- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrus som luftsluker...
Ancistrus som luftsluker...
Jeg må bare begynne med å si at jeg ikke har noe særlig peiling på Ancistrus... Har mest peiling på guppyer og noen få andre fisker.
Jeg har hatt tre små ancistrus siden august. Ble fortalt at de kunne bli ca 10-11 cm, men mine er ikke utvokst ennå.
Den ene har en merkelig oppførsel...
Den svømmer opptil overflaten og finner seg en munnfull luft, for så å suge på denne luftboblen en stund.
Når den slipper boblen, så svømmer den opp for å finne seg en ny luftboble.
Ellers er oppførselen normal. Den spiser og virker frisk.
Mine andre ancistruser suger ikke på luftbobler...
Noen som kjenner igjen fenomenet?
Jeg har hatt tre små ancistrus siden august. Ble fortalt at de kunne bli ca 10-11 cm, men mine er ikke utvokst ennå.
Den ene har en merkelig oppførsel...
Den svømmer opptil overflaten og finner seg en munnfull luft, for så å suge på denne luftboblen en stund.
Når den slipper boblen, så svømmer den opp for å finne seg en ny luftboble.
Ellers er oppførselen normal. Den spiser og virker frisk.
Mine andre ancistruser suger ikke på luftbobler...
Noen som kjenner igjen fenomenet?
Postet 12.11.06 kl 01:28
Postet 12.11.06 kl 02:21
Mange maller er såkalte tarmpustere, og kan hente luft fra overflaten, og suger denne ned i magen. Gassutvekslingen skjer i tarmsystemet, så det er jo ikke en optimal løsning.
Noen ganger kan maller drive med dette uten særlig grunn, kanskje dem kjeder seg og vil se åssen vær det er i overflata
Andre ganger skyldes det lite O2 i vannet.
Du vil da se rask gjellebevegelse på det meste av fisk
Noen ganger kan maller drive med dette uten særlig grunn, kanskje dem kjeder seg og vil se åssen vær det er i overflata
Andre ganger skyldes det lite O2 i vannet.
Du vil da se rask gjellebevegelse på det meste av fisk
Postet 12.11.06 kl 10:57
Postet 12.11.06 kl 12:04
Frank AngellMange maller er såkalte tarmpustere, og kan hente luft fra overflaten, og suger denne ned i magen. Gassutvekslingen skjer i tarmsystemet, så det er jo ikke en optimal løsning. Noen ganger kan maller drive med dette uten særlig grunn, kanskje dem kjeder seg og vil se åssen vær det er i overflata ;) Andre ganger skyldes det lite O2 i vannet. Du vil da se rask gjellebevegelse på det meste av fisk
Jeg har også lurt litt på vannkvaliteten... For tiden er det en god del Guppy-yngel oppi karet. Jeg bytter ganske ofte på grunn av dette. Bytter opp til en syvendedel av vannet hver dag. Ingen av de andre fiskene har symptomer på dårlig vannkvalitet, men det er mulig at små ancistruser er veldig følsomme? Dette er nemlig den minste jeg har....
Ellers takk for all info En lærer noe nytt hver dag
Postet 12.11.06 kl 15:57
Tror ikke at vannkvaliteten ut over innholdet av O2 har noe å si for denne adferden. Har selv fisk i kar med optimale verdier, som av og til henter seg en munnfull luft.
Spesielt plecoen gjør dette av og til, med tilnærmet maksimal metting med O2 i vannet.
Tror det derfor oftest dreier seg om særheter, og ikke behov for O2.
Når deg gjelder små ansictrus, er disse glade i stabile og gode vannverdier. Hyppige vannbytter skulle ikke innvirke på overlevelses%, med mindre dette gir voldsomme svingninger i vannverdien.
Har selv byttet opptil 50% av vannet i kar med slik yngel daglig, uten at dette resulterte i noen som døde.
Spesielt plecoen gjør dette av og til, med tilnærmet maksimal metting med O2 i vannet.
Tror det derfor oftest dreier seg om særheter, og ikke behov for O2.
Når deg gjelder små ansictrus, er disse glade i stabile og gode vannverdier. Hyppige vannbytter skulle ikke innvirke på overlevelses%, med mindre dette gir voldsomme svingninger i vannverdien.
Har selv byttet opptil 50% av vannet i kar med slik yngel daglig, uten at dette resulterte i noen som døde.
Postet 12.11.06 kl 16:33
Postet 12.11.06 kl 19:24