Vanlig med ujevn kjønnsfordeling hos L-144 Ancistrus?

Jeg har både hørt og lest at det er vanlig at det er stor overvekt av hanner hos L-144.
70% hanner i et kull er normalt, men riktig hvorfor vet man ikke sikkert.

Noen som vet om dette medfører riktighet? Stemmer det at det vanligvis er så mange hanner i kull? Er det derfor det er så vanskelig å få tak i hunner til L-144?

Jeg har selv fem stk av arten, og jeg tror tre eller fire er hanner. Det er maks to hunner, den ene er jeg faktisk litt usikker på kjønnet på. Kan være en hann det også... men jeg tror ganske sikkert at jeg har iallefall èn hunn. Dersom det er bare en hunn av de fem, er det jo en veldig skjev fordeling, som jeg nå skjønner er "helt normal". Jeg kjøpte alle fem samtidig som jevngamle yngel for ett år siden. Da var det umulig å fastslå kjønn, men nå er det staselige barter på tre stk, mens en har bittelitt bart, og den siste ikke har noen barter.

Dette vet andre mye mer om enn meg, men jeg har lest det samme som deg. Mener å ha lest en teori om at det kunne ha med temperatur å gjøre.

Av 10 små L144 fikk jeg 6 hanner og 4 hunner, så jeg var heldig.
Da har jeg jammen vært heldig som kun kjøpte to stk og fikk to damer... *smiler* Har avtale om å bytte den ene bort i en hann så dermed er det "problemet" løst.
Har akurat hørt det samme-at det stortsettt er flere L144 hanner enn hunner i et kull.
Hadde flaks jeg da, først kjøpte jeg 2 stk, begge var hunner og så fikk jeg tak i en voksen hann
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap