- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Sugemaller som sover på ryggen?
Sugemaller som sover på ryggen?
Er det noen som har erfart det? I løpet av to dager har to forskjellige sugemaller skremt meg skikkelig. Først en sebrapleco (og da ble jeg skikkelig skremt - jeg vil ikke miste noen av dem!). Den lå under en skifterstein, og slappet av - oppned! Jeg ropte nesten NEEEEEEEIIIII! Men, så så den at jeg rørte på meg, og den flyttet seg kjapt opp noen få millimeter og sugde seg fast på steinen over seg. Puuuuh! Tro om den hadde sugd seg fast der i utgangspunktet, og så mistet taket?
Nå nettopp skjedde det samme med en ancistrus! Ettersom dette er i det pestbefengte akvariet, ble jeg bare trist og tenkte. "Nei, det også!" Ved en litt nærmere undersøkelse, så jeg at den pustet. Jeg tok enden på en hov og stakk nedi akvariet, like ved fisken. Og da snudde den seg alldeles smidig, og litt senere forlot den "åstedet". Den så ikke syk ut på noe vis da.
Jeg har da hatt sugemaller i mange, mange år, men dette har jeg ikke observert før! Og nå to ganger på to dager? Er det bare jeg som har vært uoppmerksom tidligere?
Nå nettopp skjedde det samme med en ancistrus! Ettersom dette er i det pestbefengte akvariet, ble jeg bare trist og tenkte. "Nei, det også!" Ved en litt nærmere undersøkelse, så jeg at den pustet. Jeg tok enden på en hov og stakk nedi akvariet, like ved fisken. Og da snudde den seg alldeles smidig, og litt senere forlot den "åstedet". Den så ikke syk ut på noe vis da.
Jeg har da hatt sugemaller i mange, mange år, men dette har jeg ikke observert før! Og nå to ganger på to dager? Er det bare jeg som har vært uoppmerksom tidligere?
Postet 21.04.07 kl 21:15
Den første ancistrusen jeg hadde fant jeg en gang på ryggen. Den var da ganske så nyinnkjøpt og kun 2-3 cm stor. Jeg trodde den var død, men da jeg dyttet borti den med hoven spratt den lynraskt opp på glassveggen. Dette var siste gang jeg så den, den var sporløst forsvunnet ved neste vannbytte så jeg konkluderte med at den må ha vært syk siden den lå på ryggen og så dødd og blitt spist. Men det er jo ikke sikkert at det at den døde hadde noen som helst sammenheng med at den lå på ryggen.
Postet 21.04.07 kl 21:36
Postet 21.04.07 kl 21:46
Postet 21.04.07 kl 21:49
Geir KristiansenHypancistrusene mine gjør det trikset hele tiden. Det starter med at de fester seg i taket på hulen. Så virker det som de blunder av og mister festet og dermed blir liggende på ryggen i bunn av hulen. Ser litt snodig ut og man "kvepper" litt til i starten og tror noe har gått galt. :-)
Huff, ja. Jeg ble livredd for at jeg hadde mista en Zebra. Det er ikke akkurat fisk man ønsker å finne på denne måten. Ellers er jo også de hypancistruser
Godt å høre at andre har opplevd det samme. Ancistrusen min gjorde det nemlig igjen. Og på det nøyaktig samme stedet! Ikke begriper jeg hva den har fore, eller hvorfor den skal legge seg på ryggen, midt i glaninga (sånn halvt innunder ei rot, riktignok). Snakk om slappfisker, altså Jeg ble jo også litt dobbelt nervøs, siden jeg mistet en GN mens jeg var på ferie, og den så ikke død ut der den lå! Men da den lå på samme flekken, og dessuten begynte å bli blek i fargen, skjønte jeg noe var galt. Men det var ikke i de samme akvariene som disse to ryggsovende mallene, altså.
Postet 21.04.07 kl 23:04
Geir KristiansenDet starter med at de fester seg i taket på hulen. Så virker det som de blunder av og mister festet og dermed blir liggende på ryggen i bunn av hulen.
Slik var det med ancistrusen min også. De gangene jeg har sett han på rygg, har vært inni en trang steinhule, hvor det ser ut som om han har sugd seg fast oppe og så sovnet av og mistet grepet. Har gitt meg skikkelig støkk, ja. Flott gutt, og man er jo livredd for å miste noen....
Postet 21.04.07 kl 23:26