Malle til lite akvarie?

Noen som vet hvilken algespisere/avfallsspisere som egner seg til små akvarier.(20 liter)
Snegler. Ikke fisk. Snegler er best til et så lite akvarium.

Eplesnegler er gode algeetere i tillegg til å spise mat som havner på bunnen.
Sandsnegler spiser alt som faller til bunns i karet, og holder bunnlaget fullstendig fritt for matrester.
Eplesnegler er kjekke rengjørere som Mona sier, du kan og ha reker, de spiser alger. Start med en liten stim med kirsebær reker, så vil de nok formere seg.
noen Otocincluser kan da ikke skade å ha i akvariet. Ifølge basen er jo ikke de så plasskrevende.
Står i fiskebasen at otocincluser affenis trenger minimum 20 liter, men det er jo en stim fisk, så jeg vet ikke om det går med 4-5 stk i en 20 liter.
Men det er en god algespiser det og. Men hadde nok godt for eplesneiler og reker.
Anitarus
noen Otocincluser kan da ikke skade å ha i akvariet. Ifølge basen er jo ikke de så plasskrevende.

Personlig synes jeg akvarier under 30 liter egentlig ikke passer for fisk, annet enn som yngelkar.

Det finnes selvsagt unntak, noen knøttsmå fisk f.eks.som jeg har sett kalt "mikro-rasbora" i butikkene. Den var så liten at den knapt syntes!
Ottoer er livlige og aktive krabater, som jeg personlig ville følt gikk for trangt i et 20 liters kar. Men det er mulig jeg tar feil der...
Mine 19 litere, som er på samme str, inneholder kun yngel, snegler og reker.
Ken Myrseth
Står i fiskebasen at otocincluser affenis trenger minimum 20 liter, men det er jo en stim fisk, så jeg vet ikke om det går med 4-5 stk i en 20 liter. Men det er en god algespiser det og. Men hadde nok godt for eplesneiler og reker.

størrelsen på hvor stor stimen er avhengerr også av hvor stort akvariet er har jeg blitt fortalt.

Jeg har hatt tre otto'er i en 20 liter, hadde ikke noe dårlig samvittighet for det.
jeg har 2 otto i en 17 liteer. har kanskje tenkt å kjøpe fler siden de er så sykt flinke algespisere
Med tanke på hvor store eplesnegler kan bli, ville jeg nok valgt en annen type snegle dersom du ikke har noe annet sted å omplassere den etterpå.
Vær klar over at snegler avgir en slags flagellater i vannet, og det er ikke all slags fisk som tåler dette.

Reker er en annen mulighet - mange forskjellige typer å velge mellom.
Dekorative og morsomme er de også...

Du kan fint ha etpar - tre ottoer i en 20-liter, men vær da nøye med vannbytter. Vannbyttefreak som jeg er, ville jeg nok ha byttet etpar liter om dagen, men det er jo meg, da..

Hva slags fisk har du ellers planer om å ha i akvariet?

FS
størrelsen på hvor stor stimen er avhengerr også av hvor stort akvariet er har jeg blitt fortalt.

Da skal du ikke høre på den som fortalte deg det - rett og slett!

Det høres ut som den rasjonaliserende tankegangen til en person som har bestemt seg for å ha en fisk, men ikke vil ta hensyn til fiskens behov.
er du ikke enig i at stimen brude være større i et stort kar??4 otto i en 2000 liter da?
Ikke så hårsår FS, det var en generell reaksjon på utsagnet ditt om hva du er blitt fortalt. Det var vel innlysende at jeg tenkte nedover når tråden handler om malle i LITE akvarie? :op Og da er det forrige utsagnet mitt helt på sin plass.

Men dette er en avsporing fra trådstarters spørsmål så da blir det teit å fortsette å henge seg opp i noe som her er irrelevant. Ferdig med saken?
litt sent ute med svar her jeg, laaaaaange arbeidsdager vettu.

Jeg hadde tenkt å ha karret til yngel, men vil ha litt planter,sand og dekorasjon også.

har lurt litt på eple snegler(kan jo yngle de opp der også), men er de god til å spise avfall?

khulliål er det et bra alternativ? de spiser ihvertfall "søppel"
fiskemannen
litt sent ute med svar her jeg, laaaaaange arbeidsdager vettu. Jeg hadde tenkt å ha karret til yngel, men vil ha litt planter,sand og dekorasjon også. har lurt litt på eple snegler(kan jo yngle de opp der også), men er de god til å spise avfall? khulliål er det et bra alternativ? de spiser ihvertfall "søppel"

eplesnegler er vannmestere til å spise avfall
hvor mange epler kan/bør jeg ha i et så lite akvarie, fire-fem bebiser til de blir stor for å så flytte de til det store?

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap