Ja, det er egentlig det aller morsomste, når fiskene ordner seg selv
Som du sier blir overlevelsesprosenten betraktelig lavere, men de som overlever de første par månedene, blir noen tøffinger.
Har selv fem stk småtasser i karet hvor min leksgruppe med 5 voksne C. adolfoi går. Det er forsvinnende få, tatt i betraktning hvor mange kull med egg de faktisk har lagt. Men nå har javamosen i karet der vokst seg enormt stor og tjukk, og inne i den finner de minste nå skjul, trygghet og mat den aller første tiden. Da lever de på mikroorganismer de finner der. Så da overlever kanskje flere etterhvert
Jeg har lest at andre skriver at yngelen vokser bedre i karet hos foreldrene, men den erfaringen deler absolutt ikke jeg. De vokser uhyggelig sakte! De ynglene jeg dretter i separate kar får nyklekte, levende artemia de første ukene og det vokser de vanvittig mye bedre på.
Det er èn knert i foreldrenes kar som jeg tror må være minst et halvt år gammel, men den er utrolig liten. Skulle tro den bare var 6-7 uker
Dette minner meg om at jeg må legge nedi litt javamose på bunnen i C. panda karet... de legger egg med få dagers mellomrom, og javamose på bunnen gir økt overlevelsesprosent for de som klekker i karet.