- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Gibbiceps er en gris...
Gibbiceps er en gris...
Jeg må bare si det, jeg har en gibbiceps som driter noe så fryktelig. Den er kanskje 12 cm eller deromkring, men møkker til karet som om den skulle vært 50 cm....
er dette normalt? Føler jeg må slamsuge nesten hver dag etter denne grisen...
"Forurenser" ancistrus mindre? Tenkte jeg skulle prøve den i stedet, kanskje et par.
er dette normalt? Føler jeg må slamsuge nesten hver dag etter denne grisen...
"Forurenser" ancistrus mindre? Tenkte jeg skulle prøve den i stedet, kanskje et par.
Postet 07.03.07 kl 08:39
Endret: 07.03.07 kl 08:40
Alle L-maller skiter noe helt utrolig. Men enda mer de artene som gnager på treverk i tillegg, er mitt inntrykk. De legger igjen noe så usannsynlig mye skitt etter seg! Da jeg hadde 160 liters karet fullt av L-maller, var det litt av en jobb å slamsuge vekk all møkka som flagret rundt. Hadde ikke før pakket vekk bøtte og slamsuger før det flagret rundt like mye skitt igjen. Det karet så aldri presentabelt ut på nært hold!
Så ja, jeg tror din Gibbi er helt normal Ancistrus skiter også mye, men kanskje ikke fullt så ille som Gibbi'en.
Så ja, jeg tror din Gibbi er helt normal Ancistrus skiter også mye, men kanskje ikke fullt så ille som Gibbi'en.
Postet 07.03.07 kl 09:47
Endret: 07.03.07 kl 09:48
Ja, sugemaller er ille når det gjelder å drite. Den lokale dyrebutikken har tatt inn et monster av en gibbi, og jeg har sett en bæsjestripe på en halv meter hengende etter den kladden. Det er den største bæsjestripa jeg noen sinne har sett!
Jeg har en gibbi, men den er ikke så gammel, så jeg har ikke så lang erfaring med den ennå. Derimot har jeg en vanlig pleco som er like ille som du beskriver. Erfaringen min er at de større mallene (som pleco og gibbi) er verre enn de mindre. Det betyr også at ancistrus faktisk driter mindre. Det sier seg faktisk litt selv, ettersom de er mindre enn disse digre monstrene. De har en mindre kropp å putte mat i, og da blir det mindre å trykke ut igjen i andre enden.
Jeg har en gibbi, men den er ikke så gammel, så jeg har ikke så lang erfaring med den ennå. Derimot har jeg en vanlig pleco som er like ille som du beskriver. Erfaringen min er at de større mallene (som pleco og gibbi) er verre enn de mindre. Det betyr også at ancistrus faktisk driter mindre. Det sier seg faktisk litt selv, ettersom de er mindre enn disse digre monstrene. De har en mindre kropp å putte mat i, og da blir det mindre å trykke ut igjen i andre enden.
Postet 08.03.07 kl 01:52
I vår 400l. hadde vi , inntil for en uke siden, to Gibiceps på 10-15 cm. Man så aldri de to uten at man også så "stripa" som hang etter dem... Etter at vi kvittet oss med dem er problemet med grums og små partikler i vannet borte, selv om vi fremdeles har mange maller igjen. Jeg skal nok ikke har pleco/gibiceps igjen..........
Postet 08.03.07 kl 09:09
Postet 08.03.07 kl 10:06
Artig at du går for Malawi! Jeg har blitt frelst..... Selv har jeg et meget aktivt lekspar av ancistrus i malawikaret mitt. De er relativt store, ca 10-12 cm. Vær obs på at disse også skiter endel, og det synes raskt på den lyse biltemasanden. Siden jeg mater dem ganske sparsomt, er de veldig flinke til å holde alger nede, så jeg har ikke hatt hjerte til å hive dem ut. Malawi typene jeg har er ingen ivrige algespisere (noen typer er det), så ancistrusene får bli inntil videre ihvertfall. Bytter ofte og mye vann, og suger da opp skiten samtidig. Lykke til!
Postet 08.03.07 kl 11:18