Fisk sammen med Hypancistrus Zebra?

Har to kar med L-046. Lurer litt på om/hvilke fisk jeg kan holde med disse igrunnen? Har lyst å ha mitt par med Betta Patoti i et kar og skalare i det andre, men usikker på om de kan påvirke zebra med tanke på mat, sykdom etc. Forespeiler meg, etter hva jeg har lest, at det bør være rolige fisker i akvariet, som ikke konkurrerer særlig med zebra i matfatet. Forslag, tips, erfaringer...?
Noe jeg har lest, er at mange også helst har dem i rene artskar av redsel for at disse dyre og sjeldne mallene skal bli smittet av noe fra sine eventuelle tank-samboere. Jo flere arter av fisk man har, jo mer øker jo sjansen for at en eller annen bærer på noe muffens.... Og sykdommer kan vise seg først flere mnd etter innkjøp av fisk i noen tilfeller, så det må i så fall lange karanteneperioder til på alle eventuelle samboere til L-046.

Hadde jeg skaffet meg L-046, ville jeg uten tvil hatt dem i et artskar

De er litt for sjeldne (og kostbare) til å gamble med
mona o: har lest det, jeg også. Men dersom man skal ha en annen art, vil Betta Patoti gå an? Eller hvilke andre anbefales? L-046 er en åtseleter, så den burde vel tåle å gå med annen fisk. Mine Patoti vil ha gått 2 mnd i karantene før de (eventuelt) blir flyttet sammen med zebra i et overdimensjonert kar på 240 liter...
Zebraen tåler fint å gå sammen med andre fisker. Det er veldig mange som har de sammen med Diskus - og Kardinaler også når jeg tenker meg om. Poenget er: hvilken fisk satser du på? Hvis du vil at Zebraen skal leke er et artskar å anbefale, selv om de har lekt i kar med andre fisk også.

Husk de ikke er veldig flinke til å konkurrere for rmaten, det er en sky fisk (med enkelte hederlige individuelle unntak )

Jeg har forsøkt Australsk regnbuefisk, Kardinaler, Endler. Ingen av de fungerte veldig godt. Forholdene var lagt til rettte for Zebraene...
Er nok Betta Patoti jeg først og fremst planlegger å forsøke å holde sammen med zebraen, har et par. Skalare og diskus er alternativer. Ønsker naturligvis å få til oppdrett på zebra, men etter hva jeg har lest om de, trenger jeg ikke tenke på oppdrett av dem før tidligst høsten 2007....

Per idag går det 5 zebra og 11 krystallreker i karet, ser ut til at de går bra sammen. Zebraen synes jeg blir mer og mer aktiv for hver dag, men de foretrekker å ligge OPPUNDER ei buet rot som attpåtil har noen "sprekker" i taket, helt umulig å se de når de er der. Men 3 av fiskene er begynt å flytte rundt til andre steder også.

Mater nå regelmessig med Tetra Tabimin og Diskus, litt frosne hvite mygglarver av og til. Hva gir du dine, McEve?
Orre
Mater nå regelmessig med Tetra Tabimin og Diskus, litt frosne hvite mygglarver av og til. Hva gir du dine, McEve?

Mine får hjemmelaget rekemiks (OBS ikke for yngel yngre enn 3-4 måneder), Tabimin, rød plankton, Bosmider, Diskus granulater og røde mygglarver (OBS ikke for yngel yngre enn 6 måneder).

Hvite mygglarver har jeg ikke forsøkt. Mitt inntrykk er at de liker rød mat best av en eller annen grunn... kanskje det er fargen på ferskvannssvampen de liker så godt i Rio Xingu?
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap