Ancistrus som ligger uten for skiferhula å vifter med finnene

Ancistrus hannen min har "sugd" seg fast på sia av skiferhula og der ligger han å vifter med finnene. Hvorfor? Jeg vet at de gjør det når de har yngel, men jeg har ikke engang en hunne (tror jeg).
Han har gjort det flere ganger før også.

Jeg har to Ancistrus, den største er ca. 6,5 cm, og den andre er ca 5,7. Den minste har barter på gjellene, kan hunnene få det?

Det er den største på bildet (han har litt lengre barter nå!).
Hunner får også barter, men ikke så kraftige som hannen. Fiskene i din størelse burde være i stad til å leke nå. Ofte så er slik at hannen trenger en lek på seg for virkelig å få tydlige barter.
Det morsomste med Ancistrus , er at man ofte ikke trenger å gjøre så mye for å få til oppdrett. Bare vær litt tolmodig så kommer det nok.

Kansje hanne øver seg nå!

E
Men får hunnene sånne "tuster" på gjellene? Sånn som guttene?
Ancistrus artene får ikke de typisk lange odentodene som mange andre arter. På det første bilde ser du en Panaque med kraftige og lange odentoder fra gjellene. Hannen har de største og lengste. Hoer får også men ikke like kraftige.
Ancistrus arter får ikke disse, men i stede pigger som de kan "vrenge" ut. Disse heter interopercular. Dette har både hannene og hoene. I tilegg får hannene kraftig "skjegg" vekst på nesepartiet. Disse er helt myke. På bilde nummer to ser du en Ancistrus som har vrengt ut sine interopercular.

Bilde1 er tatt hos Jørn Kåsa
Bilde2 er tatt hos Ronny Thommasen

E
Er det en jente den minste jeg har da? Den har sånne barter som på bilde 2, det har begge, men den minste har ikke barter på nesen..

Guppyene mine brukte å være inni hula, så kommer de ut etter en liten stund, men det er lenge siden de gjorde det nå.

Kanskje jeg har yngel?
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap