Fange Yngel (ancistrus)

Når AncistrusYnglen min blir stor nok til å leveres, hvordan i hule heite skal jeg få tak i de? Har en HAUG med huler, røtter og gjemmesteder? Så fange de med hov blir bingo. Noen som har noen bra triks, tips?
Jeg bruker brusflaske felle, når jeg skal fange Ancistrus.

Du tar en stor plastflaske, og sager den av der halsen begynner å smalne av. Så stikker du tutdelen inn i bunndelen, slik at du får en ruse, og legger i fortabletter. Senk den ned på bunnen, og snart er det fisk i fella.

Jeg har boret hull i flaskebunnen for å få bedre sirkulasjon i fella, pluss at jeg har festet en tråd i tuten, så jeg kan dra opp når det er kommet fisk i.
ANcistrusbarna våre liker ikke flaskefelle de.... tror de er for velfødde til at de gidder "gå inn på et nytt og skummelt sted" for å få seg en matbit
Selv har jeg en stor håv. Denne fører jeg ned i vannet (uventet :p), og løfter på røtter etc. Håven holder jeg rett under rota, eller slik at den dekker deler av rota om det er mulig.
Når rota kommer over vannet, med håven rett under, deiser det alltid en haug med småtasser ned i håven. Her kan jeg sortere ut de jeg ikke har interesse av å selge. Gjenta til ønsket antall yngel er fanget
Liz H
ANcistrusbarna våre liker ikke flaskefelle de.... tror de er for velfødde til at de gidder "gå inn på et nytt og skummelt sted" for å få seg en matbit ;)

De ville kanskje forandret syn på saken om de måtte sulte og ikke ble fòret på et par dager i forkant av felle-teknikken...?
Rose U
Jeg bruker brusflaske felle, når jeg skal fange Ancistrus. Du tar en stor plastflaske, og sager den av der halsen begynner å smalne av. Så stikker du tutdelen inn i bunndelen, slik at du får en ruse, og legger i fortabletter. Senk den ned på bunnen, og snart er det fisk i fella. Jeg har boret hull i flaskebunnen for å få bedre sirkulasjon i fella, pluss at jeg har festet en tråd i tuten, så jeg kan dra opp når det er kommet fisk i.

Lurte på om du hadde et bilde av denne brusflaskefellen din? Skal prøve å fange inn en liten ancistrus, men er ikke 100% sikker hvor jeg skal sage av flasken.
Ja her er et bilde av min gamle, og velbrukte brusflaskefelle. Den har vert brukt til å fange hundrevis av fisk, både tetrastimer, og ancistrus.

Som du ser, så har jeg sagd tuten av flaska også. Dette fordi jeg skulle fange voksne fisk, og det er da lettere å lokke de inn, om åpningen er helt nede i grusen.

Om du har corydoras, så skal ikke fella ligge lenge uten tilsyn, da disse fiskene ikke toler lange opphold i fella.
Jeg skal fange kun en liten ancistrus, ca. 3 cm. Flasken ligger i varmt vann nå. Får ikke fjernet alt limet etter papiret, men det forsvinner vel til slutt.
I stedet for brusflaske, bruker jeg nå en liten fuglehov som er rund og med litt lengre nettingstrømpe. Gikk meget bra å fange både små og store maller. De svømte "frivillig" inn i hoven, og da var det gjort.
Tilfeldig bekjentskap
© Jenny Antonsen
Reklame for plussmedlemskap