Døden i ancistruskaret

Til min store glede, har ancistrusene fått barn igjen. Eller, det var min store glede. Klok av skade etter forrige runde, der alle barna ble spist av andre fisker, bestemte jeg meg for å ha ancistrusbarna i barnehage denne gangen. Etter X antall uhell i overføring og innfanging av småttisene, var over 20 små på plass i barnehagen i natt. De var i full vigør da jeg la meg.
I morges, da jeg stod opp 3 timer etter jeg la meg, var samtlige småttiser i barnehagen stein døde! Hva i alle dager skjedde? De var jo i fin form 3 timer tidligere, og det var da ingenting som tilsa at de skulle ta kvelden.
Det er flere ting som kanskje kan ha hatt innvirkning:
1. Det ble masse stress ved innfanging.
2. Jeg stappa oppi en spirulinatablett i barnehagen
3. Dette er en bunnfisk, og barnehagen flyter i overflaten (vet at endring i trykk kan ta livet av f.eks. coryyngel
4. Jeg rensa litt ut av pumpa i går kveld, noe som ga fryktelig grumsete vann
5. Noe er alvorlig galt i dette akvariet. Ny fisk dør lett, til tross for OK vannverdier.
6. Barnehagen hadde flytt over til der luften kommer opp fra luftesteinen. Hvor lenge den hadde stått der, vet jeg ikke. Men luftboblene var nødt til å stige gjennom barnehagen.

Jeg har ikke fått testet vannverdiene ennå. Sitter nå på jobb, så da blir det litt vanskelig.

Jeg er lei meg for at de ikke greide seg, men undrer jo på hva som skjedde? Er det noen som har noen tips her? Jeg vil jo ikke at det skal skje igjen neste gang.
Eneste jeg kan tenke meg er at malletabeletten har svellet i magene på de. Men det er bare en teori.
Det var definitivt en tanke. Det hadde jeg overhodet ikke tenkt på. Og disse tablettene sveller faktisk ganske kraftig. Jeg kunne ikke se at de hadde noen oppblåste mager (jeg kikket etter nettopp det), men det behøver ikke bety at ikke dette skjedde likevel. Mulig vi har synderen der!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap