L-039.

Latin navnet her er vel nesten litt rasistisk er det ikke. Beskrevet av Normann som tydlig er hvit en gang i tiden.

Ellers er det jo en fin malle ser det ut som, selv om det ikke er så mye som er beskrevet av den. Men de har jo fått den inn på dyregod nå, så lurte litt på om jeg skulle hatt meg noen. Noen som har noe kjenneskap til dem?
J.R Norman beskrev flere arter, både ferk- og saltvans fisker. Jeg tror han var engelskamnn. Ha ga ivertfall ut 12 vitenskplige artikkler mellom 1927 og 1939.

Faktisk er det litt tvil på hvorfor han valgte å kalle en fisk med prikker for niger. Niger er latin og betyr svart. Museumseksmplare skal også være i så dålig stand, at det er usikkert om det er denne arten. Men eldre eksmplarer får betydelig mørke farger og prikkene blir mindre.

I følge welt atlas 2 blir denne arten skjeldent importert og de fleste arter som blir solgt under dette navnet, er som regel Pseudolitoxus anthrax L-235.

Det er ikke alle som bruker slektsnavnet Pseudancistrus, Slekten ble ettablert i 1862 av Bleeker. Armbruster har senere satt Lithoxancistrus (Isbrücker, Nijssen, and Cala 1988) og Guyanancistrus (Isbrücker 2001) som synnonym til slekten. Til manges frustrasjon.

Arten kan bli stor opptil 25 cm, den kan faktisk bli 18 cm bred fra brystfinnespiss til brysfinnespiss. Arten finnes i nordlige Brasil og i Fransk Guyana. Vannparametere målt i elven (Rio Oiapoque) 29 grader og pH på 6,2

E
Forskjell
Er de noen spesiell måte og se forskjellen på. Har dyregod fått de inn er det jo moro med en malle som ikke er så vanlig. Og de spiser jo også alger, noe som gjør de enda mer gunstig for min del.

Men så jo de kunne bli ganske store ja, men dumt og måtte vente og se på størrelsen om hvilken det er snakk om.

Men L240 er jo også en favoritt, og ligner jo litt bare prikkene er større. Men står jo at en l039 trenger mye strøm. Blir det da litt som l340 og l46 med tanke på støm i akvariet? For da passer det jo ikke med så mange andre arter i et stort akvariet.

L240 blir jo ca like stor som en l039.
Fiskene dyrego tar inn er Pseudolitoxus anthrax L-235.

Yngel
Hvordan er det med yngel på disse. Like enkelt som Ancistrus eller ikke.

Jeg var innom og tittet på dem, og det er jo ikke mulig og se noen klar forskjell på kjønn for min del. Men prikkene er jo veldig mye mindre en på en l240. Men disse spiser vel alger i stedet for fisk og slikt, har jeg skjønt ting riktig. Da mer som en ancistrus.
Fiskene du har sett på dyrego er Pseudolitoxus anthrax L-235.
Oppdrett på nenne arten er ikke beskrevet.

Anthrax er også det engelske navnet på det grusomme miltbrannviruset som brukes som biologisk våpen. Av denne grunn importeres disse fiskene som guyanancistrus niger, som ikke er samme familie engang isteden

Ikke like lett alltid
Jeg tror vel i utgangspunktet man ser forskjell på hvit pulver og en svart fisk. Men skal ikke henge meg mye opp i merkingen med latinnavn. Men l nummeret burde jo være rett.

Men ellers er del vel litt som en ancistrus i koste?

Står jo også lite om kjønnsforskjellen her om fisken. Men er det kun børster på kantene av finnene man kan se forskjellen på?
alfen50
Jeg tror vel i utgangspunktet man ser forskjell på hvit pulver og en svart fisk.

Kontroll av innhold fører til forsinkelse, nedkjøling og død fisk ved ankomst. Derfor står det aldri anthrax i importpapirene.

Forskjellen på kjønnene er at hannen har lengre buster enn hunnene. Dette er forøvrig lette fisk å holde, er lite sky og er råflotte. Anbefales
Kjønnsforskjell
Men var på butikken og der pratet de om at børstene kom og gikk avhengi av sesongen. Var derfor vanskelig og se forskjell på kjønn. Er det ellers noen gode tips?
"Børstene" eller odontodene forsvinner ikke. De er der hele tiden. Den beste måten å skille kjønnene fra hverandre er ved å bruke disse. Hannen får som sagt mye kraftigere odontoder enn hva hoa gjør. Men du må være klar over at hoa også utvikler odontoder. Dessuten bør fisken være over en viss størelse før disse blir ordentlig synlig. Fisken utvikler også odontoder ved gjellene, så det er ikke bare på brystfinnene nei.
Arten blir opptil 17 cm.

E
Feil malle
Når jeg kom dit i dag hadde de bare l-128 inne. Den kunne jeg ikke så mye om egentlig. Men ganske lik av utseendet. Så ble litt skuffet, gikk til en annen butikk i samme kjede og kjøpte meg en gruppe på 6 l-136.

Følte jeg måtte ha noen maller i dag. Men fikk dem jo for en god pris, så alt greit. I morgen skal jeg også hente noen flere l-091.

Maller er jo egentlig veldig fasinerende fisk. Så fyller jo opp med en type i hvert akvariet nå om dagen så lenge jeg har plass. Men det drar jo på seg litt kroner.
l128
Nå har jeg lest litt mer om l-128, så i går kjøpt jeg meg 5 stykker av dem også. Fikk sett litt mer på dem og lest litt mer. Fine er de jo, så nå fikk jeg enda en l-malle i hus. Men noen som vet om det er blitt noen yngel på noen av denne mallen?
L-128 er aldri drettet. Du kan bli den første
Moro
Men vanskelig er vel tingen jeg tenker på. Men får vel se om det ikke går. Skjønner jo stadig det at l-maller er vanskelig og drette. Har jo selv fått meg en del nå, men ikke mange som det har blitt noen oppdrett på.

Har nå:
L-091
L-128
L-136
L-340

Og høres så langt ut som det bare er l-340 som noen har fått yngel på.

Men får vel bare ha dem i akvariet, gjøre klart med diverse huler og mat og se om jeg får noen forhold som gjør at jeg får noen yngel til slutt.

Tenkte jeg skulle gjøre litt endringer i noen akvarier for og legge mulighetene mer til rette. FOr mange maller liker vel sand bunn og ikke steiner?

L-091 blir jo så stor, så de er om dagen i en 600 liter med diverse annen fisk.

L-128 og L-136 er i en 240 liter med et par ynglende ciklider.

L-340 skal jo ha mye strøm, så de er i en 96 liter alene.

Men tenkte og gjøre om en rack jeg har med 2x222 litere til mallene. Da en type i hver. Men ser dem jo ikke så mye, så burde jo nesten ha noe annen fisk der også for syns skyld. Noen små ciklider eller noe går kanskje greit uten at eventuelle yngel blir spis?
Jeg har yngel på L-136

Jeg har sand i noen av mine mallekar. Nå har jeg rimelig mye sirkulasjon i alle mallekarene, det er urovekkende mye sand i filterpatronene. Så er litt skeptisk på hva det har å si for slitasjen på filtrene.
Her fant jeg litt mer informasjon om l-128.

Så du har yngel på l136. Da må jeg vel få dem i et eget akvarie for og få dem til og yngle med tiden. Litt små enda. Men hvordan har du satt opp akvariet?

Med huler og mye strøm og sand skjønner jeg. Men er det stort eller lite, og hvordan har du plassert hulene med tanke på strømmen i akvariet?
Jeg har en VF-gruppe på 7 som jeg fikk fra Haakon på AquaZoo en gang på nyåret. Første egglegging fikk jeg vel i Mai engang. Karet er 160 liter. Hos meg gikk det til slik. En lengre periode med liten sirkulasjon, og at vannskiftefrekvensen gikk fra 2 dager til et ukentlig. Sirkulasjon vil jeg tippe var en plass mellom 1500-2000l/t i denne perioden. Jeg hadde lyset av i denne perioden også. Økte så sirkulasjonen til ca 3500-4000l/t, og store daglige vannskift med for det meste bare kalt vann. Kjører også kraftig på med 02 gjennom en av sirkulasjonspumpene. Masse mat, forer med Wardley rekepellets som er favoritten, bruker også plecochips og tabimin, litt frosentfor i ny og ne, men synes dette skaper mest problemmer med så høy sirkulasjon. Det henger seg stort sett fast i blåsvampen. Tempratur 29 grader, ph er 6,9. Kh og Gh er sikkert 0, har ikke målt dette.

Karet er spartanskt innredet, med hulene stilt opp mot bakveggen i en rett linje, sågar noen i to høyder, har et kull nå i hulen på toppen. Alle pumper står på ene kortveggen, disse blåser fra toppen alle sammen, mot veggen på andre siden. Har en del røtter også, en javabregne som ikke ser ut til og trives noe særlig, men den holder nå ut enda. Har en utvendig 2224, samt 2-3-4 sirkulasjonspumper på blåsvamp etter behov. Biltemasand.

Som sagt tidligere er jeg litt skeptisk på hvor bra denne sanden er for utstyret, mallene trives nok, men tviler på at impeleren på pumpene gjør det Siden jeg satte opp dette karet på nyåret har jeg sikkert vrid 1.5 dl sand ut av svampene, den utvendige har jeg ikke turt å se i enda.

Dette er en malle som jeg kan anbefale til andre, ut fra de L-mallene jeg har kjennskap til, er dette den som er minst sky. Når rekepelletsen treffer bunnen begynner halen å slå inni hula, og de kommer ut med en gang, for å spise. Begge kjønn utvikler odontoder under øynene, men hanens ser ut til å være lengre, dette ser man nok bare forskjell på når de er fullvoksen. Det sies at de blir ca 8cm, min største som at på til er en hunn, er nok 10-12cm.

Et eget kar er uten tvil en fordel, gjerne med litt dunkel belysning, høy sirkulasjon og 02 tilførsel, rent vann, så vil nok dette bli bra.

Lykke til.

En kunst
Må jo si det nesten høres ut som en kunst og få dem til og yngle. Men får vel starte med og kjøpe noen flere huler. Stadig behov for det. Så får jeg sette opp akvariet på nytt. Men veldig mye strøm som skal til. Nå har jeg en sirkulasjonpumpe liggende som jeg ikke bruker om dagen med mye effekt, så skal jo ordne seg det. Prøvde det i 600 literen, men alt blåste til en kant så lot være med og sette det i. Men får vel lage en 222 liter med dette i. Diverse pumper og god sirkulasjon. Men som du sier får man mye sand i pumpene av dette. Har sand i noen andre akvarier og det blir jo stadig mindre når man tar ut pumpene for og vaske dem.

Men i alle mine har jeg ganske mye belysning. Godt for planter, for det er jo hyggelig at de også gror. Javabregner for jeg som regel mye alger på, og mange nye skudd. Så de blir aldri så fine hos meg. Men bruker heller ikke co2 i mine akvarier.

Men moro om jeg også får til og få litt yngel. Enda er de jo veldig små, så litt tid og tålmodighet må man vel uansett ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap