Ancistrus og behovet for huler?

Jeg har i min naivitet lenge tenkt at ancistrusene spadde ut sin egen hule under ei passende rot og la egg der. Men jeg begynner nå å lure på om jeg tar feil. Trenger de ei hule av hardt materiale som stein, kjeramikk ol.? De graver og styrer fært, men det blir aldri noe egglegging så langt jeg vet. Akvariet er på 540 liter så et lite rør av noe slag går det greit å gjemme unna, noen anbefalinger?

Etter min erfaring er PVC-rør ikke så godt egnet som skifersteinshuler. Min teori er at veggene på PVC'en er for glatte til at fisken finner skikkelig feste under egg/yngelpleie og derfor ikke blir akseptert.

Min anbefaling er å skafffe til veie en skifersteinshule som ikke er bredere enn at pektoralfinnene på fisken når i hver sin sidevegg.
Skiferhule til Ancistrus
Heisann Pompel.
Du trenger en skiferhule eller helst et ar stk. slik at ancistrusen kan få velge hvem han vil ha som favoritt.
Se på linken Skiferhule så kan dine maller også kose seg...
Mine Ancistrushanner har brukt forskjellige huler, jeg har fått 3 kull etter at Ancistrusen har brukt ei slik hule http://www.karolin.no/product_info.php?cPath=211_193_158&products_id=858&osCsid=ab2f6aad756c00edc26d01c3b05b1eb2, ett kull etter at en annen hann har brukt ei lekshule av terrakotta og tre kull etter at hannen har brukt enten ei bittelita hule i ei rot eller at han har gravd ut hule mellom rota og grusen i karet.
Min erfaring er at om disse vil formere seg, gjør dem det, uavhengi av hvilken type hule som er tilbydt.

Har fått masse yngel fra kokosnøtthuler (best resultat med en nøtt klevet på langs), fra en haug med stein, og naturlige kanaler i røtter
Siste plassen min godeste hanfisk har lagt sin elsk på er øverst på ei rot som står opp mot overflata. Kan derfor ikke bytte mer enn 15% av vannet av gangen lengre, siden jeg vil tørrlegge ungene om jeg bytter mere vann
Hos meg valgte hannen et naturlig avlangt hulrom under en buet rot, som sto litt opp fra bunnen i vannet i en bue. Hans inngang var da på undersiden av buen. Når han så skulle skremme vekk noen, så datt han bare *bums* rett ned på sanda som et troll fra huleåpningen sin der oppe...
Hulen var trang og liten, men han fikk akkurat klemt inn seg selv slik at man såvidt ante tippene på halefinnen. Når eggklasen lå der, måtte han ha halefinnen utenfor. Jeg visste ikke om hulen en gang, jeg, før han en gang plutselig bare skvatt ut av den som en skummel edderkopp...
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap