Ancistrus og gibbiceps

Hvordan ser dere forskjell på disse? Har 3 digre og en mellomstor som jeg fikk sist uke. For meg ser de ut som ancistrus, men når jeg titter på bilder i fiskebasen av gibbiceps, ser de fordundre meg ut som disse også.

Er det en visuell forskjell som en nybegynner kan se?
En gibbi har ett meget karakteristisk "mosaikkmønster", mens ansictrus har prikker. Sistnevnte utvikler også barter, hannene skikkelige gevir i trynet, mens de fleste voksne damer får litt dun på leppa
Er det virkelig gibbiceps jeg har? Da må jeg kvitte meg med disse 4 ganske så raskt. De blir jo enorme. Jeg ser hvordan de "kjemper" om de to mallehulene jeg har. Ingen av de har barter.

Vet ikke om mosaikkmønsteret synes på bildene. Det er i alle fall ikke prikker.

Fikk tatt opp 3 maller, men den fjerde var for aktiv.

Malle nr. 1

Plastkaret er 15 cm i bunnmål. Ble nok noe uklart pga vanndråper på plasten.
Inaktiv bruker
alle mallene er gibbiceps ja
Tror malle nr. 2 er en Pleco.
Inaktiv bruker
Malin.P
Tror malle nr. 2 er en Pleco.

det ser kansje ut sånn på bilde nr2.
Men på det første bilde av malle 2 ligner det mer en gibbiceps
Uansett så blir de alt for store for mitt 54 l kar. Må se å få kvittet meg med de på et eller annet vis. Innbilte meg at det var vanlige ancistrus, men..
Alle 3 er nok Gibbiceps ja. Korekt vitenskapelig navn er Pterygoplichthys gibbiceps

E
Inaktiv bruker
blackmolly
Uansett så blir de alt for store for mitt 54 l kar. Må se å få kvittet meg med de på et eller annet vis. Innbilte meg at det var vanlige ancistrus, men..

Gibbiceps blir opptil 50cm, og kansje mer enn det!

I min 54L kjøper jeg ancistruser som er ca 5cm og lar dem vokse og tilpasse seg.
kh92no
[QUOTE=blackmolly]Uansett så blir de alt for store for mitt 54 l kar. Må se å få kvittet meg med de på et eller annet vis. Innbilte meg at det var vanlige ancistrus, men..

Gibbiceps blir opptil 50cm, og kansje mer enn det!

I min 54L kjøper jeg ancistruser som er ca 5cm og lar dem vokse og tilpasse seg.

Har ikke kjøpt dem. De var i en pose guppy og tetra jeg fikk, så det var ikke med vilje.

Inaktiv bruker
Jeg kjøpte tre Ancistruser forrige uke, då jeg kjøpte de var de bare 2-3cm, fant faktisk en av de levende inni pumpen
Hvor lenge kan en gibbiceps være i et 54 l kar? Kan ta en stund før jeg får byttet eller gitt de bort. Og så 4 stk! Uff og uff. Kan jo ikke ta livet av dem, men hva gjør jeg om ingen vil ha dem?

Den største er vel ca. 13 cm nå, tenker jeg.
Inaktiv bruker
Vis ingen vil ha de kan du gi de til en dyrebutikk. Du kan legge ut annonser her på akvaforum på kjøp og salg, du kan legge ut aannonser på og. Jeg og har en Gibbiseps på ca.13cm, men han er oppi et 180l akvarium. Her er to bilder av han (kommer i neste melding)
Inaktiv bruker
Her er noen bilder av min Gibbiseps som er ca.13cm
Info om gibbiceps etterlyses.
Det finnes veldig lite informasjon om gibbiceps. Er det noen som har mer info enn det som er beskrevet i fiskebasen?

Er visst umulig å se kjønn, leser jeg.

De jeg har, er ganske aktive også på dagtid. Synes det er morsomt å se disse enorme beistene (i forhold til guppy), svømme rundt og rote etter mat.

Det er alltid to som okkuperer de to hulene i karet. Den ene ligger omtrent konstant foran hulen. Rasker på ut for å finne noe å spise, og så like raskt tilbake. Men du verden som de driter. Ser at jeg må slamsuge vekk avføringen i dag.

Jamen synd de blir så store som halvmeteren. Kunne tenkt meg å beholde en, men det går jo ikke.

Sankket med zooforretningen i dag, og de er villige til å ta alle gibbicepsene.

Har bestilt lyktetetra som de får inn om 14 dager, og da blir gibbiene byttet bort.

Nå pustet jeg lettet ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap