- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrus som vifter med finnene
Ancistrus som vifter med finnene
Jeg har en haug med ancistruser i akvariet mitt. En av dem, en liten ancistrushan, vifter uavlatelig med finnene. Nei, det er ikke egg eller barn på gang. Dette gjør han stort sett overalt hvor han oppholder seg. For å være ærlig, mistenker jeg han for å ha kommet i puberteten, og at det kanskje har noe å gjøre med det (han er sånn noenlunde i riktig størrelse). Er dette en sannsynlig forklaring? Han liker å ligge med hodet inn i huler, så det ligner jo på ynglingsoppførsel. I tillegg er jo akvariet mitt en eneste stor hormonsuppe for tiden. Kan det være andre grunner til at han gjør dette?
Postet 05.01.07 kl 18:55
Hei
Jeg har sett lignende oppførsel på noen av mine ancistrus for over et halvt år siden.
Men det gjaldt alle mine ancistrus (tror det var kløe)
Desverre var dette det verste sykdomstilfellet jeg noen gang har hatt i akvariene mine. Et forferdelig tilfelle av hvitprikk, som bare fortsatte å dukke opp i ukesvis.
Jeg fikk hjelp i denne tråden.
Medisinen som endelig hjalp var eSHa Exit. Har den alltid liggende i huset nå. Det var litt skummelt at jeg ikke ble kvitt det på "vanlig" måte.
Håper ikke det er det du har da....
Jeg har sett lignende oppførsel på noen av mine ancistrus for over et halvt år siden.
Men det gjaldt alle mine ancistrus (tror det var kløe)
Desverre var dette det verste sykdomstilfellet jeg noen gang har hatt i akvariene mine. Et forferdelig tilfelle av hvitprikk, som bare fortsatte å dukke opp i ukesvis.
Jeg fikk hjelp i denne tråden.
Medisinen som endelig hjalp var eSHa Exit. Har den alltid liggende i huset nå. Det var litt skummelt at jeg ikke ble kvitt det på "vanlig" måte.
Håper ikke det er det du har da....
Postet 05.01.07 kl 22:31
Håper jeg da inderlig ikke. Og jeg tviler egentlig på det også. Jeg har for øvrig nettopp vært igjennom en sykdomsperiode i dette akvariet, og da ble det medisinert med både eSHa 2000 og Exit. Men jeg tror egentlig ikke det er noe sykdom denne gangen. Det er nemlig ancistrusmannfolka som gjør dette (Jeg oppdaga nemlig en til, også dette en han, i samme alder). Damene gjør det ikke. Jeg mistenker mer og mer at problemet (hvis det er noe problem) er at det er fullt av hormoner i akvarievannet. Etter sykdommen har det vært lek av både ancistruser og palettcichlider.
Postet 05.01.07 kl 22:52
Ja det er nok det som skjer.
Mine Ancisrtrusgutter har en tendens til å bli sure når de kommer i puberteten.
De ligger i hver sin hule og lurer, for så å sveipe frem og kjeppjage de som er forran hula deres. Hver gang jeg forer,¨så prøver de seg med flaching av gjellepiggene mot alle som kommer i nærheten av agurken eller tablettene deres.
De gir seg fort når gamlefar kommer da
Mine Ancisrtrusgutter har en tendens til å bli sure når de kommer i puberteten.
De ligger i hver sin hule og lurer, for så å sveipe frem og kjeppjage de som er forran hula deres. Hver gang jeg forer,¨så prøver de seg med flaching av gjellepiggene mot alle som kommer i nærheten av agurken eller tablettene deres.
De gir seg fort når gamlefar kommer da
Postet 05.01.07 kl 23:06
Postet 05.01.07 kl 23:20
Knut KjesbuAncistrus som vifter febrilsk med finnene er et tegn på at den ikke har det bra.
Au! Jeg vil ikke ha mer trøbbel i det akvariet nå! Denne finneviftinga har egentlig pågått noen dager, men jeg har ikke sett noe som helst annet tegn på at noe er galt. Tvert imot. Jeg har akkurat bestemt meg for å erklære akvariet sykdomsfritt. Det virker som om humøret på de fleste fiskene mine er bedre enn på lenge. Dessuten fikk den største ancistrusen barn i Jula Barna har nok dessverre endt i sultne palettmager (de bruker å gjøre sånt hos meg), for borte er de - hvis de ikke har gjemt seg bak pumpa, noe som ikke er umulig, og som ville vært veldig smart. Og det er bare disse mennene som holder på med dette. Damene oppfører seg som ancistrusdamer skal Bartesnoppen oppfører seg også (nesten) normalt, men jeg tror han forsøker å få fart i dama si igjen. Barna har jo flydd ut av redet, og da er det på tide å lage en ny flokk Jeg er fryktelig stolt av dem
Postet 05.01.07 kl 23:45