- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Alle algespiserne mine dør...
Alle algespiserne mine dør...
Inaktiv bruker

Heisann!
Jeg har et 70 liters kar med noen guramier og en stim med kileflekksrasbora. Over en tid på ca 9-10 mnd. har jeg også hatt gul kinesisk algespiser, otocinclus, og en annen algespiser som jeg ikke vet navnet på. Har vel hatt totalt 10-12 algespisere totalt på denne tiden. Men alle dør! De pleier å holde ut en stund, alt fra noen dager til et par måneder. Det er sånn passe med alger i karet, man ser litt grønt på noen steiner osv, og jeg har også foret dem med sånne "algae discs" som er til algespisere. Ellers har jeg disse verdier på vannet: PH: 6.5 KH:5-7 GH:6-7 ingen nitritt og ikke no særlig nitrat. Skifter 1/3 vann hver uke. Jeg har 4 store, og 2 små planter med navnene: Bacopa caroliniana, Alternanthera reineckii, Limnophila sessiliflora, Ceratopteris thalictroides og Lilaeopsis brasiliensis.
Noen som vet hvorfor alle algespiserne mine dør? Har ingen igjen nå, men kjøper ikke fler før jeg vet hva som er feilen her.....
Tusen hjertelig takk for svar.
Jeg har et 70 liters kar med noen guramier og en stim med kileflekksrasbora. Over en tid på ca 9-10 mnd. har jeg også hatt gul kinesisk algespiser, otocinclus, og en annen algespiser som jeg ikke vet navnet på. Har vel hatt totalt 10-12 algespisere totalt på denne tiden. Men alle dør! De pleier å holde ut en stund, alt fra noen dager til et par måneder. Det er sånn passe med alger i karet, man ser litt grønt på noen steiner osv, og jeg har også foret dem med sånne "algae discs" som er til algespisere. Ellers har jeg disse verdier på vannet: PH: 6.5 KH:5-7 GH:6-7 ingen nitritt og ikke no særlig nitrat. Skifter 1/3 vann hver uke. Jeg har 4 store, og 2 små planter med navnene: Bacopa caroliniana, Alternanthera reineckii, Limnophila sessiliflora, Ceratopteris thalictroides og Lilaeopsis brasiliensis.
Noen som vet hvorfor alle algespiserne mine dør? Har ingen igjen nå, men kjøper ikke fler før jeg vet hva som er feilen her.....
Tusen hjertelig takk for svar.
Postet 15.06.06 kl 12:41
Postet 15.06.06 kl 14:23
Har egentlig ikke så mye å bidre med som hjelp, bare nevner at jeg hadde samme problemet i et bestemt akvarium i fjor sommer. Der døde alle Ancistrusene etter en viss tid, de varte aldri lenge i det karet (Ancistrus er en veldig vanlig, algespisende sugemalle).
Jeg satte inn nye, de døde, og jeg satte inn nye. De døde...sånn holdt det på noen mnd.
Men dette merkelige fenomenet fikk jeg aldri noe svar på, og det holdt opp like uforståelig og gåtefullt som det begynte. Dette var en 250 liter, som sto ved siden av et likt kar. Samme størrelse, innredning, bunnlag, vannverdier mht ph, kh og gh. I den ene av 250 literen trivdes og vokste Ancistrusene helt fint, i den andre døde de etter relativt kort tid.
Aner den dag i dag ikke hva som forårsaket det, og jeg skrev innlegg om det her. Det ble ingen svar på gåten av det, men noe om et mulig virus som kunne ta knekken på slike sugemaller ble nevnt.
Uansett, det opphørte, helt av seg selv....
Jeg satte inn nye, de døde, og jeg satte inn nye. De døde...sånn holdt det på noen mnd.
Men dette merkelige fenomenet fikk jeg aldri noe svar på, og det holdt opp like uforståelig og gåtefullt som det begynte. Dette var en 250 liter, som sto ved siden av et likt kar. Samme størrelse, innredning, bunnlag, vannverdier mht ph, kh og gh. I den ene av 250 literen trivdes og vokste Ancistrusene helt fint, i den andre døde de etter relativt kort tid.
Aner den dag i dag ikke hva som forårsaket det, og jeg skrev innlegg om det her. Det ble ingen svar på gåten av det, men noe om et mulig virus som kunne ta knekken på slike sugemaller ble nevnt.
Uansett, det opphørte, helt av seg selv....
Postet 15.06.06 kl 14:36
Endret: 15.06.06 kl 14:37
Postet 15.06.06 kl 14:40
Postet 15.06.06 kl 16:24
Såvidt jeg har skjønt, er otocinclus en sart art som ikke er egnet for små kar, evt. nybegynnere. De liker bl.a. ikke raske emdringer i vannkvalitet, f.eks. ved vannskifte eller ustabilitet i et lite kar.
Jeg hadde selv 6 stk i et veletablert mykvanns 375l hvor alt annet trives. likevel døde alle ottoene etter kort tid. Dette er visst ikke uvanlig.
Jeg tror ottoene døde fordi de ikke hadde god nok vannkvalitet.
Jeg hadde selv 6 stk i et veletablert mykvanns 375l hvor alt annet trives. likevel døde alle ottoene etter kort tid. Dette er visst ikke uvanlig.
Jeg tror ottoene døde fordi de ikke hadde god nok vannkvalitet.
Postet 15.06.06 kl 16:35
Postet 15.06.06 kl 17:01
Postet 15.06.06 kl 17:32
Postet 15.06.06 kl 18:25
de dør ikke fordi de ikke får nok grøntfòr da?
det kan jo hende at det ikke er nok grønfòr i karet, og at dere i tilegg ikke gir de grønnsaker eller malletabletter.
Postet 15.06.06 kl 19:41
Ganske mystisk, siden det er snakk om en del forskjellige arter innenfor malleverden her.
Har selv opplevd som andre her, at ansistrus dauer som fluer i ett kar, for så å storkose seg i mer eller mindre identiske kar andre steder.
At maller av andre typer lever i beste velgående, tyder jo ikke akkurat på at det er noen stor sammenheng i dødsfallene.
Jeg valgte i alle fall å skylde på dette viruset, siden jeg viste med stor sikkerhet, at det ikke var feil med kostholdet\ vannverdiene.
Er faktisk eneste jeg greier å finne som mulig årsak i mitt tilfelle.
Men hos deg er det jo jaggu litt annerledes, siden du også har mistet otto og kinesiske algespisere (trodde disse var udødelige, med mindre man klaska ei steikepanne i hue på dem).
Ut i fra den infoen du har gitt her, finner jeg nok ingen faktore som skulle tilsi at alle disse skulle stryke med.
Om det skulle være noe, måtte det være en usedvanlig høy mengde Co2 i vannet. For om vannverdiene du oppgir er riktige, betyr dette at du har ikke mindre enn ca 60 mg\l med Co2 i vannet! Og det er mye det (har vel selv <2 mg\l på gode dager, bare må få råd til Co2-anlegg)
Otto vet jeg i alle fall trenger relativt mye O2 i vannet, og det kan være grunnen til at den gikk føyken. I tillegg er dette en stimfisk, og om du hadde få av denne, kan dette være grunnen til at den daua (for den del, har vist ennå en av disse igjen i malawikaret mitt, den må ha vært ensom i ett års tid. Lever, eter og driter som bare juling).
Det er ellers viktig at maller har noen røtter å gnage på, mange maller trenger den stivelsen fra røttene dem eter i seg.
Har selv opplevd som andre her, at ansistrus dauer som fluer i ett kar, for så å storkose seg i mer eller mindre identiske kar andre steder.
At maller av andre typer lever i beste velgående, tyder jo ikke akkurat på at det er noen stor sammenheng i dødsfallene.
Jeg valgte i alle fall å skylde på dette viruset, siden jeg viste med stor sikkerhet, at det ikke var feil med kostholdet\ vannverdiene.
Er faktisk eneste jeg greier å finne som mulig årsak i mitt tilfelle.
Men hos deg er det jo jaggu litt annerledes, siden du også har mistet otto og kinesiske algespisere (trodde disse var udødelige, med mindre man klaska ei steikepanne i hue på dem).
Ut i fra den infoen du har gitt her, finner jeg nok ingen faktore som skulle tilsi at alle disse skulle stryke med.
Om det skulle være noe, måtte det være en usedvanlig høy mengde Co2 i vannet. For om vannverdiene du oppgir er riktige, betyr dette at du har ikke mindre enn ca 60 mg\l med Co2 i vannet! Og det er mye det (har vel selv <2 mg\l på gode dager, bare må få råd til Co2-anlegg)
Otto vet jeg i alle fall trenger relativt mye O2 i vannet, og det kan være grunnen til at den gikk føyken. I tillegg er dette en stimfisk, og om du hadde få av denne, kan dette være grunnen til at den daua (for den del, har vist ennå en av disse igjen i malawikaret mitt, den må ha vært ensom i ett års tid. Lever, eter og driter som bare juling).
Det er ellers viktig at maller har noen røtter å gnage på, mange maller trenger den stivelsen fra røttene dem eter i seg.
Postet 16.06.06 kl 17:27
maller
du skal helst ikke ha maller i så små akvarium !! maller er kjent får og vere sjenerte og skal ha stor plass eg kjenner ein som driver oppdrett med maller og han mener at viss du skal ha maller bør du ha minimum 375 literss akvarium uansettt hvor mangen du har .. så d kan jo ver d som er problemet at di får for liten plass
Postet 08.07.06 kl 10:15
oddieg kjenner ein som driver oppdrett med maller og han mener at viss du skal ha maller bør du ha minimum 375 literss akvarium uansettt hvor mangen du har :(..
Vel, her har nok denne karen du kjenner tatt ganske hardt i... Masse maller vil trives utmerket, i kar vesentlig mindre enn 375L. F.eks otto, som ikke blir større enn 4cm. Disse kan man uten problemer ha i kar på 70L, så lenge de øvrige kravene til fisken er oppfylt (disse kravene må være oppfylt, uavhengi av størrelse på karet)
Postet 08.07.06 kl 10:44
mona oHar egentlig ikke så mye å bidre med som hjelp, bare nevner at jeg hadde samme problemet i et bestemt akvarium i fjor sommer. Der døde alle Ancistrusene etter en viss tid, de varte aldri lenge i det karet (Ancistrus er en veldig vanlig, algespisende sugemalle). Jeg satte inn nye, de døde, og jeg satte inn nye. De døde...sånn holdt det på noen mnd. Men dette merkelige fenomenet fikk jeg aldri noe svar på, og det holdt opp like uforståelig og gåtefullt som det begynte. Dette var en 250 liter, som sto ved siden av et likt kar. Samme størrelse, innredning, bunnlag, vannverdier mht ph, kh og gh. I den ene av 250 literen trivdes og vokste Ancistrusene helt fint, i den andre døde de etter relativt kort tid. Aner den dag i dag ikke hva som forårsaket det, og jeg skrev innlegg om det her. Det ble ingen svar på gåten av det, men noe om et mulig virus som kunne ta knekken på slike sugemaller ble nevnt. Uansett, det opphørte, helt av seg selv....
kan det ikke være noe de spiser i seg,i algene feks.. har hatt samme problemet men da fjernet jeg algene og fikk tak i nye fisker da forsvant problemet..
Postet 04.11.06 kl 13:38