- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Jeg er plaget med alger - hvilken algspiser?
Jeg er plaget med alger - hvilken algspiser?
Hei! Jeg har hatt et ancistruspar frem til forrige mnd, det ble 1 år og 2 mnd faktisk, så jeg synes det var ganske trist når den ene døde *snufs* jeg skal kjøpe flere ancistrus nå. lurer på å dra til dyrebutikken å kjøpe 3 stk...
Men jeg har så mye alger i akvariet mitt :/ spes på plantene! Jeg må hele tiden ta opp pynteting og skrubbe de med svamp, vaske glasset og prøve å få av det verste på plantene. så jeg tenkte jeg måtte skaffe meg noen algspisere som var litt mer effektive ble anbefalt siamesisk algspiser? var dette et godt råd eller? hvilke maller er de aller beste på å holde akvariet rent for alger?
Men jeg har så mye alger i akvariet mitt :/ spes på plantene! Jeg må hele tiden ta opp pynteting og skrubbe de med svamp, vaske glasset og prøve å få av det verste på plantene. så jeg tenkte jeg måtte skaffe meg noen algspisere som var litt mer effektive ble anbefalt siamesisk algspiser? var dette et godt råd eller? hvilke maller er de aller beste på å holde akvariet rent for alger?
Postet 15.07.07 kl 13:13
Postet 15.07.07 kl 13:34
Postet 15.07.07 kl 13:38
Sjølv bruker eg sebrasnegler (også kalla mysteriesnegler) til å ta algane på glaset. Dei er meir effektive enn maller, iallefall på det eg har hatt av grønalger. Alger på små buskete planter som javamose kan sneglane ha litt problem med å kome til på trur eg, men små reker som kirsebærreker kan gjere reint bord der
Postet 15.07.07 kl 14:02
Postet 15.07.07 kl 15:12
Hvis du har et stor algeproblem nytter det ikke bare sette inn algespisere. Hovedproblemet er for mye næring i vannet i forhold til planter. En kombinasjon av hurtigvoksende planter og algespisere er det som skal til. I en periode kan det også være lurt å få tynnet ut litt i næringsnivået ved å foreta litt hyppige vannbytter.
En skal heller ikke se bort i fra at det helt motsatte kan være problemet. Med veldig lite næring i vannet vil algene klare seg bedre enn plantene. Og i dette tilfellet vil det være bedre å tilføre næring enn å tynne ut næringsinnholdet.
For de fleste som opplever en mer eller mindre algeboom er det for høyt næringsinnhold som er problemet.
Postet 15.07.07 kl 15:15
hmm litt usikker på hva dere mener med næring. jeg fôrer ca 1 gang om dagen med malletabletter og vanlig flakfôr. jeg har ikke hatt oppi noe plantenæring...
de plantene jeg har er sånn som ser ut som siv, og en stor en med masse masse små, runde blader... vet ikke om det var til noe hjelp lyset er på 12 timer daglig og styres av en timer.
de plantene jeg har er sånn som ser ut som siv, og en stor en med masse masse små, runde blader... vet ikke om det var til noe hjelp lyset er på 12 timer daglig og styres av en timer.
Postet 15.07.07 kl 16:11
Alger og planter krever begge næring for å leve. Noe av næringen får de av lyset, noe fra Co2 fiskene puster ut (sett at en ikke har Co2-annlegg i karet) og noe fra metaller og mineraler plantene trenger for å vokse.
Med 12 timer belysning i døgnet, uten tilsetting av plantenæring, er du allerede på god vei til å få en ubalanse mellom næringsstoffene, og da er det alger i stedet for planter som vokser.
Jeg hadde selv tatt en vannprøve av No3 og Po4, for å se om disse er forhøyet. Er de det, må det til større vannbytter enn det du praktiserer, evt en rekke små vannbytter fremover.
Deretter ville jeg sørget for at lyset var optimalt, både med tanke på det lyset som produseres, og antall timer dette er på.
Tilførsel av næring til plantene er noe jeg også ville sørget for.
Med 12 timer belysning i døgnet, uten tilsetting av plantenæring, er du allerede på god vei til å få en ubalanse mellom næringsstoffene, og da er det alger i stedet for planter som vokser.
Jeg hadde selv tatt en vannprøve av No3 og Po4, for å se om disse er forhøyet. Er de det, må det til større vannbytter enn det du praktiserer, evt en rekke små vannbytter fremover.
Deretter ville jeg sørget for at lyset var optimalt, både med tanke på det lyset som produseres, og antall timer dette er på.
Tilførsel av næring til plantene er noe jeg også ville sørget for.
Postet 15.07.07 kl 17:25
Postet 15.07.07 kl 17:59
SofusSjølv bruker eg sebrasnegler (også kalla mysteriesnegler) til å ta algane på glaset. Dei er meir effektive enn maller, iallefall på det eg har hatt av grønalger. Alger på små buskete planter som javamose kan sneglane ha litt problem med å kome til på trur eg, men små reker som kirsebærreker kan gjere reint bord der
Enig med deg,Sebrasnegler gjør jobben ble faktisk sjokkert over hvor effektive disse var.Kjøpte 2 Sebrasnegler som holder unna i 60L min.Av fisk kan jeg anbefalle Golden otocinclus hvis du har lite kar, de blir bare ca 5cm og jobber som bare det.Disse bør holdes i gruppe på 4stk.
Postet 15.07.07 kl 20:16
Postet 15.07.07 kl 21:01
Frank AngellAlger og planter krever begge næring for å leve. Noe av næringen får de av lyset, noe fra Co2 fiskene puster ut (sett at en ikke har Co2-annlegg i karet) og noe fra metaller og mineraler plantene trenger for å vokse. Med 12 timer belysning i døgnet, uten tilsetting av plantenæring, er du allerede på god vei til å få en ubalanse mellom næringsstoffene, og da er det alger i stedet for planter som vokser. Jeg hadde selv tatt en vannprøve av No3 og Po4, for å se om disse er forhøyet. Er de det, må det til større vannbytter enn det du praktiserer, evt en rekke små vannbytter fremover. Deretter ville jeg sørget for at lyset var optimalt, både med tanke på det lyset som produseres, og antall timer dette er på. Tilførsel av næring til plantene er noe jeg også ville sørget for.
Ok takk for råd! Lyset er på i 12 timer som sagt, trodde det var optimalt...
Karet er 112 liter.
Jeg skal få tatt vannprøver jeg
Postet 16.07.07 kl 10:01