- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Pleco, corydoras og dvergciklider sammen?
Pleco, corydoras og dvergciklider sammen?
Har en 70l som skal bli Sør-Amerikabiotop av et slag. I dette karet går nå en pleco på ca 10-12 cm (har vokst fra 5-6 siden i fjor sommer da samboern kom hjem med den). Som seg hør og bør vil jeg også ha en 5-6 coryer i karet samt et dvergciklidepar, muligens sommerfuglciklider. Ser mulighetene for konflikt her, noen erfaringer?
Venter et 110l kar med mulighet til å flytte plecoen, men vil helst beholde den i karet til den vokser ut av det.
Venter et 110l kar med mulighet til å flytte plecoen, men vil helst beholde den i karet til den vokser ut av det.
Postet 24.04.07 kl 21:41
Dvergciklider og corryer går stort sett veldig fint sammen - så lenge det ikke er snakk om å få egg og yngel da - for de kommer nok til å jafse i seg eggene/ ynglene. Plecoen trenger nok snart et større hjem enn 110-literen også...
Vær obs på at både dvergciklidene og coryene holder seg i det nedre sjiktet av akvariet, så du ikke fyller opp med altfor mye fisk der...
Vær obs på at både dvergciklidene og coryene holder seg i det nedre sjiktet av akvariet, så du ikke fyller opp med altfor mye fisk der...
Postet 24.04.07 kl 22:25
Postet 24.04.07 kl 22:53
Postet 24.04.07 kl 23:10
Sommerfugl/bolivansk sommerfugl er vel ikke SÅ aggressive. De advarer mye mer enn de skader. Tror det er mer sjangs for at de gir opp passet enn å banke noen fisker. Er dog andre dvergciklider som er mye hissigere. Og vil man ha yngel bør man vel neppe ha bunnfisk som roter rundt der Bedre å ha en lettjaga tetraart da.
Postet 24.04.07 kl 23:12
Endret: 24.04.07 kl 23:12
Hadde et par eggleggende sommerfugler i karet tidligere, men de døde begge to. Synes de var utrolig vakre og ikke minst sjarmerende. Disse var i høyeste grad revirhevdende og jaget fisken til andre halvdel av akvariet etter egglegginga, til og med plecoen måtte gi tapt. Imidlertid ga de selv opp etter et par dager etter at neontetraene spiste opp egga, de var faktisk aggressive og ga ikke opp til tross for intensiv jaging av begge sommerfuglene. Ellers var sommerfuglene faktisk ganske fredelige, hannen kunne jage nærgående fisk et lite stykke men ikke noe mer.
Vil jo selvsagt tenke på å dele opp akvariet slik at et evt.revir vil bli lettere å hevde, men å styre dette er jo ikke så enkelt. Fisken har jo en tendens til å følge sine egne instinkter og ikke følge innredninga. Reiv meg litt i håret over sommerfuglene som til tross for tilrettelegging alltid la egga sine utsatt til.
Andre ciklider som legger egga skjult er vel enda mer revirhevdende?
Jeg har nå fem voksne skjørtetetra som går i karet, og disse holder seg i midtsjiktet. Kunne også tenke meg noen små scalarer, til sammen 15-17 fisk.
Vil jo selvsagt tenke på å dele opp akvariet slik at et evt.revir vil bli lettere å hevde, men å styre dette er jo ikke så enkelt. Fisken har jo en tendens til å følge sine egne instinkter og ikke følge innredninga. Reiv meg litt i håret over sommerfuglene som til tross for tilrettelegging alltid la egga sine utsatt til.
Andre ciklider som legger egga skjult er vel enda mer revirhevdende?
Jeg har nå fem voksne skjørtetetra som går i karet, og disse holder seg i midtsjiktet. Kunne også tenke meg noen små scalarer, til sammen 15-17 fisk.
Postet 25.04.07 kl 01:06