Baryancistrus demantoides (L200) med buken opp -noen tips?

Hei,

Må si jeg er imponert som nytt medlem over akvaforum og entusiastene den består av -på forhånd takk for masse tips ved søking sålangt.

Jeg har et par fine discuser som akkurat har blitt par, et par gjedde ciklider, og 10 x otocinclus affinis som algespisere, samt 10 x rødmunnstetra for å underholde discusene litt. Føler virkelig jeg har fått fantastisk hjelp av Jan Holt & Co til et balansert miljø, og spør her mer eller mindre for å lære "mer":

Min L200 lå død her forleden. Det som kan ha skjedd (og jeg vet ikke hva som var den utløsende årsaken, men ønsker å lære før jeg kjøper meg en ny..):

1. Jeg tilsatte for de andre fiskenes del 2 spiseskjeer salt i forbindelse med vannskifte i et 180L akvarium (første gangen salt har blitt introdusert). Har lest at mange maller er sensitive her..

2. Jeg så at jeg ved en feil har overfylt med vann som har resultert i at fiskene har hatt "dårlig" oksygen i vannet noen dager da jeg benytter et eksternfilter som sender vannet tilbake litt i overkant av vannflaten for å "piske" vannet med oksygen. Fiskene "pustet mer enn normalt" og virket "stresset" når jeg oppdaget L200 med buken opp.

3. Jeg skifter vann (normalt 60L x 2 i uken) med temperert "slange". dvs. innom varmtvannsbereder. Den er ikke ny, og jeg har prøvd å lese meg til om dette kunne være et problem -men jeg tror ikke det (ikke ny bereder++)

Alle de andre lever nå i godt oksygenrikt vann (har laget meg en god margin fra slangens utslipp til vannflaten) -og savner egentlig en L200 i miljøet.

Noen tips?

Mvh.

M
Trasig at du mistet denne fisken.

Hva som tok livet av den, er ofte mer gjetting enn noe annet. Jeg har vansker for å se en enkelt grunn til dette, ut i fra de potensielle faktorene du forteller om.

Salt: Måtte å veie opp en spiseskje med salt, og dette veier 10 gram. Om du topper den maksimalt, og det ikke er snakk om noe monsterskje, greier du å få ca 20 gram på en slik. Tar utgangspunkt i at du har tilsatt normalfylt skje
20-30g salt på 150-160L vann, er ikke mye. Dette tilsvarer under 0,02%, maller tåler vanligvis opp til 10 ganger denne dosen.
Men hvorfor i alle dager salte ferskvannsfisk... Det har du ikke behov for, ei heller fiskene.
Salt er greit støttebehandling ved sykdom, og ved langvarig No2-forgiftning, ellers kun til å ha på maten vår

Jeg tviler også på at denne reduserte O2-mengden i vannet har tatt livet av fisken alene. For at det skal bli så lite O2 i vannet, skulle du sett at fiskene ellers hang i overflata.

Vann fra varmtvannstanken kan selvsagt være grunnen til at den døde, men jeg tror nok at du skulle sett reaksjon både hos Diskus og Otto, om det var noe med vannet som var så kritisk galt at dette tok livet av L200.

Ikke godt å si hva som tok livet av malla di Det kan være en kombinasjon av mange ting, føler ikke helt for å begynne å gjette på hva som har vært mest utslagsgivende.

Det eneste jeg ville endret på hos det, er å bytte vann litt oftere, og sette saltpakken tilbake i matskapet, der den hører hjemme
Salt..
Heisann!

Takk for bra svar. Ja jeg sitter også med følelsen av at det kan være "mange faktorer" og mer eller mindre gjetting. Får vel vente litt og så kjøpe meg en ny og håpe det går bedre. Du har rett i at alle de andre trives veldig godt, og jeg har ikke noen problemer.

Jeg fikk et tips om å salte "litt" ved hvert vannbytte for å lite fast nivå med tanke på Discus'ene som visstnok skal trives i "litt salt". De har også lett for å "fly litt" i akvariet og da kunne skrubbe seg på røtter, ++. Har borrebrønn vann og det ser ut til at det hjelper litt på kalk etc i vannet også. (uten at jeg er ekspert!)

Jeg bytter vann 2 ganger i uka idag der jeg tar 60L. Ville du byttet oftere? Har fått bra måling i det siste (etter innkjøring av ny tank) både på "nitrit og nitrat" (ikke best i klassen enda, men vet at de to må være mest mulig lik 0 med tanke på Discusene).

Igjen tusen takk for svar!

M
Hvor lenge hadde du hatt malla di, og hvor stor var den?
Det stemmer overhodet ikke, at diskus trenger\ foretrekker salt i vannet. Diskus er, og blir en ferskvannsfisk Saltet har heller ikke noe innvirkning på vannverdiene (ph og hardhet), slik mange hevder. Men; saltet kan faktisk lure en del av dråpetestene noe, så det kan være her mye av mytens røtter er begravet.

Du sier at dere har borrevann; dette er noe jeg forbinder med vann som har høyt innhold av det meste.
Hvilke vannverdier er det i karet (Gh, Kh, Ph), og hvilke verdier er det i springvannet?

Om disse verdiene er lant uttafor det nivået de bør ligge på, kan dette være grunnen til at malla sa takk og farvel (i alle fall farvel).

Selv bytter jeg vann i diskuskaret mitt hver eneste dag. Bytter ut mellom 15 0g 20% av vannet, og holder på den måten Kh stabil på 1,7, og Ph stabil på 6,5. No2 har jeg til dags dato ikke registrert i karet (filteret var innkjørt i ett år før diskusene flyttet inn), No3 ligger på +-3, på tross av den kraftige foringen. Selv fosfat er nesten ikke målbar i dette karet

Dette med at diskusene kan klø en del, henger ofte sammen med ikke optimale forhold, og ektoparasitter. Kløingen vil etter alt å bedømme ikke minskes av saltinnhold, trolig heller tvert motsatt.
Takk!
Setter kjempepris på all hjelpen!! -Det noteres..

PS! Jeg prøver å finne optimale løsninger for vannbytte. Idag har jeg en kjedelig hevert jobb og 2 kroker i taket "med hevert tilbake" fra 2 x 20L vanndunker. Var idag på akvariebesøk og fant en JBL Aqua In/out til ca 1000,-. Drømmer om en løsning som er "hel-automatisert" slik at jeg kan være trygg på at vannet skiftes. Vet du / dere om noe slikt? Grunnen til at jeg spør er at det er jo gjerne "Discus" mennesker som er avhengige av den type løsninger (med tanke på krav til hyppigere vannskifte).

PS. Malla var kun 2 uker. Det kan jo ha vært noe helt annet. Resten av akvariet stortrives -selvom jeg kun har 2 Discuser (Er på utkikk etter å få 2-3 til så raskt som mulig Allikevel ser det ut til at de 2 har funnet sin "rang" -og at det fungerer. De får begge mat og ser friske ut (ikke stresset etc).

M
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap