Teritorielle Ancistrus

Har 2 Ancitrus hanner som er rimelig agressive mot hverandre. De krangler om ei hule.. Den ene av de har et relativt stort sår på ryggen. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Behandle og evnt med hva? Eller bare la det gå som det går og la den sterkeste vinne?
Håper og takker for svar.
Når man har to ancistrushanner (på 6-7cm+) vil de sloss. Det er ikke lurt.
mArTii =)

Hvor i allverden har du dette fra?

Det er mange grunner som kan føre til forskjellig oppførsel i slike tilfeller.

Svar til Aquakua:

Siden jeg ikke vet hvor stort karet ditt er kan jeg ikke være sikker, men kanskje det er for liten plass? Er det flere huler eller bare den ene som de krangler om? Hvis det bare er den ene hulen vil jeg anbafale å skaffe flere gjemmesteder slik at de slipper å krangle om den ene.

Hvis de har nok plass og det finnes flere huler ville jeg anbefale å prøve å skille de. Flytte den ene til et annet kar eller kanskje bytte bor/selge den?

Behandling av såret som allerede er der er jo viktig, men det vil nok ikke bli noe bedre så lenge de fremdeles sloss. Prøv å løse denne konflikten først og hold godt øye med den for å se om såret blir infisert eller på annen måte blir værre.

Siv'en
[QUOTE=mArTii =)]Når man har to ancistrushanner (på 6-7cm+) vil de sloss. Det er ikke lurt.

en på min loyale dyresjappe sa det og han vet masse om fisk men tror han har sluttet nå. Det er majorstua zoo som jeg avogtil er inne os og de er veldi smarte og sånn
mArTii =)
[QUOTE=Siv'en][QUOTE=mArTii =)]Når man har to ancistrushanner (på 6-7cm+) vil de sloss. Det er ikke lurt.

en på min loyale dyresjappe sa det og han vet masse om fisk men tror han har sluttet nå. Det er majorstua zoo som jeg avogtil er inne os og de er veldi smarte og sånn

Men en slik påstand vil jo ikke være riktig når en presenterer det uteom den konteksten den ble gitt.

I et lite kar med lite planter og gjemmesteder så kan nok dette være tilnærmet riktig, men i et større kar med mye planter, mye gjemmesteder så kan de klare seg mye bedre sammen. Jeg sier ikke at det alltid vil gå bra, men det vil ikke ALLTID bli katastrofe heller. Det er ofte ekstra informasjon som trengs i slike saker. Bastante påstander er ofte lite hjelpsomme.

P.S. Beklager Off topic til trådstarter.
Ansuctrus kan være noen kranglete beist, om det er flere enn en hanfisk pr kar. Slossing med døden til følge har mer enn en gang vært resultatet.

Men oftest går det greit, har selv hatt 7-8 fullvoksne hanfisk i ett kar på 170L. De kranglet litt når det var mat å få, men det gjør jo de fleste fisker.

Hvordan du skal behandle såret:
Med rent vann, masse rent vann. Bytt derfor 20% av vannet daglig, til såret er grodd.
Blir såret infisert av sopp, noe som lett kan skje, må du behandle soppen deretter. eSHa 2000 ville jeg selv brukt, siden denne er skånsom mot både fisk og filterbakteriene, mens den er tøff nok til å ta det meste av smitte.

Observer såret på fisken flere ganger om dagen, infeksjoner kan utvikle seg temmelig raskt.
mArTii =)

Dette er jeg selv ikke enig i! Har hatt fler hanner sammen før jeg og det har gått bra, men i dette tilfelle går det ikke så greit visstnok. Det er minst 3 huler og ellers noen røtter å gjemme seg under. Karet er 200 liter. Har ikke sett denne atferden hos de før og de har vært i kart 3 mnd eller mer. Ellers er det 3 hunner og 3 hanner. De er jo så fine
Får se hva som skjer og behandle såret
Jeg har heller aldri opplevd slåssing mellom ancistruser. Men nå vet jeg jo ikke hva som foregår når lyset er av Nattaktive dyr, vet du.

Den eneste gangen jeg har opplevd aggressiv ancistrus er da jeg fikk en ny, ganske velvoksen ancistrus. Plecoen følte seg tydeligvis truet, og da ble det knuffing mellom dem. Men de fant fort ut hvem som var størst!
Inaktiv bruker
ikke-----
ikke unnskyld deg du
du har også rett vet d
dine erfaringer teller også...
alt som er opptatt og vedtatt..eller noe sånt
stemmer ikke allotid
ivertfall ikke når det gjelder fiskene våre----
smil smil
Hei!:)
Jeg skal snakke til deg som startet denne "linken" jeg!
Jeg har ikke så mye erfaring selv, men har hatt 2 ancistrus hanner ilag der den ene var GANSKE aggresiv mot den andre, men vet du hva som kan hjelpe!?
Jeg leste altså at du har 200l så det er IKKE for lite akvarium og du hadde flere røtter og huler så mitt råd må være å "ødelegge" den hulen de krangler om!
Med å si ødelegge mener jeg da ta bort eller flytte og forandre litt på eller noe sånt!
Dette har jeg hørt hjelper!

mvh Maria
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap