- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Farlowella acus/vittata
Farlowella acus/vittata
I forbindelse med innkjøp og identifikasjon av mine nydelige farlowellaer, har jeg kommet over en ganske stor uoverenstemmelse i fiskebasen her på AF og hos Planet Catfish. Det store spørsmålet blir da: hva er rett. Det gjelder Farlowella Acus. Her er profilen på AF, og her er profilen hos Planet Catfish.
Kan noen ihuga mallemennesker faktisk finne ut hva som er reelt ang. f. acus her?
Kan noen ihuga mallemennesker faktisk finne ut hva som er reelt ang. f. acus her?
Postet 07.06.07 kl 11:39
Postet 07.06.07 kl 13:12
F.eks. står det i fiskebasen her på AF "Vanlig akvariefisk". Dette står hos Planet Catfish: "This fish is highly endangered and could easily become extinct in the next twenty years. Although numerous aquarium books show photos labeled as Farlowella acus they are most likely all incorrect. It is very doubtful that this fish has ever been exported for the aquarium trade." (min uthevning)
I tillegg ser jeg uoverenstemmelser på bilder. I følge dette sammenligningsbildet hos Planet Catfish, så har f. acus uvanlig kort nese, sammenlignet med mange av de andre farlowellaene. Jeg får ikke dette til å stemme med bildene i fiskebasen her på AF.
Om oppdrett AF: "Oppdrett i akvarium på denne mallen er mulig. Eggene legges på en renset overflateog voktes så av hannen. "
Planet Catfish: "Assumed to be the similar to the rest of the genus with the male guarding the eggs but has never been spawned in captivity." (igjen min uthevning)
Jeg blir litt usikker på hvem jeg skal høre på her
I tillegg ser jeg uoverenstemmelser på bilder. I følge dette sammenligningsbildet hos Planet Catfish, så har f. acus uvanlig kort nese, sammenlignet med mange av de andre farlowellaene. Jeg får ikke dette til å stemme med bildene i fiskebasen her på AF.
Om oppdrett AF: "Oppdrett i akvarium på denne mallen er mulig. Eggene legges på en renset overflateog voktes så av hannen. "
Planet Catfish: "Assumed to be the similar to the rest of the genus with the male guarding the eggs but has never been spawned in captivity." (igjen min uthevning)
Jeg blir litt usikker på hvem jeg skal høre på her
Postet 07.06.07 kl 13:31
Da er jeg med. Jeg leste nemlig ikke teksten.
Som jeg skrev ovenfor, de fleste Farlowella acus er faktisk Farlowella vittatus. En av de få, vanlige feilene.
Så det som står på planetcatfish stemmer.
Den beste kilden til denne slekten finnes i "Burgess, W.E. 1989. An atlas of freshwater and marine catfishes, a preliminary survey of the Siluriformes. T.F.H. Publications" s. 409
Vi kommer til å rette dette opp i basen også, fint du følger med.
E
Som jeg skrev ovenfor, de fleste Farlowella acus er faktisk Farlowella vittatus. En av de få, vanlige feilene.
Så det som står på planetcatfish stemmer.
Den beste kilden til denne slekten finnes i "Burgess, W.E. 1989. An atlas of freshwater and marine catfishes, a preliminary survey of the Siluriformes. T.F.H. Publications" s. 409
Vi kommer til å rette dette opp i basen også, fint du følger med.
E
Postet 07.06.07 kl 14:01
Postet 07.06.07 kl 15:46
Her finner du den beste og nyeste "identifiserings nøkkelen" til under familien Loricariinae. Mye fin info om "grenmallene her.
The genera of the Neotropical armored catfish subfamily Loricariinae(Siluriformes: Loricariidae): a practical key and synopsis. RAPHAEL COVAIN & SONIA FISCH-MULLER
E
The genera of the Neotropical armored catfish subfamily Loricariinae(Siluriformes: Loricariidae): a practical key and synopsis. RAPHAEL COVAIN & SONIA FISCH-MULLER
E
Postet 07.06.07 kl 16:41
Postet 07.06.07 kl 17:01