L-046... syk eller bare veldig feit?

Her er en av L-046 mallene mine. Var egentlig ikke denne jeg skulle ta bilde av, men når jeg kikket på bildene begynte jeg å lure litt.

Se denne fisken! Betyr dette at jeg forer alt for mye, eller kan det være en eller annen sykdom. Denne er utvilsomt ikke slank i alle fall.

Svar mottas med takk.
Ble den slik plutselig? Hvor gammel/stor er den?

Den ser frisk ut i mine øyne. Vil du si det er en matglad krabat?
Den oppfører seg helt vanlig. De er jo veldig flinke til å gjemme seg, men så fikk jeg nytt kamera, og da måtte jeg jo knipse litt. Fikk denne tilfeldig med på bildet, og så at den så smellfeit ut.

Den har ikke plutselig blitt sånn, den har ligget i denne hulen hele tiden, og har nok alltid sett slik ut. Kjøpte disse i fjor på denne tiden, og da var de vel ca 3-4 cm store. Nå er den rundt 6-7. Ingen av de andre har denne magen.

Matet for litt siden, og denne var faktisk den eneste som turte komme fram for å spise, mens jeg så på. Er helt forferdelig til å mate, så sjansen er nok stor for at den er feit.

Synes bare det ser ut som at den har ujevnheter i "huden/kjøttet" under magen der avføringen kommer ut, og tenkte kanskje det kunne være noe galt.
Har noen L134 som har akkurat samme fasong, de ligner litt på matfar.. Tror nok at det bare er litt god tilgang på mat som har skapt denne noe overvekt hos denne vakre zebra.
Da jeg hadde L-maller, hadde jeg en L-134 som så nesten enda rundere ut! Den lå og gynget på magen som en gyngestol nærmest. Jeg trodde også den var syk med en gang jeg oppdaget den, siden det nesten så oppblåst ut. Men den var frisk (som en fisk den, og ingenting galt.
I mine øyne ser denne bare feit ut. Det kan være en forstoppelse, så du kan jo holde et øye med den, for å se om den "gjør fra seg"

Det kan jo i prinsippet også være en rognstinn hoe.

E.
Takker for svar. Håper på rognstinn, men er redd smellfeit er bedre gjettet. Må nok roe ned litt på foring, men de andre ser jo helt normale ut. Og så er ingen av de andre int i denne, så om hun hadde vært rognstinn, ville vel noen kanskje vært litt mer int?
Forstoppelse på fisk!
Erlend nevner noe om forstoppelse, og jeg kan ikke se at denne fisken har gjort fra seg på noen dager, så jeg lurer litt. (kikket i og rundt hulen med lommelykt)

Om så er tilfelle, er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe fisken? Regner ikke med at avføringsmidler er noe særlig lurt å ha i karet, men er det noe andre knep noen kan lære bort?

Det sies at å øke magnesiuminnholdet i vannet skal ha effekt på dette. Jeg har bare en gang hatt forstoppa fisk, og fikk først tak i magnesium da alt var for sent.

Dossering; 1 strøken teskje magnesiumsulfat på 9L vann.
Det er mest vanlig å bruke magnesiumsulfat (MgSo4), som også kalles engelsk salt på apoteket. MgSo4 er noe mange bruker i PMDD, så om du kjenner noen som driver med slik plantenæring i nærheten, kan det jo hende at du får bommet deg litt.

Husk at MgSo4 øker hardheten på vannet en del. Tillsett derfor ikke Gh+ eller lignende ved de to-tre neste vannbyttene.
Takker for svar Frank, men det høres litt for skummelt ut.

Litt for mange ukjente faktorer. Hva annet skjer med vannet? Tåler alle fisker dette? Kan det oppstå bivirkninger etter en slik kur? Osv... osv....

Kjemi er ikke min sterkeste side, så jeg tror heller jeg venter, krysser fingrene og håper på det beste. Massere magen, fore med noe avførende osv, da er jeg med, men når det kommer til kjemi, kobler hjernen min liksom ut, og alt blir kjempeskummelt.
Magnesium er noe mange tilsetter karene uten å vite at de gjør det
20-25% av ulike Gh-salter er MgSo4, så dette er helt harmløst, med mindre en øser på så mye at hardhetet fyker rett oppunder taklista (eller armaturet, for den del :o)

Det skjer altså ikke noe negativt med vannet, fiskene tåler dette helt fint (enkelte arter som ikke skal ha hardhet på vannet i det hele tatt vil kanskje strekke tunge mot deg, men...)
Jeg tilsetter selv MgSo4 i flere av karene, sammen med kalsium for å øke hardheten.
Selv i kar der jeg holder hardheten lav, tilsetter jeg noe MgSo4 for plantenes del
Å.. da skjønner jeg. Dette er ikke vanskelig kjemi, bare vanlig akvariekjemi. Men skjønner jeg deg rett, om jeg sier at det jeg kan gjøre er å øke hardheten med feks GH pulver, eller må jeg skaffe selve MgSo4 for at dette skal fungere?
Du kan selvsagt gjøre dette med gh+, men da må du opp i en dose på en strøken teskje pr 1,8L vann. Det kaldes så steinhardt vann, at du kan gå på det :p

Ren vare er definnitivt det som er å anbefale
Ok. Altså ekte vare. Får se det ann til i morgen, og har hun ikke blitt slankere til da, må jeg nok gjøre noe. Matet ikke med mallefor i karet i går, så da kanskje hun går ned noe. Får sette meg der litt senere og se henne ann litt. Takker for råd.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap