- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Riktig identifisering av pleco
Riktig identifisering av pleco
Jeg satt og leste litt på forumet som vanlig, og dumpet tilfeldigvis innom liposarcus pardalis () i fiskebasen. Til min store overraskelse oppdaget jeg at plecoen jeg har i akvariet mitt i lange tider ikke er en hypostomus plecostomus ([URL=null][/URL]), men den overnevnte arten. Forskjellen? Antall stråler på ryggfinnen. Hypostomus har maks 8, mens liposarcus har inntil 14. Min hadde 13. Dette var helt ukjent for meg. Noen andre som har oppdaget noe sånt? Det er ikke første gang jeg får noe annet enn det jeg tror jeg kjøper på en dyrebutikk. Og utrolig hva man lærer ved å være aktiv på akvaforum.no
Det som verre er, er at liposarcus krever større plass enn hypostomus. Denne krever minst 720 liter, mens hypostomus krever 375. Auauau! Jeg har definitivt ikke 720-liters akvarium!
Ellers kan det nevnes at en gang for lenge siden, da jeg startet med fisk (i en bolle, huff og huff! Men det er 13 år siden), fikk jeg en brosjyre fra Tetra. Der står det at hypostomus krever minst 140 liter. Hæh? Hvordan kan en så stor leverandør av akvarieutstyr ta så feil?
Ville bare dele min store overraskelse her. Tenkte det kan være nyttig å vite også for andre
Det som verre er, er at liposarcus krever større plass enn hypostomus. Denne krever minst 720 liter, mens hypostomus krever 375. Auauau! Jeg har definitivt ikke 720-liters akvarium!
Ellers kan det nevnes at en gang for lenge siden, da jeg startet med fisk (i en bolle, huff og huff! Men det er 13 år siden), fikk jeg en brosjyre fra Tetra. Der står det at hypostomus krever minst 140 liter. Hæh? Hvordan kan en så stor leverandør av akvarieutstyr ta så feil?
Ville bare dele min store overraskelse her. Tenkte det kan være nyttig å vite også for andre
Postet 19.11.06 kl 17:40
Postet 19.11.06 kl 17:57
Hypostomusen bør nok få en del mere enn 375L... Har selv en forvokst kar av denne arten i karet mitt, og den bare venter på at jeg skal få skrapet sammen gryn til ett større kar.
Begge artene blir jo like store, og har da like stort behov for plass. Ser etterhvert at 720L er ett absolutt minimum for disse fiskene, om de skal få strekke ut litt på kroppen av og til. Ideelt sett burde de nok ha ett kar på 3-4 meter, og mange 1000 liter
Begge artene blir jo like store, og har da like stort behov for plass. Ser etterhvert at 720L er ett absolutt minimum for disse fiskene, om de skal få strekke ut litt på kroppen av og til. Ideelt sett burde de nok ha ett kar på 3-4 meter, og mange 1000 liter
Postet 19.11.06 kl 17:57
*hakeslepp* Frank du ødela litt gleden min nå. Jeg har min 19cm lange pleco Bigba i en 180liter. Drev å sparte til en 540liter til ham da jeg ble tilbudt en 375liter til 2000,- Snart er 375litern i hus og jeg var lykkeli for at Bigba skulle få den plassen han sårt trengte. Så kommer du å sier at du har en pleco i en 375liter som bare venter på at skal skal kjøpe mye større kar og at man trenger 3-4meter langt kar med mange 1000liter oxovidere...
Postet 20.11.06 kl 19:27
Postet 20.11.06 kl 19:41
Postet 20.11.06 kl 19:44
Postet 20.11.06 kl 19:49
Jeg har samme problem. Tro det eller ei: jeg starta mitt liv med pleco (ikke den jeg har nå), i en 12 liter. Det er mange, mange år siden, og jeg visste ikke bedre den gang. Jeg skammer meg veldig, veldig! Mye senere (gikk gradene i størrelse), gikk jeg til innkjøp av en 180-liter, ettersom det stod i brosjyra mi at minste størrelse var 140-liter. Stakkars plecoen min har fortsatt for liten plass, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Jeg har ganske enkelt ikke plass til større akvarium enn det jeg har nå. Dessuten er jeg usikker på hvor mye akvariumvekt gulvet her tåler (2. etg. i gammelt trehus). Stakkars store, lille Flode. Jeg er også glad i plecoen min, og vil ikke miste han/henne.
Postet 20.11.06 kl 19:55