L-144 - diverse spørsmål

Får 2 gule ancistrus på 3-5 cm om noen timer.

Når blir de kjønnsmodne?
Hvor mange slike alge-tabletter skal de ha?

Er det andre ting jeg bør vite om disse?
Erfaringen min med L144 er at de er kjønnsmodne mellom 1-2 år(rett meg noen vis dette er feil).
Du trenger ikke fore med alge tabletter hver dag, det spiser alt som kommer på bånn-men de elsker agurk, så for med det og-fest slange agurken til f.eks en tesje, så agurken synker til bånn-alle L mallene mine elsker det

Du sier gule ancistruser-er det oppdrettsvarianten eller L144??
Hvor lange er de etter 1 år da?

Ble litt usikker, visste ikke at det fantes en gul vanlig ancistrus (bortsett fra albinoen). På importlista het de enten Ancistrus gul eller Ancistrus golden (ingen fisk er merket med L-nummer, desverre).

EDIT: Tror det er L-144, etter å ha sett i fiskebasen.

Prisen vil være en bra indikator, hva må du betale?
L-144 kan skilles fra alldre andre arter ved at de har blå øyne. Disse finnes endemiske kun i Urugay, og blir svært skjelden eksportert til bransjen. Derimot finnes det mange oppdrets fisk å få fatt i.

Den vanlige Ancistrusen finnes i mange former, blandt annet albino (Rød øyne, kalles ofte gul Ancistrus)) men det finnes igså i en rust brun variant(ikke vanlig i Norge). Desverre også i slør-variant.

E
Erlend D Bertelsen
L-144 kan skilles fra alldre andre arter ved at de har blå øyne.

Jeg mener også disse har blå øyne, men jeg ble rettet på her inne da jeg sa det.. Vedkommende mente de var sorte.
Hmm. Blå og blå? Prikk lik bildene av ungfisk inne i fiskebasen.

Prisen vet jeg ikke, siden jeg betalte før han fikk satt pris - han tok vanlig Ancistrus-pris (samme mannen ga meg også 10 Galaxy for 175, så det er litt vanskelig å bruke prisen).

Det er i alle fall ikke en albino (har sett disse i samme butikk).
Øynene er blå, men det kan fort sees på som sorte. Jeg har selv en fin gruppe med disse.
Etter et år, er de mellom 5 til 7 cm.

E
Ok. Skal se bedre etter når de ikke er så redd bevegelser utenfor karet.

Da er nok mine kjønnsmodne om ikke så lenge. Hanner har flere barter?
Hannen har barter på et større ommeråde på nesepartiet en hva hoen har. Ofte så får den dominante hannen en volsom vekst på "bartene" etter den første leken.

E
Erlend D Bertelsen
L-144 kan skilles fra alle andre arter ved at de har blå øyne. Disse finnes endemiske kun i Urugay

Du mener vel Paraguay, Erlend?
Ja, det gjør jeg. Takk for at du rettet opp det.

E
L-144 - diverse spørsmål
Morsom tråd dette
Har en stund prøvd å få tak i L144 i Lofoten og i Bodø. Vesterålen er neste sjekkpunkt.

Ingen har denne tilsalgs - tilsynelatende.
Men en forhandlerliste jeg har, der finner jeg altså denne typen:
Ancistrus Guld 3-3,5cm
med dette latinske navnet: Ancistrus dolichopterus
Men lat.navn er jo L186 - antennemalle. Finnes den i gul variant?
Mens bildesøk på Ancistrus gold gir bilder av L144.
http://www.findfish.nl/visfotos/visfotoff/Aquabeek/Ancistrus_Gold_Paraguay_L144_female.jpg
Finnes det noen annen malle denne kan forveksles med.
(se bort fra albino ancistrus sp, den har vel røde øyne?)
eller er dette god fisk, å bare til å bestille?

Mine Ancistrus guld viste seg å være kinesisk algespiser, når jeg fikk studert dem når de var rolige.

Jeg stoler ikke på disse bestilingslistene...
ja, du sa det
men kinesisk algespiser er jo noe helt annet: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=11921
ligner ikke L144 at all

I fiskelista står den som algespiser guld eller bare algespiser.
Lat. navn: Gyrinocheilus aymonieri
tulladi
Morsom tråd dette:-) Men en forhandlerliste jeg har, der finner jeg altså denne typen: Ancistrus Guld 3-3,5cm med dette latinske navnet: Ancistrus dolichopterus Men lat.navn er jo L186 - antennemalle. Finnes den i gul variant?

Dessverre er det fryktelig mye surr rundt dette navnet. Jeg har sett vanlig oppdrettsancistrus bli solgt som dolichopterus ved mange anledninger (kjøpte i sin tid også en - det er Bartesnoppen min, som har greid å lage ancistrusbarn 2 ganger - en helt vanlig oppdrettsancistrus, bortsett fra at han var voksen da han ble solgt). Står det dolichopterus, og gul ancistrus/ancistrus gull om samme fisken, er det ganske sikkert en helt vanlig albino oppdrettsancistrus. Også i akvarieboka mi er det avbildet en vanlig ancistrus ved siden av dolichopterus, noe som lenge gjorde meg usikker på hva som var rett. Men, hvis man sjekker ut L-nummer og latinske navn på Planet Catfish, er sannsynligheten stor for at det er det du finner på Planet Catfish som er riktig. Den eneste tingen jeg noensinne har funnet feil i Cat-e-log der, er et feilplassert bilde. Jeg får mer og mer respekt for det forumet.
Forresten, hvis du søker etter ancistrus dolichopterus på internett, tror jeg du finner en salig blanding. Jeg forsøkte å finne ut hva som egentlig var riktig en gang, og det var fryktelig mange som prensenterte en fisk veldig lik oppdrettsancistrus som dolichopterus. Jeg lurer på om det kan ha vært noe reklassifisering inne i bildet her en gang, siden det er så utrolig mange som tar feil på dette.

Finnes det noen annen malle denne kan forveksles med.
(se bort fra albino ancistrus sp, den har vel røde øyne?)
eller er dette god fisk, å bare til å bestille?

I utgangspunktet ville jeg ha sagt at det ikke er flere, men jeg mener ganske bestemt at jeg ett eller annet sted har sett et bilde av en fargevariant av ei malle som kan ligne. Men ikke snakk om jeg husker om det var her på AF eller Planet Catfish jeg så det, og jeg husker ikke hvilken malle det var snakk om heller. Og jeg orker ikke å bla igjennom alle fiskene i begge fiskebasene for å se om jeg finner bildet...
ja, skjønner godt at noen butikker klager på listene/leverandørene sine jeg....
må vel bare vente og høre med butikken der jeg handler, hva som dukker opp hvis de bestiller denne typen.....
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap