- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- L-144 - diverse spørsmål
L-144 - diverse spørsmål
Postet 12.05.07 kl 16:08
Erfaringen min med L144 er at de er kjønnsmodne mellom 1-2 år(rett meg noen vis dette er feil).
Du trenger ikke fore med alge tabletter hver dag, det spiser alt som kommer på bånn-men de elsker agurk, så for med det og-fest slange agurken til f.eks en tesje, så agurken synker til bånn-alle L mallene mine elsker det
Du sier gule ancistruser-er det oppdrettsvarianten eller L144??
Du trenger ikke fore med alge tabletter hver dag, det spiser alt som kommer på bånn-men de elsker agurk, så for med det og-fest slange agurken til f.eks en tesje, så agurken synker til bånn-alle L mallene mine elsker det
Du sier gule ancistruser-er det oppdrettsvarianten eller L144??
Postet 12.05.07 kl 16:40
Endret: 12.05.07 kl 16:41
Postet 12.05.07 kl 19:07
Endret: 12.05.07 kl 19:09
Postet 12.05.07 kl 19:14
L-144 kan skilles fra alldre andre arter ved at de har blå øyne. Disse finnes endemiske kun i Urugay, og blir svært skjelden eksportert til bransjen. Derimot finnes det mange oppdrets fisk å få fatt i.
Den vanlige Ancistrusen finnes i mange former, blandt annet albino (Rød øyne, kalles ofte gul Ancistrus)) men det finnes igså i en rust brun variant(ikke vanlig i Norge). Desverre også i slør-variant.
E
Den vanlige Ancistrusen finnes i mange former, blandt annet albino (Rød øyne, kalles ofte gul Ancistrus)) men det finnes igså i en rust brun variant(ikke vanlig i Norge). Desverre også i slør-variant.
E
Postet 12.05.07 kl 19:16
Endret: 12.05.07 kl 19:17
Postet 12.05.07 kl 19:18
Hmm. Blå og blå? Prikk lik bildene av ungfisk inne i fiskebasen.
Prisen vet jeg ikke, siden jeg betalte før han fikk satt pris - han tok vanlig Ancistrus-pris (samme mannen ga meg også 10 Galaxy for 175, så det er litt vanskelig å bruke prisen).
Det er i alle fall ikke en albino (har sett disse i samme butikk).
Prisen vet jeg ikke, siden jeg betalte før han fikk satt pris - han tok vanlig Ancistrus-pris (samme mannen ga meg også 10 Galaxy for 175, så det er litt vanskelig å bruke prisen).
Det er i alle fall ikke en albino (har sett disse i samme butikk).
Postet 12.05.07 kl 19:25
Postet 12.05.07 kl 19:37
Postet 12.05.07 kl 19:40
Postet 13.05.07 kl 22:50
Postet 30.05.07 kl 19:31
Postet 30.05.07 kl 19:55
L-144 - diverse spørsmål
Morsom tråd dette
Har en stund prøvd å få tak i L144 i Lofoten og i Bodø. Vesterålen er neste sjekkpunkt.
Ingen har denne tilsalgs - tilsynelatende.
Men en forhandlerliste jeg har, der finner jeg altså denne typen:
Ancistrus Guld 3-3,5cm
med dette latinske navnet: Ancistrus dolichopterus
Men lat.navn er jo L186 - antennemalle. Finnes den i gul variant?
Mens bildesøk på Ancistrus gold gir bilder av L144.
http://www.findfish.nl/visfotos/visfotoff/Aquabeek/Ancistrus_Gold_Paraguay_L144_female.jpg
Finnes det noen annen malle denne kan forveksles med.
(se bort fra albino ancistrus sp, den har vel røde øyne?)
eller er dette god fisk, å bare til å bestille?
Har en stund prøvd å få tak i L144 i Lofoten og i Bodø. Vesterålen er neste sjekkpunkt.
Ingen har denne tilsalgs - tilsynelatende.
Men en forhandlerliste jeg har, der finner jeg altså denne typen:
Ancistrus Guld 3-3,5cm
med dette latinske navnet: Ancistrus dolichopterus
Men lat.navn er jo L186 - antennemalle. Finnes den i gul variant?
Mens bildesøk på Ancistrus gold gir bilder av L144.
http://www.findfish.nl/visfotos/visfotoff/Aquabeek/Ancistrus_Gold_Paraguay_L144_female.jpg
Postet 09.06.07 kl 16:03
Postet 09.06.07 kl 16:30
ja, du sa det
men kinesisk algespiser er jo noe helt annet: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=11921
ligner ikke L144 at all
I fiskelista står den som algespiser guld eller bare algespiser.
Lat. navn: Gyrinocheilus aymonieri
men kinesisk algespiser er jo noe helt annet: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=11921
ligner ikke L144 at all
I fiskelista står den som algespiser guld eller bare algespiser.
Lat. navn: Gyrinocheilus aymonieri
Postet 09.06.07 kl 17:15
tulladiMorsom tråd dette:-) Men en forhandlerliste jeg har, der finner jeg altså denne typen: Ancistrus Guld 3-3,5cm med dette latinske navnet: Ancistrus dolichopterus Men lat.navn er jo L186 - antennemalle. Finnes den i gul variant?
Dessverre er det fryktelig mye surr rundt dette navnet. Jeg har sett vanlig oppdrettsancistrus bli solgt som dolichopterus ved mange anledninger (kjøpte i sin tid også en - det er Bartesnoppen min, som har greid å lage ancistrusbarn 2 ganger - en helt vanlig oppdrettsancistrus, bortsett fra at han var voksen da han ble solgt). Står det dolichopterus, og gul ancistrus/ancistrus gull om samme fisken, er det ganske sikkert en helt vanlig albino oppdrettsancistrus. Også i akvarieboka mi er det avbildet en vanlig ancistrus ved siden av dolichopterus, noe som lenge gjorde meg usikker på hva som var rett. Men, hvis man sjekker ut L-nummer og latinske navn på Planet Catfish, er sannsynligheten stor for at det er det du finner på Planet Catfish som er riktig. Den eneste tingen jeg noensinne har funnet feil i Cat-e-log der, er et feilplassert bilde. Jeg får mer og mer respekt for det forumet.
Forresten, hvis du søker etter ancistrus dolichopterus på internett, tror jeg du finner en salig blanding. Jeg forsøkte å finne ut hva som egentlig var riktig en gang, og det var fryktelig mange som prensenterte en fisk veldig lik oppdrettsancistrus som dolichopterus. Jeg lurer på om det kan ha vært noe reklassifisering inne i bildet her en gang, siden det er så utrolig mange som tar feil på dette.
I utgangspunktet ville jeg ha sagt at det ikke er flere, men jeg mener ganske bestemt at jeg ett eller annet sted har sett et bilde av en fargevariant av ei malle som kan ligne. Men ikke snakk om jeg husker om det var her på AF eller Planet Catfish jeg så det, og jeg husker ikke hvilken malle det var snakk om heller. Og jeg orker ikke å bla igjennom alle fiskene i begge fiskebasene for å se om jeg finner bildet...
Postet 09.06.07 kl 17:35
Postet 09.06.07 kl 22:38