Ivrige maller

Har dere forslag til noen maller som er veldig ivrige til å spise alger og spise snegler/ matrester? Plecoen jeg kjøpte beveger såvidt på seg. Alt den gjør er å ligge stille under pumpen. Vilst helst ha maller som ikke blir så store og som ikke er stimfisk. Vil helst ha akvariet så reint som mulig .
Det finnes forskjellige alternativer til maller, den mest vanlige og effektive er ancistrus sp oppdrett, denne er flink til å spise alger og er ikke stimfisk, men den tar ikke snegler... Da er botia mest effektive...
at botia er veldig flinke til å spise snegler fant jeg ut nå. Trenger forslag. Igjen så skal de helst ikke være stimfisker og bli så store. Takk
Tålmodighet.
Tålmodighet er akvaristens beste venn. Min erfaring er at det tar flere mnd før du får noenlunde stabilitet i akvariet. Underveis er det problemer med alger, uklart vann og "uforklarlig" fiskedød.

Det de fleste av oss gjør er å kjøpe akvarium, gjerne under 100 liter komplett som pakke, fylle det med vann, grus og noen planter. Så kort tid senere (gjerne innen ei uke for da har vi ventet sååå lenge) fyller vi det med fisk. Vi vil jo gjerne at akvariet skal være en stolthet som vi kan slappe av fremfor og kanskje vise frem som et vakkert "maleri av naturen i stua". Så fôrer vi fiskene godt, uten at filtrene er kjørt inn, og i tillegg har vi som oftest alt for små filter. Men så starter algeproblemene og alt det andre.

Grunnen til dette er jo selvfølgelig at vi går alt for fort frem og i tillegg sparer penger på det som er det viktigste utstyret til akvariene våre, nemmelig lys og filter. I tillegg starter de fleste av oss med for små akvarier. Jeg tenker at det perfekte nybegynnerakvarie er 150 til 250 liter, og helst opp mot 250 liter. Dette fordi er er vanskeligere å få til en bra vannkvalitet i så små akvarier som er under 150 liter.

Ser at du har en pleco, og at du har et akvarie på 95 liter. Ser også at du har hatt akvariet ditt ca ei uke.
Personlig ville jeg ikke ha kjøpt noe som helst mere før det har gått en to - tre uker til ihvertfall.
I mellomtiden må du fjerne alger selv, sette inn noen hurtigvoksende planter som f eks masse hornblad. Skift vann hyppig og ca 30% hver gang inntil du begynner å få kontroll på algene.

Sette inn mere fisk eller andre organismer vil nok dessverre bare akselerere algeveksten. Husk at det meste som skjer i akvariet er en reaksjon på noe annet. Du løser ikke problemer med å tilføre nye faktorer.
Meg selv når jeg var nybegynner: Jeg skulle ha en algespiser til 54litern min og hun sa at denne "ancistrusen" er kjempeflink til å spise alger og den blir bare 12cm lang så den kan leve livet ut i mitt nybegynnersett på 54liter. Dette var en pleco og den spiste aldri alger, bare lata seg. Nå er den 19cm lang, lever i en 180liter og skal snart få større kar (375liter) som den så inderli trenger
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap