Forskjell på L-018 og L-081

Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på disse? De er til forveksling like, og har samme populærnavn på engelsk. Men de er, etter det jeg kan finne ut i fiskebasen, to forskjellige arter. Så hva er egentlig forskjellen på dem, og hvilken av disse er den vi vanligst finner i handelen?
I følge Fiskebasen ser det for meg ut som om L-018 og L-085 er samme art, mens L-081 er en litt annen type...

Profilen på L-081
Det er i følge Planet Catfish tre varianter av L081. Én variant som er vanskelig å holde i live over lengre tid, mens det er to andre som er mer hardføre. De variantene som er mer hardføre har visstnok mindre prikker (størrelse sammenlignet med andre like store fisk).
Og det ser også ut som om det er L-018/L-058 som er den som er lett å holde i live og er normal i handelen.
Dette siden den er merket med "Vanlig akvariefisk", mens L-081 ikke er det...
L- 018 og L- 081 er ganske så like, L- 018 har større og mindre prikker en L-081. Begge disse kommer fra Rio xingu L- 018 kommer fra den nederste delen, mens L- 081 kommer fra den midterste delen av Rio xingu. Det finnes en til variant av disse L- 177 som holder til i en av Rio xingus side elver Rio iriri.
Jeg regner med du mener større og færre prikker, Bengt?

L081 regnes for å være den mest hardføre av disse tre.
Og jeg som var inne og rettet på det så blei det jammen feil igjen Bra du følger med Donald
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap