Kjønnstesting av maller

Leker litt med tanken på om det går an å ta en liten vevsprøve av Hypancistrus zebra ungfisk for kjønnsbestemmelse.

Dette kan jeg ingenting om, men regner med at det handler om noen kromosomgreier? Dette må vel gjøres i laboratorium?

Noen forslag for hvordan man kan gå fram? Regner med at det vil koste, men kjønnstestet fisk vil også ha høyere verdi for å sette sammen en gruppe.

Er det noen her som jobber eller har jobbet med slike ting?

Kan slikt gjøres gratis av universiteter i utdannings/forsknings sammenheng?

Finnes det "feltkit" man kan kjøpe for å gjøre det selv?
Vil tro at en vanlig DNA-test er det mest pålitelige her. Det finnes helt sikkert universiteter som kan leke med slikt.

Med en DNA-analyse kan man jo også fastslå om fiskene som testes er nær beslektet eller ikke.
Hva prisen på en slik undersøkelse, eller om det finnes enklere måter å gjøre det på, skal jeg ikke gjette på engang
Har sett litt på gammel faglitteratur i bokhylla.

Så vidt jeg forstår må man ha et kraftig optisk mikroskop og rett og slett se formen på de aktuelle kromosomene.

Ved 2000x forstørrelse og kontrastvæske kan man så vidt se kromosomene. Det er altså ingen enkel oppgave.
Inaktiv bruker
Vil tro de kan gjøre dette på de fleste universiteter, for biologi og bioingeniør studenter ville nok sikkert dette være en fin øvelse=)
Ha med å ta kontakt med Norsk institutt for naturforskning (NINA)? Nå kommer jeg meg ikke inn på siden, men det står at det jobbes med det Kanskje de vet om slikt kan utføres på levende fisk, det er vel også mulig å bedøve fisken så en får ut litt blod?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap