Da har jeg fått ancistrus egg ;)

Jeg kjøpte 2 stykk ancistrus av en på forumet her som var lekspar ..

Hvor lang tid tar det før dem klekker ut?
Det tar 14 dager fra eggene klekkes til yngelen er frittsvømmend eog kommer ut av hulen, i følge Fiskebasen.
Har nettopp fått yngel på mine ancistrus,det tok ca 10 dager fra eggene klekte til de kom ut av hula.Ca 20 stk,og de er såååå søte))
Artig da...
De klekker etter ca 5 dager. Jeg pleier å tømme hulen med en gang de er klekket. Tømmer de da opp i en fødekasse med en liten rot oppi. Når plommesekken er borte, forer jeg de med agurk og tabletter. Vær også litt forsiktig med store vannskifter, da de kan være vare på tempsvingninger.

Lykke til.

Mvh
Thomas
fødekasse?
denne typen?

de beveger seg rundt i hulen nå,men dem har ikke klekkt enda? Se på bildet.

Å det var vel av deg jeg kjøpte dem av ?
Thomas Bråthen
denne typen? de beveger seg rundt i hulen nå,men dem har ikke klekkt enda? Se på bildet. Å det var vel av deg jeg kjøpte dem av ? ;)

Du kjøpte de av meg, ja. hehe

Det er den typen fødekasse jeg bruker.

Litt vanskelig å se på bilde, men det ser jo nesten ut som om egga dine har fått små haler. :o) Da har de nok klekket, gratulerer!

:)
Ja dem har små haler Gjør det no om jeg har dem der da?

har dem i eget akvarium ikke no annen fisk der.
Thomas Bråthen
Ja dem har små haler ;) Gjør det no om jeg har dem der da? har dem i eget akvarium ikke no annen fisk der.

Det går kjempebra og ha de der noen dager, men det er mye lettere å få de ut av hula hvis du tar de tidlig.

Det er ganske vanskelig å få tak i de når de har forlatt hula og svømmer rundt i akvarie.

Thomas A Eriksen
De klekker etter ca 5 dager. Jeg pleier å tømme hulen med en gang de er klekket. Tømmer de da opp i en fødekasse med en liten rot oppi. Når plommesekken er borte, forer jeg de med agurk og tabletter. Vær også litt forsiktig med store vannskifter, da de kan være vare på tempsvingninger. Lykke til. Mvh Thomas

Når plommesekken er borte ??

Er det den gule klompen dem har på ryggen?

Det er nok på magen de har denne klumpen. :o)

Når den har forsvunnet og de ser ut som små minikopier av sine foreldre så kan du begynne å fore med bånntabletter og agurk.

Jeg bruker Wardley Algae Discs.
Thomas A Eriksen

Det er nok på magen de har denne klumpen. :o)

Når den har forsvunnet og de ser ut som små minikopier av sine foreldre så kan du begynne å fore med bånntabletter og agurk.

Jeg bruker Wardley Algae Discs.

Så det nå
Inaktiv bruker
Kesol
Det tar 14 dager fra eggene klekkes til yngelen er frittsvømmend eog kommer ut av hulen, i følge Fiskebasen. :)

man skal ikke tru på fiskebasen i alle tilfeller. Her er det mange som klekket etter 10 dager
Hvor lang tid ting tar, bestemmes av en del faktore. Temperaturen er viktigst.
Jo varmere vann, jo raskere syklus.

Her tar det normalt 10-14 dager fra egglegging, til de første småtrollene titter fram.
I rene oppdrettskar, der yngelen er uten naturlige fiender, har jeg faktisk opplevd at yngelen på første dag etter klekking titter ut av hula.

Disse små sjarmtrollene begynner å leite etter føde tidlig, mens de ennå har plommesekk. Jeg starter derfor fôringen med en gang, slik at de vennes til fôret.

Hos meg fôrer jeg med det meste; malletabletter av ymse slag, JBL GranaDiskus, røde mygg, vegetabilsk rekemix (70% veg, 30% reke), selvlaget mallefôr (oppsamlet frøs fra flakfor beriket med vitaminer).
Gir også noe oksehjerte, men er meget forsiktig med dette.

Optimal vekst sikres med å ha fiskene i ett kar der de kan ete, ete og ete ennå mer. Dette krever naturlig nok heftig filter, og jevnlige vannbytter (annen hver dag er perfekt for god vekst)
Alger, det sliter jeg ikke med på tross av hard belastning. Det kan vel skyldes at det er ca 100 yngel(str 10-70mm) i ett kar på 150L
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap