet som andre teknologiske deler av hobbyen. Men dette er jo øyensynlig noe annet enn en ny sort varmekolbe.
Nitrogenforbindelsene har naturen allerede løsningen på, både bakteriologisk og botanisk. 
Ja, det er tidvis et issue å bli kvitt nitrater da nitrogensyklusen som oftest er ufullendt i et vanlig akvarium, men hva kan systemet ditt gjøre med det? For folk med mye planter i akvariet så løser disse nitrogenutfordringene, for andre så løser vannbytter det.

Hva er den revolusjonerende biten av systemet? Hva er det kunstig intelligens skal bidra med? Og hvordan er dette bedre enn systemer som allerede finnes?

Slik det fremstår for meg, i mangel av mer utfyllende informasjon, virker det nesten bare som et fancy vannbyttesystem med kunstig intelligens. Jeg er rimelig sikker på at det ligger mer bak enn det da...

Hvem er tiltenkt sluttbruker?
Store akvarier åpne for publikum og andre som drifter svære akvatiske anlegg virker å være de åpenbare kandidatene for slike tilsynelatende komplekse, høyteknologiske løsninger. 
På bakgrunn av det virker det litt merkelig at du søker innspill fra gjengse akvarister.

Eller er dette skalert slik at det skal passe i et 30 liters rekeakvarie, liksom? Det virker ikke overveiende sannsynlig at det er det sånn på overflaten.

Slik systemet fremstår, med så lite informasjon om funksjon og andre elementer, så er det umulig så synes mye mer om Aqua Guard. 








 
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap