- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrus-oppdrett
Ancistrus-oppdrett
Nå har jeg vært så heldig at jeg får kjøpt et 140 l akvarium med en ancistrushann + litt fisk til. Og da kommer spørsmålet!
Jeg har selv en ancistrushunn, på 8-9 cm. Siden hun er så stor og frisk som hun er, går jeg da ut ifra at hun er kjønnsmoden. Så da lurer jeg på; må jeg ta henne ut av karet etter egglegging, om jeg ikke ønsker mer enn et kull foreløpig? Og putte henne ned igjen senere om jeg vil ha et til? Jeg tenkte da at jeg kunne bruke 60 literen min som oppdrettsakvarium, med noen få, fredelige fisker, f.eks gyppyer, indiske glassmaller, o.l.
Har så lyst å starte med en fisk som er lett å få i lek, og da minte en venninne av meg på at jeg hadde en singel ancistrus-frue! :P
Legger ved et artig bilde av henne på iherdig jakt under et blad!
Jeg har selv en ancistrushunn, på 8-9 cm. Siden hun er så stor og frisk som hun er, går jeg da ut ifra at hun er kjønnsmoden. Så da lurer jeg på; må jeg ta henne ut av karet etter egglegging, om jeg ikke ønsker mer enn et kull foreløpig? Og putte henne ned igjen senere om jeg vil ha et til? Jeg tenkte da at jeg kunne bruke 60 literen min som oppdrettsakvarium, med noen få, fredelige fisker, f.eks gyppyer, indiske glassmaller, o.l.
Har så lyst å starte med en fisk som er lett å få i lek, og da minte en venninne av meg på at jeg hadde en singel ancistrus-frue! :P
Legger ved et artig bilde av henne på iherdig jakt under et blad!
Postet 09.08.07 kl 23:55
Oglekraft!Så da lurer jeg på; må jeg ta henne ut av karet etter egglegging, om jeg ikke ønsker mer enn et kull foreløpig?
Eller du kan gi henne til meg som har en ancistrushann på ca samme størrelse, så kan jeg prøve meg
Hehe, har prøvd å skaffe Rambo(altså ancistrusen) en fru, men de som er til salgs er ikke akkurat veeldig store.
Lykke til med oppdrettet
Postet 10.08.07 kl 00:22
Om du får de i gang, er de som oftest ustanselig. De vil da leke jevnlig. Nå er det ikke mange yngel som overlever i et selskapsakvarium, så det vil neppe bli overfylt med yngel. Dette er litt avhengig av hvilke andre fisk du har. Jeg ville holdt de i lag til du har oppdrettskaret klart, for så å flytte begge.
Postet 10.08.07 kl 00:33
Endret: 10.08.07 kl 00:35
gorbjo[QUOTE=Oglekraft!] Så da lurer jeg på; må jeg ta henne ut av karet etter egglegging, om jeg ikke ønsker mer enn et kull foreløpig?
Eller du kan gi henne til meg som har en ancistrushann på ca samme størrelse, så kan jeg prøve meg
Hehe, har prøvd å skaffe Rambo(altså ancistrusen) en fru, men de som er til salgs er ikke akkurat veeldig store.
Lykke til med oppdrettet
har en enslig ancistrushunn på den størrelsen jeg som jeg mulig har tenkt å omplassere
Postet 10.08.07 kl 13:56
La dem være i selskaps karret-er som nevnt tidligere i tråden ikke så mange som overlever der-men noen er det. Har selv et parr med oppdrettsvarianten av ancistrust som jevt og trutt legger egg i selskaps"suppen"til kona, og det blir sakte men sikkert flere av de(men det er ingen fare for at de "tar over"karret). De vokser veldig sakte(sånn som de fleste av mallene). Så ikke stress med å fange di men bare fang en i ny og ne, når de har blitt over 3 cm og selg.
Postet 10.08.07 kl 19:25
Inaktiv bruker

Jeg har noen ancistruser som er ca. 3cm som jeg kjøpte i en dyrebutikk. De er så søte
Postet 11.08.07 kl 00:47
Ja, det skulle vel være mulig, hehe:P Da har jeg planen klar, lar de gå sammen en stund, så de får et par kull, så selger jeg
For de som er interesserte, vil jeg da legge ut en annonse når de er til salgs!
Siden du bor i Ålesund. kunne du sikkert fått lånt henne en stund, eller så kan du få en pen og vakker datter!
Legger ved et bilde av henne sammen med "samboeren", en litt fet og muligens bifil praktbotia:P den henger på Algeline (som ancistrusen heter) uansett hvor hun måtte befinne seg!
For de som er interesserte, vil jeg da legge ut en annonse når de er til salgs!
Siden du bor i Ålesund. kunne du sikkert fått lånt henne en stund, eller så kan du få en pen og vakker datter!
Legger ved et bilde av henne sammen med "samboeren", en litt fet og muligens bifil praktbotia:P den henger på Algeline (som ancistrusen heter) uansett hvor hun måtte befinne seg!
Postet 12.08.07 kl 20:11