Oppvekstkar for H. zebra

Hvordan bør et oppvekstkar for en gruppe på 8-10 H. zebra innredes? Altså fisk som kjøpes inn som ungfisk på 3 cm og som skal få gå og vokse seg store?

Er det noen spesielle hensyn som bør tas? Voksne H. zebra-kar innredes jo gjerne med kraftig sirkulasjon. Kan et oppvekstkar innredes på samme måte? Eller bør man ta hensyn til ungfiskens størrelse og sette ned strømningen litt så de ikke "blåses helt av gårde"? (Og heller kompensere ved å bruke diffusor for å øke oksygeninnholdet i vannet?)

Blir 1200 l/ time passelig til et 150-liters akvarium tro?
Jeg har et lite kar på rundt 40 liter, hvor jeg har en del ungfisk av Hypancistrus zebra

Det har jeg innredet med fin sand, en del skifer og en liten rot.
Av pumper og sirkulasjon har jeg en utvendig Eheim 2222, en innvendig Fluval2+ og en "hang on" pumpe fra Eheim(aquaboss). Dette gir meg da ca 1200 liter i timen på en 40liter. I tilegg til dette har jeg også en luftestein.

Det hadde helt sikkert godt fint, med mye mindre sirkulasjon.

E
Så egentlig kan man si : jo mer, jo bedre?

Et par powerheads ekstra er uproblematisk å plassere i en 150-liter om så skal være

Du som bruker fin sand - det blåser ikke helt vekk av denne "stormen" det da? Eller har du satt opp skiferen som bølgebrytere?
Jeg hadde nok satset på et par powerheds ekstra i en 150 liter ja.

Sandet her hoss meg ligger i ro, det er nok mest på grunn av at jeg har så mye skifer og små stein.Men jeg ha også litt plantevekst.

E
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap