En god algespisende stimfisk er
den lille Otocinclus-mallen, populært kalt Otto. Den er veldig flittig.
Andre algespisere er SAE og Ancistrus, men begge disse spiser også andre ting. SAE er kjent for å være meget flittige algespisere som unge, men etterhvert som de blir eldre og får sansen for det andre fòret som gis i et akvarium blir de for fete og late til å gidde så mye algepising.
Eplesnegler er også fin-fine algespisere! En sterkt undervurdert algespiser etter min mening
Jeg har en 98 liter med Corydoras og et tjukt lag flyteplanter i overflaten, som dekker tre fjerdedeler av karet. I disse flyteplantene har jeg vært plaget med haugevis av lysegrønne trådalger. Har fjernet det mekanisk med fingrene flere ganger i uka, men det var umulig å bli kvitt den tjukke matten med "grønt hår". Massevis av den! *æsj*
Så puttet jeg oppi to rosa eplesnegler... ja, kun
2 stk. De skred til verks øyeblikkelig og beitet dag og natt.
En uke senere var det ikke spor av alger!! Jeg gransket karet nøye men kan ikke se en eneste alge.
Nå er det gått et par uker, og algene er ikke kommet tilbake. De to eplesneglene er der enda, og holder karet helt fritt!
)
PS!
Den ene rosa eplesneglen har blitt mer enn dobbelt så stor av all algespisingen
Trodde ikke eplesnegler kunne vokse så fort, men med all den "grønne maten", så...