Jæren Ak storauksjon i Stavanger

dette foregår Lørdag den 18.februar i kvitsøygt.104 (Rogaland Elektro a/s )

10.00 - 11.00 innlevering av auksjonsobjekter

11.30 - 13.00 Tanganyika ciclider ved max Bjørnskov

13.00 - 13.30 Pause

13.30 - Auksjon
Hei

Jeg tar med:

Betta splendlers halfmoon
Betta falx
Betta imbellis
Betta coccina
Betta smaragdina
Pygmegurami
Måneskinnsgurami
Knurregurami
Corydoras habrosus
Corydoras pygmeaus
Corydoras elegans
Corydoras aenus
Corydoras panda
Xiphophorus clemenciae
Platy
Regnbuemolly
Praktbotia
Siamesisk algespiser
Ancistrus xl
Apistogramma viejta
Plecostomus
Scalare
Discus
Micropoecilia pitca
Endlers guppy
Venezuela guppy
Blå neon guppy
Blå delta guppy
Planter
Skiferhuler til ancistrus og L-maller
Noen utvendige pumper

Mvh.
Kjetil
Jeg tar med noen reker. Majones og loff må dere ha med selv
Kommer det noen tilreisende?

Skal banne på at det dukker et par Haugesundere opp på auksjonen
Heisann

Jeg har hatt lekkasje i akvarierommet så jeg må ut med alle karene.

Så hvis noen ønsker å kjøpe noe av det jeg skal selge før auksjonen så ring eller send mail.
Jeg bor på Klepp så dere er velkommen til å kikke innom om dere vil det.

95222116 eller nisoria@hotmail.com

Mvh.
Kjetil
Imformasjon om storauksjonen til Jæren A.K. lørdag 18 februar!
Heisann

Litt imformsjon om storauksjonen til Jæren A.K.:

Det blir som vanlig storauksjon og foredrag hos JAK i februar. Vi har vært så heldige å få Max Bjørnskov fra Danmark til å holde foredrag om Tanganyka ciklider.

Sted: Det blir som vanlig i Rogaland elektros lokaler i Kvitsøygate 104 rett ovenfor gamle Tou bryggeri. Kart finnes på gulesider.no.

Program:

Kl 10:00 - 11:00: Innlevering av objekter.

Kl 11:30 - 13:00: Foredrag om Tanganykaciklider.

Kl 13.30 - til slutt: Auksjon.

Inngangspenger: 40kr for senior (over 16 år), 20 kr for junior ( til og med 16 år).

Pakking av fisk for salg på auksjon

Selv om fiskene bare skal være i posene noen timer, er det viktig at de blir pakket skikkelig. En del fiskeslag tåler ikke stresset som en auksjon kan innebære hvis de ikke er pakket etter alle kunstens regler.

Poser
Bruk kraftige poser når du pakker fisk. Poser får du kjøpt i akvarieforretningene. Det er vanlig å ta vare på poser og bruke dem om igjen, men da øker risikoen for å spre sykdommer. Du kan også bruke andre kraftige poser, men ikke bruk vanlige brødposer. Disse er oftest for tynne og har for dårlig søm.

Pakking
Store fisk bør pakkes en og en, det samme gjelder aggressive fisk. En del fisk har tagger eller stive finner som raskt stikker hull på posene. Disse fiskene bør pakkes i doble poser, eller enda bedre i beholdere av glass eller plast.

Når du lukker posene er det viktig å ha omtrent 1/3 vann og resten luft, maks ½ av posen bør være vann, men mindre er å foretrekke. Hvis du ikke får det til bør du bruke større poser. Prøv å fange mest mulig luft i posen før du trekker den sammen og vrir toppen rundt. Lukk posen ved å knytte eller sette rundt et par strikker, Ikke blås ned i posen. Hvis du får for lite volum luft, kan du bruke en luftpumpe til å fylle resten av posen. Hvis posene kommer til å bli utsatt for en del behandling, kan det være en fordel å ta en ekstra pose utenpå den første. Det reduserer faren for skade og lekkasje.

For fisk som spiser mye, er det en fordel å la dem faste en dag eller to før du pakker dem. Da unngår du at vannet blir forurenset. Dette gjelder særlig store cichlider og en del maller.

Merking
Det er veldig viktig at du merker posene med hva du selger. Vitenskaplig navn eller populærnavn for de vanlige artene er påkrevd. I tillegg bør du skrive på hvor mange du har totalt eller av hvert kjønn. Dette gjør det lettere for auksjonarius og auksjonen går raskere. Det er enkelt å bruke en vannfast tusj til å skrive direkte på posene. Bruk en som ikke er for spiss. Har du utstyr for det, går det også fint å skrive ut merkelapper vha PC eller for hånd. Hvis det er vanskelige eller ukjente arter du selger, der kjøperen kanskje vil få behov for mer informasjon, er det en fordel å skrive navnet ditt og telefonnummer på posen. Dette er spesielt viktig på større auksjoner som storauksjonen, der du kanskje ikke kjenner kjøperen.

Til auksjon
Det er en fordel å oppbevare fiskene varmt før og under auksjonen. Mange har skaffet seg isoporkasser, men små kjølebager er like greit. De er også enklere å frakte med seg. For å holde temperaturen oppe om vinteren, kan det være lurt å fylle en eller to brusflasker med lunkent vann og legge i bunnen av boksen. Legg en avis eller lignende oppe flaskene og posene med fisk oppå der. Når du kjøper fisk på auksjon, er det også en fordel å få dem raskt opp i en isolert kasse. Ikke la dem ligge og slenge på gulvet. Det senker temperaturen i vannet og kan være utslaget som gjør et godt kjøp mindre vellykket.

Planter
Når du pakker planter, er det viktig at du ikke tar mye vann opp i posen. Litt vann som følger med plantene er greit, men mer vann er oftest bare til skade. Poser med planter kan du trykke flate før du lukker. Da er det mindre sjanse for at de slenger rundt i posen og går i stykker. Samme krav til merking gjelder plantene og her bør du ta med vitenskaplig navn og sortsnavn hvis du kjenner det. Planter bør renses for snegler, alger og andemat før du pakker dem.

Auksjonen
Auksjonen vil foregå slik att hver selger får ett nummer som han blir registrert på. Selger vil også få en liste som han skriver opp alle objektene med navn og antall objekter. Dersom selger må gå før auksjonen er ferdig eller ikke har tid til å vente på utbetaling, så kan han oppgi kontonr. til de som registrerer fisk, og pengene vil bli satt inn på denne kontoen. Klubben har rett til å slå sammen objekter dersom det er mange av samme type.
Yngel som selges skal også være over 12 uker. Under auksjonen skal den som har fått tilslaget holde handa opp til han har fått betalt.
Jæren akvarieklubb tar 20% av salgssummen.

Så fyll opp lommeboka å løp og kjøp

Mvh.
Kjetil
Hei igjen

Det skal selvfølgelig være INFORMASJON

Jeg tar også med:
L-066
L-270
L-316
Plantene og discusene på bildet kommer og til auksjonen

Mvh.
Kjetil
Nå braker det snart løs

Gleder meg som en unge. Kassene er pakket og klare.
Super auksjon! Masse hyggelige folk og mange spennende objekter! Takk for god handel
Det var en fenomenal auksjon

Er dog glad det er over for denne gang. Greide å dy meg og kjøpte ingen nye fiskearter. Første gang på storauksjon at jeg kommer hjem uten ny art. Kjøpte noen poser med fisk jeg hadde fra før for å få nytt blod. Kjøpte også to Aqualog bøker for en rimelig penge.

Vet at Bjarne kjøpte en spektakulær fiskeart med en enorm finne. Tror den heter Girardinus falcatus

Røverkjøp Var den like fin som du trodde den var?
Var man slik velutstyrt som disse så hadde man måtte legge ut det ene buksebeinet

Så kan man jo spørre seg: Hvor i all verden skal jeg gjøre av all fisken jeg kjøpte?
Få deg Belonesox Det er derfor jeg holder falcatus.

Ja.... ! De er temmelig velutstyrte og de vet hvordan de skal bruke den.

Kjøpte du noe annen fisk?
Joda, det ble litt annet også

Phallichthys tico (måtte ha noen flere)
Xiphophorus hellerii (2 lokasjoner)
Pelvicachromis rubrolabiatus
Nanochromis parilus
Kees-reker
Heterandria formosa
Du fikk deg et par vestafrikanere, ja! Ikke værst det. Endte du opp med boka om Vestafrikanere også?
Håvard Støre Andresen
Du fikk deg et par vestafrikanere, ja! Ikke værst det. Endte du opp med boka om Vestafrikanere også?

Jepp
Hei Bjarne

Sjekk ut P.Rubrolabiatusene du kjøpte, jeg tror nemmelig disse er P. Signatus.
Det lille glimte jeg så av dem så hadde disse svarte prikker/linjer på ryggfinnene, noe som P.Rubrolabiatusene ikke har.

Jeg vet ikke hvor disse stammer fra, men kommer de fra IMAZOO så er de nok solgt under feil navn.

Jeg kjøpte også P.Rubr. fra IMAZOO og det viste seg at det er P.Signatus.

Det er gode bilder av disse to på apistogramma.com.

Fikk du foresten begge kjønn og hvor mange av hver ?

Mvh Stig J.
Jepp, Stig. Det er nemlig det jeg også oppdaget i dag. De ligner nok mye mer på P. signatus.

Er litt i tvil ang. kjønn ja. Kan se ut som kun hanner. Det er jo litt kjipt.
Hei igjen

Kjipt med bare hanner ja, jeg bestilte i sin tid et par men fikk to hanner. Bestilte så to hunner, men fikk to nye hanner.
Så jeg sitter med 4 stk hanner av P.Signatus.

Men det er håp, jeg har hvert i kontakt med AquaZoo i Bergen, og de mener de kan skaffe meg mine manglende fruer.

Sitter også med et stort overskudd av hanner på Pelvicachromis Blue Fin.
Men der har jeg håp om at alle 3 yngelende mine kan se ut som hunn kjønn. Men også der mener A.Z at de kan skaffe meg det jeg mangler.

Mvh Stig J.
Inaktiv bruker
En helt topp auksjon...
Fikk tak i noen poser med planter, med blandt annet javamose, valisneria, anubias + diverse. Fikk også tak i klorereker og amanoreker..
Klarte heller ikke å motstå 5 stk. lamprologus ocellatus gold. Disse skal være hos en venn til jeg for orden på tanganiyka-karet...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap