- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Er H. Zebra vanskelig?
Er H. Zebra vanskelig?
Postet 08.06.07 kl 23:36
Postet 09.06.07 kl 00:02
Postet 09.06.07 kl 00:22
Postet 09.06.07 kl 11:53
Jeg fikk ihvertfall sjokk da jeg skulle anskaffe sebraer første gang. Jeg ante ikke at de var så dyre. Men jeg var ikke i tvil om at jeg skulle ha, så de pengene spyttet jeg i, selv om det var med en ekkel magefølelse. Men det virker som tilgangen til sebraer har blitt bedre i det siste. På den annen side, tror jeg kanskje det er en god del vanskeligere å få tak i sebraer der oppe i nord, enn her i sør. Jeg kan ikke huske å ha sett noen til salgs i den delen av landet. Og sebraer er ikke en fisk man tar sjansen på å sende med posten! Til det er de for dyre å miste.
Jeg har også etterhvert funnet ut at prisen på sebraer ikke er enestående høy. Det er mange fryktelig dyre maller man kan spy ut pengene sine på. Men det som er ulempen med sebraer, er at de vil leve i grupper, slik at man ikke bare kjøper en. Jeg har 4, og synes egentlig at det blir i minste laget.
Det er forresten en ulempe med å ha dyr fisk i huset: man blir skikkelig nervøs for at noe skal skje dem. Jeg har flere ganger hatt hetta, fordi jeg var sikker på at jeg hadde mista en. De er nemlig temmelig sjenerte, så det kan gå lang tid mellom hver gang jeg kan stadfeste at alle er på plass. I tillegg så har de den ekle uvanen å sove på ryggen. De suger seg fast oppned under en stein, og så mister de taket mens de sover. Resultatet har vært mange "neeeeeeeeiiiii!!!!!" her i stua, når jeg har funnet en sebra liggende med buken i været. Men når de våkner, er de like spreke igjen. Det blir også hysterisk nistirring etter sykdomstegn osv. Men en ting er ihvertfall sikkert: de er høyt elsket!
Jeg må bare sitere Håvard Støre Andresen, da jeg spurte hva det er med maller som gjør at vi bare må elske dem:
"Kanskje vi liker å bruke store summer penger på fisk vi nesten aldri ser?
Kanskje vi bare eeeeelsssker dem "
Jeg har også etterhvert funnet ut at prisen på sebraer ikke er enestående høy. Det er mange fryktelig dyre maller man kan spy ut pengene sine på. Men det som er ulempen med sebraer, er at de vil leve i grupper, slik at man ikke bare kjøper en. Jeg har 4, og synes egentlig at det blir i minste laget.
Det er forresten en ulempe med å ha dyr fisk i huset: man blir skikkelig nervøs for at noe skal skje dem. Jeg har flere ganger hatt hetta, fordi jeg var sikker på at jeg hadde mista en. De er nemlig temmelig sjenerte, så det kan gå lang tid mellom hver gang jeg kan stadfeste at alle er på plass. I tillegg så har de den ekle uvanen å sove på ryggen. De suger seg fast oppned under en stein, og så mister de taket mens de sover. Resultatet har vært mange "neeeeeeeeiiiii!!!!!" her i stua, når jeg har funnet en sebra liggende med buken i været. Men når de våkner, er de like spreke igjen. Det blir også hysterisk nistirring etter sykdomstegn osv. Men en ting er ihvertfall sikkert: de er høyt elsket!
Jeg må bare sitere Håvard Støre Andresen, da jeg spurte hva det er med maller som gjør at vi bare må elske dem:
"Kanskje vi liker å bruke store summer penger på fisk vi nesten aldri ser?
Kanskje vi bare eeeeelsssker dem "
Postet 09.06.07 kl 12:16
Om jeg først skal kjøpe zebraer, skal det være så mange at de en dag kan lage yngel. I så fall kan det jo bli en riktig taktisk investering, men man skal vel ikek ta det som noen selvfølge at man klarer det heller da...
Penger kan spares (i dette tilfellet får man bare la være å ta sertifikat :p), og om jeg skal kjøpe tar jeg dem med hjem med fly selv.
For meg virker det som det er like lett å få tak i H. Zebra som det er å få tak i maller i prisklassen mellom 400 og 800?
Penger kan spares (i dette tilfellet får man bare la være å ta sertifikat :p), og om jeg skal kjøpe tar jeg dem med hjem med fly selv.
For meg virker det som det er like lett å få tak i H. Zebra som det er å få tak i maller i prisklassen mellom 400 og 800?
Postet 09.06.07 kl 14:25
Inaktiv bruker

Har sett mange forskjellige maller til salgs som er i prisklassen 4-800.. Men har aldri sett H. Zebra
Postet 11.06.07 kl 19:55
KesolFor meg virker det som det er like lett å få tak i [I]H. Zebra[/I] som det er å få tak i maller i prisklassen mellom 400 og 800?
Egentlig ikke. Det er ytterst sjelden at man kan få tak i sebraer i butikker. Jeg har bare vært borti det to ganger, hvorav den ene butikken visstnok driver oppdrett av dette i kjelleren. Men prisen i den butikken er helt hårreisende. Den billigste (minste) de hadde, kosta ca. 4000,-!
Så sebraer får man stort sett tak i privat. Grunnen til at sebraer er så vanskelig å få tak i, er at det er fangstforbud på dem. Derfor er man avhengig av at det er fisk det avles på. Det er ikke mulig (eller skal ihvertfall ikke være det) å få tak i VF h. zebra. De fleste andre mallene i prisklassen 400-800, derimot, kan man altså få tak i VF. Dermed kan man faktisk bestille dem gjennom en god del butikker. Ta f.eks. L-200. Ikke av de sjeldneste, ikke av de vanligste (men en utrolig vakker malle). Disse har jeg funnet VF i 3 dyrebutikker, pluss en nettbutikk. Og det er altså butikker jeg har vært i. Det er sikkert haugevis av andre steder du kan få tak i dem også. Zebraer har jeg altså bare sett i en butikk (men vet de også har vært i en annen jeg aldri har vært i), og de avles altså av butikken selv (hvis sladderet jeg har hørt stemmer). L-128 har jeg sett i to vanlige butikker, og en nettbutikk. Nok en gang er dette butikker jeg har vært i. Ta en titt hos Dahls dyrerike i Moss, på alt snadderet de har av maller der! Eller på Brasillista til Aquamanias. Der er det mye snadder, der! *Sikle!*
Postet 11.06.07 kl 20:46
Mente privat - finner seriøst flere zebraer enn andre maller her (bortsett fra ancistrus sp.).
Tror nesten jeg må bestille hos Aquamanias, den dagen han eventuelt får inn VF Betta splendens.
For øvrig har jeg sjekket flyfrakt, og det er ikke ille. 450,- fra Sola til Harstad/Narvik (Evenes) for pakker opp til rundt 15kg.
Det var litt OT. Jeg har eksamensforberedelser, og føler med egentlig forberedt nok nå.
Tror nesten jeg må bestille hos Aquamanias, den dagen han eventuelt får inn VF Betta splendens.
For øvrig har jeg sjekket flyfrakt, og det er ikke ille. 450,- fra Sola til Harstad/Narvik (Evenes) for pakker opp til rundt 15kg.
Det var litt OT. Jeg har eksamensforberedelser, og føler med egentlig forberedt nok nå.
Postet 14.06.07 kl 09:24