- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Meget tykk Pleco..?!
Meget tykk Pleco..?!
Har ett par pitbull pleco og den ene er blitt temmelig rund! De henger sammen hele tiden og når de suger seg fast på glasset er den ene helt kulerund over nederste del av magen.Kan det være egg? Kjenner ikke til ritualet til disse fiskene...Noen som vet? Eller kan det være en form for forstoppelse?Når han henger på glasset,der avføring kommer ut,ser det ut som en gjennomsiktig hinne som er kommet litt på utsiden..nesten som en boble..?! Noen som har en ide?
Postet 20.05.06 kl 21:34
Endret: 20.05.06 kl 21:38
HUFF!
Ser faktisk ut som om endetarmen har kommet litt på utsiden :/ Jeg ser en konstant bevegelse der og det kommer litt og litt helt mørk avføring.Er vel en skikkelig forstoppelse!! Kan dette skade plecoen?
Postet 20.05.06 kl 21:54
Vil tro at den har fått seg ett bedre måltid, og rett å slett er forspist
Siden den også kan være forstoppa, er det lurt å gi den meget fiberrik kost, dette pleier å sette fart på sakene. Om ikke dette hjelper, skal magnesiumsulfat (1ts pr 9L) ha effekt på forstoppelse.
Akkurat hvordan magnesium (øker Gh) skal sette fart på systemet vet jeg ikke, men har lest at det hjelper flere steder.
MgSo4 (Magnesiumsulfat) kan du kjøpe på apoteket, dem selger det under navnet engelsk salt. Du kan også kjøpe det hos aquazoo, det ligger under PPMD
Siden den også kan være forstoppa, er det lurt å gi den meget fiberrik kost, dette pleier å sette fart på sakene. Om ikke dette hjelper, skal magnesiumsulfat (1ts pr 9L) ha effekt på forstoppelse.
Akkurat hvordan magnesium (øker Gh) skal sette fart på systemet vet jeg ikke, men har lest at det hjelper flere steder.
MgSo4 (Magnesiumsulfat) kan du kjøpe på apoteket, dem selger det under navnet engelsk salt. Du kan også kjøpe det hos aquazoo, det ligger under PPMD
Postet 21.05.06 kl 17:22
Det er nok ikke forstoppelse, for det betyr jo nettopp det; full stopp
Da kommer det ingenting. Forstoppelse har den muligens hatt, men at du ser at det nå kommer ut noe betyr jo at det er over
Av og til kommer det en luftboble i avføringen, så det kan være at din har hatt noe luft i magen som nå kommer ut?
Jeg synes L-maller kan spise nærmest uavbrutt i blant, og til tider kan de bli ganske runde. Særlig hvis de har kommet over noe ekstra godt.
Men du kan heller ikke se bort i fra at din er ekstra rund fordi det er en hunn. Mye egg i buken gir gjerne en "litt rund" fisk
Har sett det selv på noen av mine L-maller, og den ene av mine fem L-134 var fryktelig rund en periode. Herregud, magen var som en kule
Men dette er mange mnd siden, og de lever enda i beste velgående.
Da kommer det ingenting. Forstoppelse har den muligens hatt, men at du ser at det nå kommer ut noe betyr jo at det er over
Av og til kommer det en luftboble i avføringen, så det kan være at din har hatt noe luft i magen som nå kommer ut?
Jeg synes L-maller kan spise nærmest uavbrutt i blant, og til tider kan de bli ganske runde. Særlig hvis de har kommet over noe ekstra godt.
Men du kan heller ikke se bort i fra at din er ekstra rund fordi det er en hunn. Mye egg i buken gir gjerne en "litt rund" fisk
Har sett det selv på noen av mine L-maller, og den ene av mine fem L-134 var fryktelig rund en periode. Herregud, magen var som en kule
Men dette er mange mnd siden, og de lever enda i beste velgående.
scnuppaSer faktisk ut som om endetarmen har kommet litt på utsiden :/ Jeg ser en konstant bevegelse der og det kommer litt og litt helt mørk avføring.Er vel en skikkelig forstoppelse!! Kan dette skade plecoen?
Postet 21.05.06 kl 17:26
Endret: 21.05.06 kl 17:28
mona oDet er nok ikke forstoppelse, for det betyr jo nettopp det; full stopp:-) Da kommer det ingenting. Forstoppelse har den muligens [I]hatt[/I], men at du ser at det nå kommer ut [I]noe[/I] betyr jo at det er over:-)
Der må jeg nok være uenig med deg, Mona.
Nå skal jeg ikke påstå at det er det samme med fisk som med mennesker, men hos mennesker kan det ihvertfall komme rikelig med avføring selv om de er obstipert.
Postet 21.05.06 kl 18:09
Postet 21.05.06 kl 18:13