Hvilket kjønn? (Ancistrus dolichopterus)

Har skaffet meg en VF Ancistrus dolichopterus, men behøver hjelp til å finne ut hvilket kjønn den er.

Fisken er 8 cm fra nesetipp til halespiss(6 cm til halerot). Legger ved noen bilder fra forskjellig vinkel.

Håper noen kan hjelpe
Tror det er en hann, men er ikke sikker.

Hvor selger dem disse?
Kjøpte den på Kilden i Hillevåg. De hadde mange da(11. november).
tro også dette er en hann..Disse kan skaffes støtt og stadig
Amaya
Kjøpte den på Kilden i Hillevåg. De hadde mange da(11. november).


hvor mye ga du for de?
Betalte 98,-

Hvordan ser dere at det er en hann? Vil jo gjerne lære meg dette

Er du sikker på at det er en dolichopterus? Den jeg har ligner ikke i det hele tatt. Faktisk ligner den ikke den som er i databasen på dette forumet heller. Men den ble solgt til meg som en dolichopterus........ glis
Det
er en hann.Ser at den har små barter foran på "snuten"
Hanne Jensen
Er du sikker på at det er en dolichopterus? Den jeg har ligner ikke i det hele tatt. Faktisk ligner den ikke den som er i databasen på dette forumet heller. Men den ble solgt til meg som en dolichopterus........ glis ;-)


Den ble solgt som Ancistrus Xenocara (V.F. Peru), søkte på fiskebasen, og fikk opp blå antennemalle. Der står det under tidligere navn: Xenocara dolichoptera, Hypostoma punctatum. Har jeg bomma helt kanskje? :p
Elo
er en hann.Ser at den har små barter foran på "snuten"


Hunnene har også barter på denne typen maller, men de er selvfølgelig kortere og tynnere enn hos hannen. Dette er vel også den eneste kjønnsforskjellen på denne mallen? Ellers finnes det forskjellige farge/mønstervarianter av den, så at den ikke akkurat likner den i basen behøver ikke bety noe. Har nesten lyst til å tippe på at det er ei ho jeg, siden bartene er så pass små.
Jeg vil tro det er en dame, siden den er såpass stor, og ikke har barter oppå hodet - det får hannene, se feks bilde nr 4. Damene får også barter "rundt munnen".
Det er ikke Ancistrus dolichopterus. Dem finnes ikke i Peru.

Det er forresten en hann. 100% sikker
Aquadama
[QUOTE=Elo]er en hann.Ser at den har små barter foran på "snuten"


Hunnene har også barter på denne typen maller, men de er selvfølgelig kortere og tynnere enn hos hannen. Dette er vel også den eneste kjønnsforskjellen på denne mallen? Ellers finnes det forskjellige farge/mønstervarianter av den, så at den ikke akkurat likner den i basen behøver ikke bety noe. Har nesten lyst til å tippe på at det er ei ho jeg, siden bartene er så pass små.

Det er derfor jeg var i tvil. Den hunnen som er avbildet i basen har også små barter. Så lurte jeg på om min hadde små barter fordi det er en hun, eller fordi det er en ung hanne.
Håvard Støre Andresen
Det er ikke Ancistrus dolichopterus. Dem finnes ikke i Peru. Det er forresten en hann. 100% sikker


Ok. Noen anelse om hva det kan være for en fisk da?
Kanskje LDA45 Ancistrus sp. som er den samme som L349.

"Slender Bristlenose" er populærnavnet.
Ok
Skal ikke si for sikkert at det er en hann.Hannen har temmelige lange og større barter.Har ikke utforska forskjellen.Så bare at den hadde barter så jeg antok.
Hvor lang er en ancistrus når man kan se forskjell på kjønn?
Jeg har samme dillemma med mine ancistrus. Jeg har en på 2,5 cm, en på 3,5 cm, og en på ca5 cm. (mål er tatt fra snute til halerot).
Foreløpig ser de ut som hunner alle sammen. Men hvem vet? Har lyst på en hanne, sånn at det kan bli litt leking. Men hvor lange må fiskene bli for å kunne si at de jeg har, fra før, definitivt er hunner?
Håvard Støre Andresen
Kanskje LDA45 Ancistrus sp. som er den samme som L349. "Slender Bristlenose" er populærnavnet.


Nå har jeg googla en stund uten å finne noen bilder av denne arten. Har du noen på lur?
Du bør vurdere å kjøpe deg Aqualog all L-numbers. Der er det bilder av disse.
Her er det hvertfall ett
Tilfeldig bekjentskap
© @Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap