Banjomalle - skal/skal ikke?

Har sett en malle i dyrebutikken som jeg har falt for. Banjomalla. Gikk ikke i den klassiske fella(som jeg bruker å gjøre), som er å kjøpe fisk en faller for i butikken uten å sjekke hvilken fisk det er. Gikk derfor hjem for å se hvilken fisk det er.
Det jeg fant ut er at det er 2 ulike typer banjomalle med 2 ulike krav til vannvolum.

En, tofarget banjomalle, som kan bli opp til 15 cm og som trenger 60 liter/60 cm. Dette har jeg.

En annen, banjomalle, kan bli opp til 12 cm og som trenger 160l/100 cm. Dette har jeg ikke nå (men forhåpentligvis relativt snart.)

Kan denne informasjonen stemme? Synes det skurrer litt.

Har virkelig lyst på en slik en. Så hvis det stemmer, hvordan ser jeg forskjell slik at jeg kan få den rette malla som passer best til karet mitt(som da er ca 60 l)?

Har også hørt at disse rakkerne gjerne spiser småfisk til frokost, lunsj, middag, kvelds og som nattmat. Vel, kanskje helst det siste.
Hvor store er da disse småfiskene?
Har kileflekkrasbora som jeg ikke har lyst til å ta livet av.

Kanskje dette er et ubrukelig svar siden jeg ikke er helt sikker på hvilken type jeg hadde, men dette er i allefall mine erfaringer

Stig (som min het), var særdeles sky og stille av seg. Typisk nattaktiv, og det er jo da andre fisker kan være i fare. De sover.
Men jeg merket ikke noe frafall, hadde den ilag med "vanlige selskapsfisker", bla rødmunntetra som jo trekker ned mot bunnen i mørket.
Vil anbefale sterkt å ha fin sand til disse da de graver seg ned. Eller "stuper ned" er vel mer korrekt beskrivelse

Stig kunne grave seg ned så jeg såvidt kunne ane konturene av nesa.
Utrolig fasinerende og skjønn mallefant

Den er ikke en aktiv svømmer så jeg tror ikke den trenger kjempestor plass.
Personlig mener jeg at en fisk som kan bli lang nok til å dekke 25% av lengden i ett akvarie, er alt for stor til dette karet.
En 15cm fisk, ville jeg selv ikke hatt i kar under meter`n, helst ikke under 120cm.
Ok! Jo da, syntes begge svar var til nytte. Takk skal dere ha
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap