- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrus egg og yngel
Ancistrus egg og yngel
Nå har omsider ancistrusene mine lagt egg, og i den forbindelse har jeg etpar spørsmål.
Tar det langtid fra egglegging til klekking?
Og hvor store ca er yngelen når far slipper dem ut fra hula?
Har to mellomstore scalarer, og er litt redd for at de kommer til å forsyne seg av yngelen når de slipper ut...
Tar det langtid fra egglegging til klekking?
Og hvor store ca er yngelen når far slipper dem ut fra hula?
Har to mellomstore scalarer, og er litt redd for at de kommer til å forsyne seg av yngelen når de slipper ut...
Postet 30.09.06 kl 21:35
Postet 30.09.06 kl 22:05
Postet 01.10.06 kl 22:48
Postet 02.10.06 kl 00:10
Postet 02.10.06 kl 19:48
Jeg målte en nylig utsluppet Ancistrus-yngel gjennom glasset. Den hang på frontruta, så jeg bare la tommestokken inntil. Da var den 13 mm.
Dette var samme dag som hannen slapp dem ut av hulen. Da gjør de ikke så mye, henger bare rundtomkring, helst på glasset.
Siden det ble så uhorvelig mange av dem (hannen slipper ut et nytt kull annenhver uke når han først er kommet på gli...), så sugde jeg opp en bråta med slamsugerslangen og slapp dem ut i 250 literen til scalarene. Der ble de raskt ekspedert. Trodde noen skulle greie seg, men neida. Scalarene tok rubb og stubb før de nådde bunnen engang.
Jeg hadde fem scalarer, og fire av de var ganske store. Men selv den minste tygde i vei... det er noe med sprellingen til Ancistrus-yngel som gjør dem totalt uimotståelige for scalarenes rovdyrinstinkt.
Dette var samme dag som hannen slapp dem ut av hulen. Da gjør de ikke så mye, henger bare rundtomkring, helst på glasset.
Siden det ble så uhorvelig mange av dem (hannen slipper ut et nytt kull annenhver uke når han først er kommet på gli...), så sugde jeg opp en bråta med slamsugerslangen og slapp dem ut i 250 literen til scalarene. Der ble de raskt ekspedert. Trodde noen skulle greie seg, men neida. Scalarene tok rubb og stubb før de nådde bunnen engang.
Jeg hadde fem scalarer, og fire av de var ganske store. Men selv den minste tygde i vei... det er noe med sprellingen til Ancistrus-yngel som gjør dem totalt uimotståelige for scalarenes rovdyrinstinkt.
Postet 02.10.06 kl 20:24
Endret: 02.10.06 kl 20:30
Takker for den mona o, håper virkelig mine skalarer på en ca 9 cm klarer å ta alle ancistrusbabyene "mine" når de slipper ut da. Men jeg kan nok ikke være sikker for de er nemlig dårlige på å spise palletunger, men de ungene der blir jo passet på og som jeg har forstått det henger bare ancistrusbabyene rundt overalt å spreller så da tør de nok helt sikkert å gå på ihvertfall. Får bare håpe de klarer å ta dem så ingen overlever, men de er jo etterkommere av de skalarene som mona o snakker om over her da så det skal nok gå bra... Da får vel også skalarene noe naturlig levendefôr som de får jakta på og som de syns smaker digg ikkesant?
Forresten fikk eggene i skiferhula sprellende haler i dag (eller var det i går?). Det er vel en ca 25 egg med sprellende haler ut av inni hulen, det er litt morsomt for med lommelykta kan jeg se rett inn til dem å følge med på utviklingen i motsetning til palletene, men håper allikevel alle vil bli spist da
Til mange andre som vil ha yngel på ancistrus kan jeg bare si at dama mi var 7 cm, mannen var en 7-8 cm og at jeg hadde hatt mannen og dama i et år eller no, men når jeg fikk ordentlig skiferhule ble det yngel, så hula er nok viktig.
Så jeg håper altså skalarene skal klare å gjøre kål på alle babyene! Er det noen noen andre som har erfart skalare som flinke ansicstrusyngeletere?
Forresten fikk eggene i skiferhula sprellende haler i dag (eller var det i går?). Det er vel en ca 25 egg med sprellende haler ut av inni hulen, det er litt morsomt for med lommelykta kan jeg se rett inn til dem å følge med på utviklingen i motsetning til palletene, men håper allikevel alle vil bli spist da
Til mange andre som vil ha yngel på ancistrus kan jeg bare si at dama mi var 7 cm, mannen var en 7-8 cm og at jeg hadde hatt mannen og dama i et år eller no, men når jeg fikk ordentlig skiferhule ble det yngel, så hula er nok viktig.
Så jeg håper altså skalarene skal klare å gjøre kål på alle babyene! Er det noen noen andre som har erfart skalare som flinke ansicstrusyngeletere?
Postet 02.10.06 kl 21:04
mona oJeg målte en nylig utsluppet Ancistrus-yngel gjennom glasset. Den hang på frontruta, så jeg bare la tommestokken inntil. Da var den 13 mm. Dette var samme dag som hannen slapp dem ut av hulen. Da gjør de ikke så mye, henger bare rundtomkring, helst på glasset. Siden det ble så uhorvelig mange av dem (hannen slipper ut et nytt kull annenhver uke når han først er kommet på gli...), så sugde jeg opp en bråta med slamsugerslangen og slapp dem ut i 250 literen til scalarene. Der ble de raskt ekspedert. Trodde noen skulle greie seg, men neida. Scalarene tok rubb og stubb før de nådde bunnen engang. Jeg hadde fem scalarer, og fire av de var ganske store. Men selv den minste tygde i vei... det er noe med sprellingen til Ancistrus-yngel som gjør dem totalt uimotståelige for scalarenes rovdyrinstinkt.
Det hørtes jo ikke lovende ut for min del...
Jeg tar dette første kullet som et prøvekull, for å se hvordan det går. Skulle scalarene forsyne seg grovt, så får jeg vurdere andre tiltak når neste er på vei.
Har vurdert å lage meg en eller annen form for sperre i karet, altså å dele det i to. Lage en ramme med noe finmasket netting i eller noe sånt. Tipper sambo kan fikse noe der.
Postet 02.10.06 kl 21:45
Postet 03.10.06 kl 17:29
Hvordan går det med dine Even?
Hvordan går det med dine Even? Du som se rett inn i hula å følge med på utviklingen Hos meg bare dukket de opp Har de mønster? Spreller de? har de plommesekk? Må da være spennende å følge med på utviklingen!
Postet 04.10.06 kl 13:17
Har ikke selv hatt ancistrus yngel, da jeg kun har en hann i hvert kar, men forstår at disse er svært effektive yngel-produsenter. Men når jeg ser at dere helst hiver yngelen over til "rov-fisk" som levendeføde lurer jeg på: hvorfor fjerner dere ikke yngelen (eggene) før de klekker? Jeg er kanskje litt bløt hjertet, så ser ikke helt grunnen til å vente på at yngelen skal klekke bare for å håpe på at den blir spist opp?
Eventuelt går det jo ann å skille hunn/hann ancistrusen?
Eventuelt går det jo ann å skille hunn/hann ancistrusen?
Postet 04.10.06 kl 13:39
Endret: 04.10.06 kl 22:18
Joda, det går ba med dem. De er vel nesten 1 cm. Såvidt jeg kan se har de kamuflasjemønster og plommesekk :S De spreller! Det er yrende liv derinde, dog helt innesrt. Alle driver å spreller og beveger seg litt bortover ol. Joda, må innrømme det er det er litt spennende å kunne følge med på utviklingen sånn, men nå vært øyeblikk reiser jeg bort og blir borte et par, tre dager, så jeg er redd jeg går glipp av det stadiet hvor de slippes ut av hulen og blir spist (forhåbentlig vis da)JackyHvordan går det med dine Even? Du som se rett inn i hula å følge med på utviklingen ;) Hos meg bare dukket de opp :) Har de mønster? Spreller de? har de plommesekk? Må da være spennende å følge med på utviklingen!
AquadamaHar ikke selv hatt ancistrus yngel, da jeg kun har en hann i hvert kar, men forstår at disse er svært effektive yngel-produsenter. Men når jeg ser at dere helst hiver yngelen over til "rov-fisk" som levendeføde lurer jeg på: hvorfor fjerner dere ikke yngelen (eggene) før de klekker? Jeg er kanskje litt bløt hejertet, så ser ikke helt grunnen til å vente på at yngelen skal klekke bare for å håpe på at den blir spist opp? Eventuelt går det jo ann å skille hunn/hann ancistrusen?
Det blir veldig brysomt å fjerne eggene før de klekkes hver gang det kommer egg i hula for de legger jo egg på løpende bånn og tror også at hannen ville blitt misfornøyd over det. Hva skulle jeg gjort med eggene da? pirke dem ut av hulen å kaste dem i søpla? Dessuten blir fiskene veldig fornøyd over å få spise litt ordentlig mat (levendefôr). Vil ikke separere hunnen og hannen heller; jeg er glad i dem og de er glad i hverandre!
Jeg liker jo å få yngel jeg og, men jeg vil bare ha et pent og ryddig selskapskar.
Postet 04.10.06 kl 14:07
God tur Even, hvor du nå enn skal.Even Hagenmen nå vært øyeblikk reiser jeg bort og blir borte et par, tre dager, så jeg er redd jeg går glipp av det stadiet hvor de slippes ut av hulen og blir spist :( (forhåbentlig vis da)
Du for håpe at ancistruspappa er så ansvarlig at han holder ungene i hulen til du kommer hjem da
Postet 04.10.06 kl 14:12
Nå har jeg hatt et underlig til flytteshow her...
Scalaren min viste i dag hva den er god for...jeg slapp ut en forholdsvis stor guppy-yngel; så stor at jeg trodde den var trygg, men så feil kan man ta...
Men da fikk jeg ihvertfall et klart signal på at småtassene i hula går en usikker tid i møte, så jeg måtte begynne å tenke nytt.
Sjekka opp et par steder om det finnes noen form for skillevegger for å dele av karet, men nei. Var også innom tanken på å flytte skuferhula med yngel og far i 60 literen hvor to slørhaler går, men en kjapp undersøkelse sa meg at også de spiser småtasser...
Vel, enden på visa ble et raskt innkjøp av en ti-liters bolle til slørhalene, og flytte av skiferhule med innhold, over til 60 literen.
(Og nei, til alle god-plass-til-fisken tenkende; dette er ingen permanent løsning, og slørhalene skal tilbake i 60 literen så snart det lar seg gjøre)
Så nå får jeg håpe småtassene vokser og blir til praktfulle ancistruser.
Scalaren min viste i dag hva den er god for...jeg slapp ut en forholdsvis stor guppy-yngel; så stor at jeg trodde den var trygg, men så feil kan man ta...
Men da fikk jeg ihvertfall et klart signal på at småtassene i hula går en usikker tid i møte, så jeg måtte begynne å tenke nytt.
Sjekka opp et par steder om det finnes noen form for skillevegger for å dele av karet, men nei. Var også innom tanken på å flytte skuferhula med yngel og far i 60 literen hvor to slørhaler går, men en kjapp undersøkelse sa meg at også de spiser småtasser...
Vel, enden på visa ble et raskt innkjøp av en ti-liters bolle til slørhalene, og flytte av skiferhule med innhold, over til 60 literen.
(Og nei, til alle god-plass-til-fisken tenkende; dette er ingen permanent løsning, og slørhalene skal tilbake i 60 literen så snart det lar seg gjøre)
Så nå får jeg håpe småtassene vokser og blir til praktfulle ancistruser.
Postet 04.10.06 kl 20:33
Even HagenDet blir veldig brysomt å fjerne eggene før de klekkes hver gang det kommer egg i hula for de legger jo egg på løpende bånn og tror også at hannen ville blitt misfornøyd over det. Hva skulle jeg gjort med eggene da? pirke dem ut av hulen å kaste dem i søpla? Dessuten blir fiskene veldig fornøyd over å få spise litt ordentlig mat (levendefôr). Vil ikke separere hunnen og hannen heller; jeg er glad i dem og de er glad i hverandre! Jeg liker jo å få yngel jeg og, men jeg vil bare ha et pent og ryddig selskapskar.
Er det ikke pent og ryddig med yngel? Det vitner jo om et friskt kar, hvor fiskene trives...
Men siden du nå ikke ønsker yngelen da; hvorfor ikke ta vekk hula, slik at de ikke har plasser å legge egg?
*også bløthjertet*
Postet 04.10.06 kl 21:40
Postet 04.10.06 kl 21:55
Postet 08.10.06 kl 21:44
Når det gjelder mine yngel ble alle borte i natt unntatt en enslig pyse som fortsatt gjemmer seg i hula. Jeg kunne ikke tenke meg at skalarene fikk gjort kål på 20-25 yngel midt på svarte natta, jeg trodde de sov om natta og jaktet under skumring og så klart spiste de de kom over på dagen, men alle ble borte om natta :S Kanskje øreålen forsynte seg? Hun med så dårlig syn som må lukte seg frem til maten i løpet av et stykke tid :S
Men selv om jeg ikke fikk se jakta ble ihvertfall ønsket mitt oppfylt
Men selv om jeg ikke fikk se jakta ble ihvertfall ønsket mitt oppfylt
Postet 09.10.06 kl 15:33
Postet 09.10.06 kl 15:37
Aquadamahvorfor fjerner dere ikke yngelen (eggene) før de klekker?
Fordi hunnen og hannen bare legger nye egg - sannsynligvis kjappere enn normalt fordi hannen da ikke har noen egg eller yngel å passe. Han er dermed "ledig" for en ny runde rimelig kjapt. Avhenger vel helt av hunnen, hvor raskt hunnens buk rekker å fylles opp med modne egg igjen.
Normalt tar ikke hannen i mot damebesøk i hulen før eggene har klekket og ungene har ligget der en stund og brukt opp plommesekken. Først da lar hannen dem få lov å komme ut, og når de er sluppet ut, får hunnen komme inn og legge en ny ladning egg. Hos meg skjedde dette alltid samme dag. Så fort hannen hadde kostet ut et kull små unger, var han klar for en ny runde, og hunnen var inne i løpet av en time eller to og la nye egg! Så kjappe er de.... Han får ikke mye hvile, nei.
Fra et kull egg er lagt og til det neste legges, tar det ca to uker.
Om man fjerne eggene fra hannen, tror jeg rett og slett de ville lagt nye egg enda tidligere enn normalt.
Postet 09.10.06 kl 18:27
Endret: 09.10.06 kl 18:27