Ny Malle-oversikt.

Nå i Mars har det kommet en ny artikkel, med oversikt over alle beskrevne arter i ordenen Siluriformes

Dette er kanskje for de spesielt interesserte og dreier seg om over 600 sider.

For å nevne det jeg finner mest interessant. Panaqulus og Scobiancistrus kan nå igjen være egne slekter. Altså skilt ut fra Panaque igjen. Motsatt av Armbruster sitt arbeid. Det er sikker mye mer nytt, så det er bare å lese.

Artikkelen heter
Checklist of catfishes, recent and fossil (Osteichthyes: Siluriformes), and catalogue of siluriform primary types
CARL J. FERRARIS, JR. (USA)
Den er publisert i Zootaxa 1418: 1–628 (2007)

Del1

Del2

Enjoy!

E
Artikkel GOC
Vil bare nevne at jeg likte din artikkel i siste nr.

Takk
Nå har jeg ikke Malbiten i nærheten, men jeg mener å huske at en slik navneforandring angående P. maccus var noe du ivret for?

Da vil mine L169 også få nytt navn(tilbake det gamle).
Det er korekt. Armbruster slo Panaqulus og Scobiancistrus inn under Panaque, i sitt arbeid "Phylogenetic relationship of the suckermouth armoured catfish (Loricariidae) with emphasis on the Hypostominae and the Ancistrinae" (Linnean Society 2004) Hans tanke var å lage 3 under slektere i Panaque Henholdsvis Panaqoulus , Scobiansistrus og Panaque.

Dette til en vis grad tilbakevist i denne artikkelen av Carl J. Ferrais. Her er disse artene satt som egende slekter igjen. Men vi får vende å se hva som kommer til å bli brukt.

Vi må også huske at dette i hovedsak kun er snakk om de beskrevede artne, sp. varianter bør på en måte behndles for seg selv.

Men ja, mye tyder på at L-169 vil igjen bli kaldt for Panaqoulus sp L-169

E
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap